Gå till innehåll

Funkar vaxduk som greenscreen?


Jag funderar

Recommended Posts

  • 4 veckor senare...
Testa!

Annars kan man köpa på IKEA, ett grönt tyg, funkar mycket bra.

Kolla länken:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50117050

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30189905

 

den gröna färgen på den första är ju knappast i närheten för greenscreen-grön?

jag har för övrigt tankar på att köpa denna från scandinavianphoto där de säljer en tyg 3mx5m

greenscreen...Ska göra en musikvideo där jag ska greenscreena en del och tänkte köpa detta..Sedan har de även färg som är ett par tusen lappar billigare då får jag isf måla själv, men frågan är ad vore bäst? köpa tyg eller köra på att måla en lång planka? för/nackdelar med varje? ska spela in med en Panasonic dvx100be så det självklara valet vore grön...sedan har temat för video afrikansk tema, så det kanske kommer gröna färger, vore då en bluescreen bättre?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det funkar med blått, även om DV och grönt kommer bättre överens. Men det är så mycket annat som spelar in, hårfärg, ljussättning, kontrast, färger i föremål, etc. Greenscreen och gröna kläder är rätt jobbigt (om dom kommer för nära). Och det kan räcka med att nån vrider sig till/från ljuset så deras gröna plagg/etc kommer inom samma spektra - då blir det maskning...

 

Duk är enklare att ta med, och kan monteras vart som helst. Men vägg är ju (beroende på konstruktion) enklare att flytta. Plus att den inte får veck som ger skuggor och klarar blåst bättre...

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

ok det är sant..jag har inte erfarenhet av tyg eller väg, men jag körde då jag gick på högskolan med pappersduk och det funkade blandat bra..första gången gick det kanon, andra gången mindre bra..vad är era erfarenheter/tips/för & nackdelar med pappersduk? finns även på scandinavianphoto till salu och det är relativt billigare..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...