Gå till innehåll

Göra dvd med ca 30 filmer hur?


Dark_tree

Recommended Posts

Tja grabbar!

Jag håller på med en projekt som kräver att de flesta av 30 filmer ska in i en dvd. Alla filmer har olika längder från 1 min till 20 min. Nu så har vi ju som regel att dvd erhåller endast en timmes spelningstid, vilket gör att om jag packar in mer än en timmes film i de så kommer kvaliteten på filmen att gå ner markant..Sedan har vi detta med formatet..

Jag har problem att köra ut filmerna i quicktime, vilket många tyckte var ett bra val jämnfört med mpg2. Nu så har jag problem med min cs4 av någon anledning så jag har endast de resterande formaten att köra me( avi, mpg2, mpg2-dvd, wmv, h.264 osv). Beställaren sa kvaliteten kunde vi gå ner på lite, men ändå ska de flesta filmer få plats.

 

För att komma till skott är frågorna föjande:

1. Vilken format är det som jag kan kö i bäst nu?

2. Vilka saker ska jag tänka på när jag komprimerar filmerna i detta formatet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller på med en projekt som kräver att de flesta av 30 filmer ska in i en dvd.

Hur lång är den totala speltiden på alla filmer tillsammans?

 

1. Vilken format är det som jag kan kö i bäst nu?

Det beror lite på vad svaret på första frågan blir. Är det långt, från ca två timmar och över tar jag alltid in det som DV-avi och låter Encore sköta resten så att det får plats på en DVD.

 

Det som hamnar på en DVD är i vilket fall som helst *alltid* MPEG2-DVD, så att ta in något annan än just MPEG2-DVD eller DV-avi, alt någon intermediate typ CineForm, är en dålig lösning då det ändå kodas om till MPEG2-DVD i slutändan, vilket ger riktigt dålig kvalitet samt kostar i onödigt tid om du använder H.264, mm, mm.

 

2. Vilka saker ska jag tänka på när jag komprimerar filmerna i detta formatet?

Kort sagt, att se till att filerna får plats på en DVD, singel eller dual-layer. Börja här: http://home.comcast.net/~c.linke/bitbudget

Länk till kommentar
Share on other sites

tja Rogger,

Jag tog reda på tiden nu och den sammanlagda tiden är på 2h, 56 min och 41 sek.

Vilken format blir den som passar bäst isf? jag började att köra ut filmerna i mpg2, vilken enligt dig verkar inte va ok i och med det ska vara mpg2-dvd..stämmer detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tog reda på tiden nu och den sammanlagda tiden är på 2h, 56 min och 41 sek.

Vilken format blir den som passar bäst isf? jag började att köra ut filmerna i mpg2, vilken enligt dig verkar inte va ok i och med det ska vara mpg2-dvd..stämmer detta?

Enkelt sagt så är det är ingen skillnad rent kvalitetsmässigt mellan MPEG2 och MPEG2-DVD. Väljer du MPEG2 får du tillgång till flera parametrar än om du väljer MPEG2-DVD. Har man inte koll på vad dom parametrarna gör, använd MPEG2-DVD.

 

Med den längd du har på filmen hade jag renderat ut allt som DV-avi > importerat i Encore och låtit Encore göra resten vilket sker automatiskt. Gör du så kommer Encore att koda materialet så att det får plats på en DVD.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har koll på vad mpg2 gör, samt att mpg2 har ju faktiskt allt i en enda fil istället för en ljudfil och en filmfil separat..Dock ska jag testa mig på mpg2-dvd samt ännu bättre köra ut dem som AVI...för du menar väl att köra ut filmen i microsoft avi?

Frågan jag har nu dock är hur mycket förlust i kvalitet kommer jag att ha om jag packar in alla filmer på den dvdn? Vi har ju möjlighet att ta bort några filmer om vi vill för att kvaliteten ska vara någorlunda bra, samt att om jag kör ut filmerna i avi så brukar de bli lagom stora..

Länk till kommentar
Share on other sites

...köra ut dem som AVI...för du menar väl att köra ut filmen i microsoft avi?

Microsoft AVI PAL DV eller någon intermediate beroende på om du har någon installerad. (Nej, inte divx eller xvid.)

 

Desto längre speltid på DVD'n, desto sämre kvalitet. Prova dig fram.

Länk till kommentar
Share on other sites

3 timmar på en tvålagers DVD ska ju inte vara några problem, och kvaliteten ska bli bra. (Om man inte har extrema krav, men då är ju varken Encore eller DVD egentligen rätt saker :-).

