Gå till innehåll

att han film med 16:9 och 4:3 i samma dvd..


Dark_tree

Recommended Posts

ja på det projektet jag har hållit på med ett bra tag så förekommer det att jag har filmer i 16:9 och 4:3 i samma dvd..Jag tänkte att jag kör i 4:3 format för dvd:n då kommer filmerna i 4:3 att ta hela bilden medan filmerna som är filmade i 16:9 får en svart remsa..Dock är ag nyfiken på att veta om Encore har någon funktion som känner igen filmerna i vilken format e är och spelar upp dem i dvdn efter det?

Länk till kommentar
Share on other sites

ja på det projektet jag har hållit på med ett bra tag så förekommer det att jag har filmer i 16:9 och 4:3 i samma dvd..Jag tänkte att jag kör i 4:3 format för dvd:n då kommer filmerna i 4:3 att ta hela bilden medan filmerna som är filmade i 16:9 får en svart remsa..Dock är ag nyfiken på att veta om Encore har någon funktion som känner igen filmerna i vilken format e är och spelar upp dem i dvdn efter det?

 

Du ska absolut inte lägga in 16:9 som brevlåda/letterbox med svart remsa!

 

Koda 4:3 som 4:3-filmer och 16:9 som anamorfiska 16:9, sen sköter tekniken allt rätt om du dvd och tv är sätt inställda.

 

Både 4:3 och 16:9 finns i dvd-standarden och i Encore. Jag har själv blandat 4:3 och 16:9 på många filmer och det är aldrig några problem.

 

Kör du dvdn på en gammal 4:3 så lägger spelare till svarta remsor över och under på 16:9.

 

Kör du med en halvgammal 4:3 som känner av 16:9-ID så trycker tvn ihop 16:9-bilden och du får full upplösning.

 

Kör du på en 16:9-tv så spelar den 4:3 med svart på sidorna och spelar 16:9 med full upplösning.

 

Allt fungerar lika som en rätt inställd DVB-C-, -S- eller -T-mottagare.

 

Försöker du själv lägga till svarta remsor får du ett h-e i produktionen och uppspelningen. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har kört ut 4:3 filmerna som 4:3..när det gäller 16:9 filmerna har jag valt D1/DV pal widescreen 16:9 (1.4587)...Det enda jag hittade gällande anamorfisk 16:9 var "Anaphormic 2:1(2.0)"..något annat finns inte, så antar att det är den jag ska välja..rätta mig om jag har fel..

 

Jag har iaf inte kör ut filmerna med letterbox :D utan grejen är att i dvd spelaren så visas 16:9 filmerna som om de hade fått en letterbox..

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, du verkar vara på rätt väg. "DV PAL widescreen" är det du ska ha, då får du 16:9 med avlånga bildpunkter. Det brukar normalt anses som anamorfisk bild, även om vi normalt sett inte använder ett sådant objekt när vi filmar 16:9 utan detta löses elektroniskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

ok jag hittar inga andra versioner av widescreen förutom dom nämnda två där uppe..Det jag gjorde nu är iaf att ändra aspect ratio manualt till 16:9 får se hur det kommer att se ut i dvdn..Jag kör iaf nu på att ha dvdn på 4:3 och sedan ta in de anaphormiska 16:9 och om allt stämmer så ska bilden pressas när. wish me luck!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag testade och det failade..Händer samma sak med båda lösningarna jag testade.

Kom dock på att tänka att själva filmmaterialet är filmat med en panasonic dvx100..och han som filmade det använde sig av letterbox funktionen och sedan tog han in materialet i en 16:9 premiere projekt och ökade storleken på bilden så att den "blev" 16:9 till slut..Kan detta påverka varför det inte blir rätt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Aha, DVX100 och widescreen är "no-no" brukar jag säga... :) Det blir ju 4:3 letterbox från den kameran. Jag råkade själv ut för ett sådant projekt häromåret med en ambitiös filmare som hade noll koll på olika bildformat.

 

Hur ser videomaterialet ut nu? Är det fortfarande 4:3 letterbox? I så fall tycker jag du ska skala upp det i ditt redigeringsprogram och exportera det som riktig 16:9, dvs 720x576 och pixelförhållande på 1:1,4...nånting.

 

Är det redan uppskalat så de svarta fälten är borta ur videofilen är ju bara flaggningen fel, och det ska man kunna ändra i Encore. Alternativt ta in källfilen i din redigering och exportera den enligt ovan. Den ändrar bara en flaggning, så ingen omkomprimering behövs.

