Gå till innehåll

Hur ska jag fakturera utan F-skatt el eget företag?


pusselbit

Recommended Posts

Har fått i uppdrag att göra en produktion för en organisation.

 

Tanken är att de ska betala en klumpsumma till mig där allt är inräknat. Hyra av kamera, materialkostnader, resekostnader, filmandet, redigerandet och färdigställandet av ett antal dvd fodral och skivor osv..

Allt som allt har vi kommit fram till att jag ska få 8000 kr.

 

 

Hur ska jag göra med betalningen om jag inte har F-skatt eller något registrerat företag eller vad det nu är man behöver ha?

De som beställer av mig är en organisation och behöver ha en faktura som de betalar via. Måste de betala moms/skatt(?) på det de köper av mig? De måste ju kunna redovisa sina kostnader. Hon jag har kontakt med nämnde något om att de måste betala sociala avgifter för mig om jag inte har ngt eget företag. Stämmer det?

 

Antar att det inte kan vara så lätt att jag bara skriver en faktura till dem där det står 8000kr också får jag den summan, med inga momser eller skatter eller liknande också är det bra med det?

 

Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska göra? För jag får inte någon rätsida på detta och vill inte gärna få betala tillbaka massa pengar sen i efterhand..

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja jag har sett det med. Men finns det inget annat sätt man som helt vanlig privatperson kan fakturera själv? Tycker ju att det inte borde vara så svårt?

Det måste väl ses som en hobbyverksamhet det här?

Det är ju inget jag fått in pengar på tidigare och hade inte tänkt starta något eget företag nu iheller..?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är i och för sig ganska surt att använda en faktureringstjänst i ett läge där en del av fakturan utgörs av omkostnader, eftersom man då inte kan skriva av dessa. Men det är väl bara att bita i det sura äpplet och se till att starta ett företag...

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att det bästa (förutom att skaffa F-skattsedel) är att se det som att du har lagt ut pengar åt organisationen. Ge dem kvittona på dina utgifter så kan de bokföra dem som egna inköp, och en skuld till dig för pengarna du lagt ut. Om du ska ha pengar för ditt arbete så får de ge dig det som lön. Helst vill de säkert ha en faktura istället eftersom de slipper allt detta krångel då, men då måste du ha F-skatt annars kan de åka på att betala sociala avgifter på beloppet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skriv en räkning, uppge på räkningen att du deklarerar inkomsten som "T2 Inkomst av hobby".

 

Deklarera sen som just inkomst av hobby, då har du dina kvittor för inköp etc där, ev vinst betalar du skatt och sociala avgifter för.

 

Omsättning på 8000 SEK är så liten att du inte är momspliktig om du enbart har den under året.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag har förstått så skickar du bara en faktura till dem. De drar av moms på dina 8000kr, betalar arbetsgivaravgifter, sociala avgifter och allt annat.

 

Eftersom det inte står på fakturan att du har F-skatt sedel, så är de skyldiga att betala in själva. Om det står att mottagaren av pengarna har F-skattsedal så har mottagaren ansvaret att betala in moms och sociala avgifter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag har förstått så skickar du bara en faktura till dem. De drar av moms på dina 8000kr, betalar arbetsgivaravgifter, sociala avgifter och allt annat.

 

Eftersom det inte står på fakturan att du har F-skatt sedel, så är de skyldiga att betala in själva. Om det står att mottagaren av pengarna har F-skattsedal så har mottagaren ansvaret att betala in moms och sociala avgifter.

 

NEJ!

 

Eftersom att han inte fakturerar någon moms så får inte de dra av någon moms. Är osäker på arbetsgivaravgifter osv. men företag kan köpa saker av privatpersoner utan att man måste betala något annat än priset. Är osäker på tjänster, men produkter/varor (tex. begagnade saker som ska anävnas som rekvisita) kan man sälja utan vidare då man sällan går med vinst som privatperson på att sälja en begagnad pryl.

 

Det absolut lättaste du kan göra är att ringa skatteverkets skatteupplysning, de är jättetrevliga och duktiga på att leda dig rätt.

 

http://www.skatteverket.se/omskatteverket/nyheter/2010/nyheter/nufarvietttelefonnummertillskatteverket.5.6efe6285127ab4f1d25800031757.html

 

Lyck till!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 år senare...
  • 2 år senare...

Det är superlätt att starta en enskild firma, ansöka om F-skatt och momsregistrera dig. Om du vet med dig att du ska göra fler jobb som betalar i framtiden så skulle jag starta ett företag om jag var du. 6% att betala för att bara få skicka en faktura kan bli riktigt dyrt i längden. Det är onödiga pengar som egentligen är dina! Om du momsregistrerar dig så kan du även dra av momsen på inköp som du gör till din firma och detta ger dig chansen att växa. Det är fantastiskt roligt att vara egen företagare!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är superlätt att starta en enskild firma, ansöka om F-skatt och momsregistrera dig. Om du vet med dig att du ska göra fler jobb som betalar i framtiden så skulle jag starta ett företag om jag var du. 6% att betala för att bara få skicka en faktura kan bli riktigt dyrt i längden. Det är onödiga pengar som egentligen är dina! Om du momsregistrerar dig så kan du även dra av momsen på inköp som du gör till din firma och detta ger dig chansen att växa. Det är fantastiskt roligt att vara egen företagare!

 

Varför skulle man använda den länkade sidan när registreringen är gratis hos Skatteverket? Med tanke på att sidan du länkar till marknadsför ett "f-skattepaket" med "Ärendehandläggning hos Skatteverket" (vilket ju alla F-skattregistreringar innebär) samt "Rekordsnabb registrering" (vilket sidan ifråga inte kan styra över eftersom det är Skatteverket som beslutar om f-skatt) så verkar syftet vara att ta ut pengar på sådant som annars är gratis.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Alltså man har rätt att tjäna ett visst belopp per år utan att betala skatt så har du inga andra inkomster är problemet deras och inte ditt. I så fall kan dom betala dig det ni kommit överens om och sen hur dom gör med sin egen redovisning det är upp till dom.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 år senare...

Har tittat lite på statistroller. Oftast är de på dagtid och då blir antalet roller jag kan ta väldigt begränsat eftersom jag har ett vanligt dagtidsjobb med lön. Det hade ändå varit kul att vara med någon gång ibland. Då kommer vi till problemet, d v s arvodet. Arvodena brukar ligga på under 1000-lappen och många vill ha en faktura. Om jag startar företag blir det en väldigt liten verksamhet/omsättning i det. Hur gör andra som gör detta vid sidan av? Kan man använda en fakturera-utan-företag-tjänst för sådant här?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...