Gå till innehåll

Filmvisning av independentfilmer


Camensky

Recommended Posts

Hallå!

 

Den senaste tiden har jag funderat en hel del på att man ser alldeles för få svenska independentfilmer på biodukar. Det är i independentsvängen de allra flesta börjar, och genom att få visa sina filmer och få till ett samtal samt att hjulen börjar snurra kanske kan hjälpa till på många sätt.

 

Så jag tänkte att man kanske kunde hyra en biograf (om inte annat i centrala Stockholm så kanske i någon av kranskommunerna/-förorterna där det finns en hel del småbiografer) och sedan visa dessa filmer där. Arrangörerna och filmarna kan bjuda in vänner, folk från bolag de hoppas kunna samarbeta med, folk från gatan osv. Själva biljettpriset kan man exempelvis sätta så att det hela går runt, eventuellt överskott till filmmakarna.

 

Finns det något intresse för en sådan sak? Det måste ju finnas massor av filmer där ute som tyvärr fastnar i distributionshelvetet eller har gått festivalrundan utan att ha kommit till nästa nivå trots att det är av kvalitet.

 

Eventuellt, om det skulle fungera, så skulle man kunna samarbeta mellan liknande projekt i städer runt om i landet och skicka filmer mellan städerna.

 

Om det finns intresse för nåt sånt så tycker jag att det vore kul att styra upp såna visningar, en i veckan eller ett par i månaden kanske.

 

Martin

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Tycker det låter sjukt bra!

 

Ja, jag tycker att det vore en kul idé men verkar som att det inte är alltför många härifrån som är intresserade. Jag får väl fundera vidare eller kanske lägga idén på hyllan.

 

Men men, om det visar sig att det finns människor som är intresserade är det bara att höra av sig!

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet är att de flesta biograferna har köpts upp av SF och de tillåter bara att sina inavlade elitgräddes filmer visas där. Man får i så fall hyra en större lokal (kanske en mindre idrottshall) och hyra någon sorts projektor att visa upp filmerna på. Lär bli svårt att få det att gå runt utan sponsorer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet är att de flesta biograferna har köpts upp av SF och de tillåter bara att sina inavlade elitgräddes filmer visas där. Man får i så fall hyra en större lokal (kanske en mindre idrottshall) och hyra någon sorts projektor att visa upp filmerna på. Lär bli svårt att få det att gå runt utan sponsorer.

 

finns ganska många biografer som inte ägs av sf, folkets bio och folkets hus har biografer i många städer. finns även många teatrar, klubblokaler, konferenslokaler där det funkar att ha filmvisning, så att hitta lokal är nog inget större problem. det är bara att sätta igång.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...