Gå till innehåll

Liten elektronisk kortslutning och stöt


pbeck

Recommended Posts

Halloj,

 

Vi är ett gäng som ska producera en 30-sek reklamfilm för en tävling, och jag behöver tips och erfarenheter för att skapa en speciell specialeffekt.

 

I en scen ska vår huvudperson röra med fingrarna vid en datorserver och få vad som ser ut att vara en liten elektronisk stöt med någon form av blixtar. Det är inte frågan om Star Wars-blixtar, och jag skulle helst inte göra det i dator (förutom ljud som jag antar vi får lägga i post). Jag har funderat på att använda någon form av smällare, alternativt sådana här mekaniska gaständare man har för att tända svetsar. Lite rök vore såklart roligt om man kunde klämma in också.

 

Är det någon som har idéer eller erfarenheter av liknande effekter får ni hemskt gärna dela med er av dom.

 

Mvh,

 

Pelle

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle tro att det blir bäst att göra det i datorn. Finns bra plug-ins för det, även om jag inte kommer på namnet just nu. Du kan även göra det genom att lägga ljusbågen som en overlay. Filma mot svart bakgrund och passa in över filmen på fingrarna. Finns säkert även som stockfotage.

 

Tror det är svårare att få det bra om du ska ha stöt och pet i en och samma tagning. Är det inte kasserade servrar så är det dessutom dumt med elstötar.

 

Många gymnasieskolor har van de Graaf-generatorer för att demonstrera statisk elektricitet, frågar du snällt kan du säkert få filma några blixtar där.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Måste servern vara funktionsduglig efteråt?

Annars kan ni ju ställa servern på ett icke ledande material och sedan koppla in stöt-grejen från en tändare till nåt metalliskt i servern. Är personen inom 10 mm så får han en helt ofarlig men synlig stöt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Du kan ladda upp en kondensator & ladda ur den mot en lämplig, väl strömledande yta på datorn.

Spänningsledaren kan ju följa insidan av handen till fingertoppen, men som sagt, digitalt är ju simplare.

 

MVH / Jonsson

Friskt kopplat hälften brunnet som vi säger i elbranchen. ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...