 

Däremot att tvinga sig köra 3 timmar på enlagers DVD är ingen höjdare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Däremot att tvinga sig köra 3 timmar på enlagers DVD är ingen höjdare.

 

Det kan fungera helt ok. Det beror helt på vilken typ av material man har. Actionfilmer och annat där mycket ändras i bild tappar mer än lugnare bilder

Länk till kommentar
Share on other sites

tja nu gäller e informationsfilmer om biodling så jag tror det ska va lagom bra kvalitet..liksom de får ju välja mellan att ha alla filmer på en dvd o de är kassa e flesta eller ha några och ha lagom ok kvalitet på dem.

Rogger: tanken med bit budget calculator ( länken du skicka) är att man matar in längden på filmmaterial man har tänkt stoppa i dvd och sedan utgå i komprimeringen efter det?

Vad ska jag skriva på ljudet om jag kör på pmc som ljudval?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns ingen anledning att köra PCM som ljud om det inte är högklassiga konsertinspelningar.

Sats på DD, du borde klara dig med 128 kbit, men jag tycker du lika gärna kan gå så högt som 192 kbit, det tar obetydligt mer med plats.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Tack för tipset..Kom på en sak jag har stött på..Filmerna är utkörda som progressive när dom är filmade interlaced..sedan så kan jag inte välja att dvdn ska bli progressive..blir det strul i bilden då? eller valet av progressive/interlaced för dvd:n har egentligen bara med menyn att göra?

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmerna är utkörda som progressive när dom är filmade interlaced..

Varför?

 

Du kastar ju bort halva upplösningen genom att köra ut interlaced till progressive, så det är därför jag undrar varför du medvetet kör ut sämre bild än originalet.

Länk till kommentar
Share on other sites

tja jag antog det skulle se bättre ut, men jag kna lika väl köra ut filmerna som interlaced och sedan låta dem bedöma vilket de kommer vilja ha..Nu till en annan sak..Jag brände samtliga filmer på en 4,7 gb skiva en lagers och det ser perfekt ut( bortsett från att bilden är proggresiv då, vilket egentligen ser bra ut i mina ögon), dock har jag problemet med att jag när jag bläddrar vidare i menyn, så kan jag inte välja mer än de tre första filmerna..I datorn fungerar det perfekt, jag kan välja mellan menyer osv, men inte i en dvd spelare..vad beror detta på? ska testa en annan DVD med..

Länk till kommentar
Share on other sites

tja jag antog det skulle se bättre ut

Det bästa är att inte anta alls, kolla och jämför för att vara säker. :)

 

Vad man tycker ser bäst ut är ju iofs subjektivt, men interlacead video som man de-interlacear som skall visas på tv ser i mina ögon långt ifrån bra ut. Myten säger att man får skarpare bild, men det stämer inte om man låter redigeringen de-interlacea. Tredjepartspluggar gör det hyfsat, men i mina ögon ändå inte bra/skarpt. Kolla och jämför vilket du föredrar. :)

 

dock har jag problemet med att jag när jag bläddrar vidare i menyn, så kan jag inte välja mer än de tre första filmerna..

Det låter som att du behöver ställa knapparnas Routing manuellt. Använd aldrig datormusen för att kolla navigering vid Preview då den aldrig avslöjar det här problemet, använd piltangenterna, höger/vänster/upp/ned så hittar man det alltid.

 

Hur man ändrar det finns i manualen om du söker på Button Routing.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har alltid gjort för det mesta så att när jag har själv filmat material med min dvx100 så ha jag filmat det interlaced och sedan kört ut det som progressive..dock kommer dessa alltid upp på internet..Egentligen hamnar detta egentligen i en annan del av forumet, men jag kommer sen jobba mer o mer med musikvideos nu.Innebär detta Jag måste filma materialet jag tar in progressivt om det ska hamna i tv sen?

 

Tack för tipsen, ska fixa det med routingen :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Innebär detta Jag måste filma materialet jag tar in progressivt om det ska hamna i tv sen?

Om det skall på internet är det ju alltid progressivt det skall bli.

 

Filma progressivt om det skall bli progressivt är ju att föredra, men det beror på vad det skall bli då 25p inte är ett giltigt DVD-format för DVD-pressning, om man nu skall pressa skivorna. Om man skall göra det kan man ju re-interlacea så är det problemet löst och om man inte gör det är det inga problem alls då det går att bränna 25p på datorn. (Eller, kör 24p)

 

EDIT:

Testa själv och se vad du själv tycker. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...