Länk till kommentar
Share on other sites

Aha, DVX100 och widescreen är "no-no" brukar jag säga... :) Det blir ju 4:3 letterbox från den kameran. Jag råkade själv ut för ett sådant projekt häromåret med en ambitiös filmare som hade noll koll på olika bildformat.

 

Hur ser videomaterialet ut nu? Är det fortfarande 4:3 letterbox? I så fall tycker jag du ska skala upp det i ditt redigeringsprogram och exportera det som riktig 16:9, dvs 720x576 och pixelförhållande på 1:1,4...nånting.

 

Är det redan uppskalat så de svarta fälten är borta ur videofilen är ju bara flaggningen fel, och det ska man kunna ändra i Encore. Alternativt ta in källfilen i din redigering och exportera den enligt ovan. Den ändrar bara en flaggning, så ingen omkomprimering behövs.

 

hehe jo hade det varit jag hade jag filmat det i 4:3 endast eller 4:3 med letterbox och gjort 16:9 allting...men men...

 

När det gällde skalningen så ja det var lösningen som han som filmade materialet gjorde..hur kan jag ändra flaggningen i Encore, steg för steg?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nejnejnej, filma aldrig 4:3 letterbox, även om det är du. Det är då strulet börjar.

 

I Encore kan man ändra "aspect ratio" under File - > Interpret Footage... Men jag _tror_ vara detta fungerar på importerade AVI-filer. Har man kodade m2v måste man gå tillbaka och koda dem igen med ändring av inställning till 4:3 eller 16:9. Möjligen finns det nått program att manipulera filerna, men det kan jag inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men, filer som är 4:3 blir inte automagiskt korrekt 16:9 med korrekt aspect. Ja, videon kommer att se ut och fylla ut bilden som 16:9 men med förvrängda proportioner. Att "se ut" och "att vara" är två skilda saker.

 

Interpret Footage skall endast användas när programmet tolkar filen fel, dvs tex läser en fil som verkligen är 16:9 som 4:3 eller vice versa. Det kan också utläsas av funktionens namn. ( Interpret = Tolka )

Länk till kommentar
Share on other sites

Men, filer som är 4:3 blir inte automagiskt korrekt 16:9 med korrekt aspect. Ja, videon kommer att se ut och fylla ut bilden som 16:9 men med förvrängda proportioner. Att "se ut" och "att vara" är två skilda saker.

 

Interpret Footage skall endast användas när programmet tolkar filen fel, dvs tex läser en fil som verkligen är 16:9 som 4:3 eller vice versa. Det kan också utläsas av funktionens namn. ( Interpret = Tolka )

 

Vad tycker du jag ska köra för lösning då? Jag ska testa plf66s förslag med att interpreta för att se vad som händer, men vad anser du annars jag kan göra? Enda lösningen jag har egentligen är att låta filmen synas med letterboxen som encore skapar..

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad tycker du jag ska köra för lösning då? Jag ska testa plf66s förslag med att interpreta för att se vad som händer, men vad anser du annars jag kan göra? Enda lösningen jag har egentligen är att låta filmen synas med letterboxen som encore skapar..

Det plf66 skriver i post #2 låter bra tycker jag.

 

Om jag hade redigerat allt själv, och givetvis beroende på hur mycker 4:3-material det är hade jag gjort så här om majoriteten av källmaterialet är 16:9:

Editerat allt på en 16:9-Timeline och levt med att man får svart runt sidorna på 4:3-materialet. Eventuellt kan man behöva maska bort lite på sidorna av 4:3-videon då det brukar finnas lite skräp där. Eller, skala upp 4:3-materialet på en 16:9-Timeline och levt med att kvaliteten blir märkbart sämre. Och, jag hade aldrig använt Interpret Footage i något av fallen.

 

Om det är väldigt lite 16:9-video kan man ju redigera allt på en 4:3-Timeline och skala ner 16:9-videon till ca 75% så att den också får letter box, om nu all 4:3 har letterbox förstås. Skala ner ser alltid bättre ut än att skala upp video.

 

Dom här blandningarna innebär tyvärr alltid kompromisser av någon form.

 

Prova dig fram och se vad du tycker blir bäst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tolkade det som att hans produktioner var riktiga, men att han inte fick utseendet rätt i Encore.

