Gå till innehåll

Motionmeny i Encore - hjälp!


moviecreator

Recommended Posts

Hej, har försökt mig på en animerad meny med hjälp av After Effects, Photoshop samt Encore, alla CS4, och strulat och letat runt på forum efter att menyn inte fungerat som den ska.

 

Mitt sista problem är nu att menyn fryser så fort man går på någon knapp. Animeringen blir inte ens klar.

 

Det jag gjort är att jag har en "osynlig" knapp som skall reagera då man trycker och det som syns är själva texten i videon som sedan stannar. Har kollat på flera olika ställen och det pratas om att man skall ha en slutruta som är en stillbildsmeny som skall matcha det hela, men då lär jag ju inte kunna ha mer animerade element kvar precis som jag vill.

 

Ursäkta om jag är lite osammanhängande kanske, men jag undrar om någon har mer erfarenhet än jag på att göra animerade menyer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gör alltid *både* animering och meny i After Effects, i en och samma Composition. Gör man så slipper man hålla på med separat animering och separat stillbild, eller den bild den till slut stannar på. Då har man allt på ett ställe och i en fil och slipper onödigt mycket pilljobb, speciellt om man ändrar design/text. Jag brukar se till att animeringen är klar och lägga Loop Point i Encore på en I-frame så att den loopar snygggt så att man slipper se delar av animeringen när menyn loopar. Loop Point kan endast sättas på I-frames. Importerar man tex .mov/.avi så kan man iofs sätta dom var som helst, men när Encore Transcodar dom så justeras dom ändå automatiskt till närmaste I-frame vilket kan vara bra att veta och det inte fungerar som man tänkt sig, dvs att menyn hoppar och att man ser delar av animering när menyn loopar.

 

Samt, gör man *både* intro och meny i *samma* Composition så slipper man jobbiga hack mellan intro och meny. Det är huvudanledningen till varför jag gör så. Dett skall vara så sömlöst så möjligt i menyerna! :)

 

Jag ser till att göra alla knappar i After Effects, dvs text, mm, och använder Photoshop för att göra knappar och Highlights (dvs (+) samt (=1)/(=2)/(=3) ) som Encore använder sig av. Tack var det är det bara att importera .PSD-filen som en Menu i Encore och länka upp den till den bakgrund man gjort i After Effects. Då slipper man dessutom använda Render Motion Menues och man kan se menyerna och dess animeringar på en gång. Det sparar massor med tid.

 

Renderar du ut som MPEG2-DVD direkt ur After Effects sitter I-frames här:

1 - 0:12

2 - 0:24

3 - 1:11

4 - 1:23

5 - 2:10

6 - 2:22

7 - 3:09

8 - 3:21

9 - 4:08

10 - 4:20

11 - 5:07

12 - 5:19

13 - 6:06

14 - 6:18

15 - 7:05

16 - 7:17

17 - 8:04

18 - 8:16

19 - 9:03

20 - 9:15

21 - 10:02

 

Låter du Encore Transcoda tex .mov/.avi så hamnar dom på lite andra ställen vilket kan vara bra att veta. Jag ser alltid till att animeringen har stannat cirka två-fem frames före aktuell Loop Point så att man är på den säkra sidan.

 

Nej, jag gör aldrig längre eller superkorta intron men tog med listan jag har. Jag brukar sätta mina Loop Points på 3:09, 3:21, 4:08, 4:20 eller 5:07 beroende på animering och känslan jag vill ha. Jag undviker att ha för långa jobbiga intron.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för allt matnyttigt Rogge!

 

De I-frames som du beskriver, är de till för att göra en kontinuerlig loop utan hack eller har de någon annan funktion.

 

Hur har du lagt in den animerade biten så du slipper rendera motionmenyer? Där hängde jag inte med riktigt. Jag har lagt över ett par knappar från Photoshop över motionmenyn, men då vill inget av det animerade visas. Om jag förstår dig rätt med att länka upp knapparna mot din rörliga bakgrund så ligger väl allt i samma lager om man säger?

 

Min animering består av att knappar och ett ornament kommer in på menyn för att sedan stanna. Även någon form av videoklipp skall jag lägga in där bara jag får koll på hur jag löser detta.

 

Ett sätt jag också såg var att ta min animering och lägga den på en timeline som jag skulle sätta att spelas först. Därefter skulle jag kunna ha en annan fil som meny, men då får jag ett glapp där..

Länk till kommentar
Share on other sites

De I-frames som du beskriver, är de till för att göra en kontinuerlig loop utan hack eller har de någon annan funktion.

I-frames betyder någonting annat. Utan att gå in på det så kan en Loop Point rent tekniskt bara sitta på en I-frame i Encore, och det gäller förmodligen också i vilket annat DVD-authoring program som helst. Man kan strunta i det helt och se till att det finns några frames med ingen rörelse tillgodo och sätta sin Loop Point lite efter och ev justera om det blir fel. Jag vill ha det tajt för att slippa längre väntetider, det är därför jag håller reda på dom. :)

 

Hur har du lagt in den animerade biten så du slipper rendera motionmenyer?

Jag har en film med animeringen+menyn i samma film. Jag har en .psd som jag använde som meny som är helt tom, dvs genomskinlig, förutom menyns Highlights, dvs det lager som heter (=1) Highlight, som i sin tur ligger i ett layer set som heter tex (+) Play.

 

Länka videon till menyn via fliken Motion som finns i panelen Properties. Den fliken är där du skall jobba om du håller på med rörliga menyer då alla inställningar styrs från den.

 

Jag har lagt över ett par knappar från Photoshop över motionmenyn, men då vill inget av det animerade visas.

För att få animeringen att visas i ditt fall måste du gå till File > Render > Motion Menues. Att ha allting "förbakat" i filmfilen man använder som bakgrund och bara ha menyn med Highlights i så slipper man det momentet helt och hållet.

 

Ett sätt jag också såg var att ta min animering och lägga den på en timeline som jag skulle sätta att spelas först. Därefter skulle jag kunna ha en annan fil som meny, men då får jag ett glapp där..

Du vill verkligen inte ha meny-element på Timelines. Alla Timelines får individuell numrering och tittar man på en med din slutliga film i (dvs inte en meny) och väljer nästa kapitel med fjärrkontrollen för fort så kan du i vissa fall helt plötsligt spela upp det som tillhör menyn därför att den ligger bokstavligt efter den Timeline du tittar på. Det verkar ske helt slumpmässigt men beror på i vilken ordning dom är skapade, vilket gör att det ser slumpmässigt ut...

 

Rent tekniskt: Istället för att End Action utförs så hamnar man på nästa Timeline...

 

När jag var nybörjare i Encore gjorde jag just så att jag lade meny-intron och meny-övergångar på Timelines, och när jag kollade DVD:n och bläddrade snabbt framåt i kapitlen så började helt plötsligt en övergång mellan menyer som var ca 2 sekunder lång att spelas upp, eller ett intro...

 

Lägg dom då hellre i tomma menyer så är problemet helt borta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...