Gå till innehåll

s/v, filmeffekt


pgw70

Recommended Posts

Jag skall göra en kortis på 60 sekunder som ska visa att det inte är enkelt att utöva denna sport.

 

Filmen skall visas i svartvitt med vinjettering, lite "dirty" med inslag av övergångar i en slags inzoom/vitt/blixt.

Jag jobbar i premiere cs5 men jag har lite koll på var det finns plugins att som liknar min idé hur filmen skall se ut.

Är det någon som känner till bra sajter med shyssta filmeffekter så är jag tacksam.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

För att uppnå ett liknande resultat till gammal film kan du: Dra stenhårt i kontrasterna, vignettera mycket, svartvitt som du säger, kan även slänga in en hint av sepia ton till materialet och behåller lite saturation så blir det mer gammal super 8 känsla. Sen får du slänga på mycket grain, stora grain korn om du siktar på super 8 känsla. Lite chromatic abberation om du kör med lite färg för att simulera lite sämre linser, (sök på wiki eller något sånt om du inte vet vad det är).

 

Sen är det ju såklart dust and scratches, man kan använda sig av filmat material som detta redan finns på, dock så måste ju då materialet vara filmat mot en statisk bakgrund som är ganska solid. Alltså idealet är om det är filmat mot en vit yta, då tar du det materialet och lägger ovanpå din film, sedan sätter du blend mode till antingen multiply eller overlay, du får testa vilket som fungerar bäst, jag ska kolla runt och se om jag hittar nån stock footage på gammal film.

 

ps. du kanske redan vet det mesta av vad jag säger så ursäktar för det, men det är alltid bra för andra som inte vet hur det ska gå tillväga så slipper de göra en ny post.

Länk till kommentar
Share on other sites

hoho de gick visst fort,

sånt här footage antar jag att du letar efter:

http://www.globalcuts.com/product_info.php?products_id=916

 

kostar ju dock en slant men kanske går att tanka ner nånstans, eventuellt att man bara klipper bort logan där nere och förstorar upp och blurar lite, brukar inte funka så bra men kan ju alltid testa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...