 

Om man har 4:3-material flaggat som 16:9, eller omvänt, så vill jag nog hävda att "Interpret footage" är rätt väg för att få materialet att se riktig ut.

 

Har man 16:9 liggande i 4:3 letterbox, eller 4:3 liggande i 16:9 med svart på sidorna bör (=ska) man nog gå tillbaka till redigeringen och göra rätt från början. :)

 

Men här vet vi inte riktigt hur materialet ser ut i de olika stegen, får vi det presenterat så ska vi nog f-n guida rätt. ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man har 4:3-material flaggat som 16:9, eller omvänt, så vill jag nog hävda att "Interpret footage" är rätt väg för att få materialet att se riktig ut.

Helt korrekt. :)

 

Min "Interpret-Thread-Creator-Description"-hjärna tolkade det som att han hade 4:3 och 16:9 som han skulle göra DVD:n av, och i just dom fallen hjälper aldrig Interpret Footage. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

tja liksom båda är filmade i 4:3...som alla vet nog här i forumet så har panasonic dvx100 ingen riktig 16:9 utan en 4:3 med letterbox så de ser ut som 16:9...de filmerna som är filmade i 4:3 är 4:3...sedan de som har letterbox är intagna i ett premiere 16:9 projekt och är sedan skalade upp till 16:9 storleken om man ska uttrycka det så..Jag exporterade som jag sa tidigare ovan till d1/DV pal widescreen (1.4587), andra val som har med widescreen hittade jag ej..

Väl i Encore tog jag in materialet och körde ut dvdn som en 4:3 på alla filmer...så jag vet ju inte hur jag ska få 16:9 filmerna att förbli 16:9....

Länk till kommentar
Share on other sites

är sedan skalade upp till 16:9 storleken om man ska uttrycka det så..Jag exporterade som jag sa tidigare ovan till d1/DV pal widescreen (1.4587), andra val som har med widescreen hittade jag ej..

 

Väl i Encore tog jag in materialet och körde ut dvdn som en 4:3 på alla filmer...så jag vet ju inte hur jag ska få 16:9 filmerna att förbli 16:9....

Om du exporterar ut som 16:9 från en 16:9-Timeline så blir ju videon 16:9 och skall ha 16:9-menyer i Encore. Eller vad menar du med/hur gör du för att: "Väl i Encore tog jag in materialet och körde ut dvdn som en 4:3 på alla filmer..."?

 

Du kan ju filma i Squeeze-läget på en DVX100 för en "fejk-16:9", som iofs kom först i senare versioner av DVX100, dvs 100A och 100B. (Ja, det är ju försent nu, men till nästa gång menar jag, om det är 100A eller 100B du/ni har.) :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du exporterar ut som 16:9 från en 16:9-Timeline så blir ju videon 16:9 och skall ha 16:9-menyer i Encore. Eller vad menar du med/hur gör du för att: "Väl i Encore tog jag in materialet och körde ut dvdn som en 4:3 på alla filmer..."?

 

Du kan ju filma i Squeeze-läget på en DVX100 för en "fejk-16:9", som iofs kom först i senare versioner av DVX100, dvs 100A och 100B. (Ja, det är ju försent nu, men till nästa gång menar jag, om det är 100A eller 100B du/ni har.) :)

 

Det är mycket riktigt att filmerna är i 16:9 nu iaf..men jag har problemet med omkodningen i Encore då..Jag kan ju inte välja en film i taget för att köra ut dem i den aspect ratio jag ska ha..

Nja menyerna är i 4:3 det har ju ingen betydelse för hur filmerna visas i TVn? jag menade då att hela kodningen kördes med 4:3 som aspect ratio på samtliga filmer..och då borde filmerna som är i 16:9 funka ändå som 16:9 men de gör de ej..

 

De är filmade med en dvx100 original om jag inte har fel.. nu har jag en PANA DVX100be så samma misstag kommer inte jag att upprepa...

Länk till kommentar
Share on other sites

Transcodingen i Encore tar aspecten från filen. Interpret Footage i Encore kom först i CS5, men skall *bara* användas om Encore läser filen fel, inte för att göra 4:3 automagiskt till 16:9 eller tvärtom.

 

Jag kan inte hjälpa mer, det finns absolut ingen info om tex exportinställningar/projectinställningar att gå på och att gissa fungerar inte, sorry för det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...