Gå till innehåll

Digital DSLR mot "riktiga" kameror


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Jag undrar lite över hur typ en Canon Eos 7D eller 5D mark2 står

bildmässigt jämfört med XH A1 eller liknande? Och om man pratar "filmlook" jämfört med tex

en XL2:a?

Och i övrigt. Vad är dom stora för och nackdelarna med att filma med en dslr eller att använda en "riktig" kamera?

 

Man ser på Youtube att det ser riktigt bra ut, men det är ju på en jätteliten bildruta. Blir det lika skarpt och fint när det kommer upp på större?

Tycker det verkar lite futtigt att hålla i en så liten kamera och filma med den, men det är kanske en vanesak?

 

Det blev en lång fråga.. tacksam för svar i alla fall!

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjenare Anders, 10.

 

När det gäller Canon 7D så har den så kallat barkspinn vilket ger slutresultatet en större filmlook genom att skapa repor under minneskortets skrivprocess. Canon 5D Mark2 har storfilmer lagrade i flashminnet, och istället för att skapa repor under skrivprocessen så lägger den på dessa med opacity 30. Nackdelen är utbudet av storfilmer.

 

Väljer du istället att filma med en "riktig" kamera, så som XL2:an, så har du fördelen att du kan montera den på ett storkstativ, vilket är mycket lämpligt vid fågelskådning.

 

En stor nackdel med att använda en DLSR är storleken. För vissa spelar inte storleken någon roll, för mig är den däremot viktig. Inte helt fel att få plats med båda händerna om man säger så. Samtidigt är DSLR-kamerans storlek till det positiva då du kan få plats med den i fickan. Men akta dig för att ha den i bakfickan. Hade en kollega som satte sig på kameran och krossade hela gråkortet. Pinsamt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hahahahaha! Linuss, wtf? Att du orkade svara på alla frågor mitt i natten, och dessutom så grundligt gå in på korrekt info.... vilken klippa!!

 

Hej!

 

Jag undrar lite över hur typ en Canon Eos 7D eller 5D mark2 står

bildmässigt jämfört med XH A1 eller liknande? Och om man pratar "filmlook" jämfört med tex

en XL2:a?

Och i övrigt. Vad är dom stora för och nackdelarna med att filma med en dslr eller att använda en "riktig" kamera?

 

Man ser på Youtube att det ser riktigt bra ut, men det är ju på en jätteliten bildruta. Blir det lika skarpt och fint när det kommer upp på större?

Tycker det verkar lite futtigt att hålla i en så liten kamera och filma med den, men det är kanske en vanesak?

 

Det blev en lång fråga.. tacksam för svar i alla fall!

 

Vänligen

Anders

 

Jag pratar utav erfarenhet från en Canon 550D (baby 7D), så dessa är skillnaderna jag uppfattat.

 

Vi kan ju först och främst snabbt gå över ett par få grejer som ger en "filmlook".

 

Skärpedjup - Om du tittar på vilken storproduktion som helst så kommer du att märka att de ändrar fokus mellan saker i scenen. Detta är möjligt på grund av att de använder en kamera och linskombination som ger ett kort skärpedjup. Det som tillåter detta är linsen och sensorns storlek, avståndet mellan dessa och annat. DSLR-kameror har i grundutförande möjlighet att få ett väldigt kort skärpedjup (eller väldigt långt) beroende på vilken lins du använder. HD-DV-kameror har i allmänhet färre möjligheter att byta lins, och sättet de är konstruerade på ger inte så stort skärpedjup. För att komma runt detta kan man använda en DOF-adapter.

 

Bildhastighet - Eftersom 35-mm film är så bra och underbart och andra superlativ väljer många att filma med det. Nackdelen är att det är väldigt dyrt, bland annat själva filmrullen. Så tidigare i filmhistorien listade man ut att 24 (23,976 NTSC/25 PAL) bilder per sekund var en bra hastighet att filma i för att balansera mjukhet i rörelse mot möjlighet att köpa mat till sin familj ljudupptagningen skulle fungera att plocka upp på film... och så är det billigare än en högre hastighet. När man filmar i 24 bilder i sekunden får filmen en speciell känsla som många tycker om. Vanliga hemmavideokameror spelar oftast in med 30 bilder i sekunden, vilket tekniskt sett är bättre... men det ser ut och känns annorlunda. Canon 550D och dess storebröder kan spela in i 24 fps (550d: 24/25/30 i full-HD samt 50/60 i 720p), så du har möjligheten att välja detta. XL2 och XH A1 kan också spela in i 24 bilder i sekunden.

 

Ljus - Har egentligen inget att göra med kameran förutom att det är just vad kameran mäter. Har du en snyggt ljussatt scen är hälften av jobbet gjort.

 

-------------------------------------

Nackdelar med Canon 550D jämfört med riktiga kameror.

 

Begränsad sekvenslängd - I Canon 550Ds fall kan den på grund av minneskortets filsystem bara kan spela in 4gb stora filer (ca 12 minuter). Så är du i behov av att filma längre sekvenser än så är det ett problem.

 

Vikten - 550D är en väldigt lätt kamera. Det går inte att filma stabilt om man inte är de höga makternas svar på en steadycam. Visserligen vinner alla sorts kameror av bildstabilisering, men de HDDV-kamerorna du nämner är bygga för att vara någorlunda viktbalanserade. Värt att nämna också är att 7D/5Dmk2 är betydligt tyngre än 550D då deras chassi är byggt helt i metall.

 

Ljud - Ljudupptagningen på DSLR-kameror är i bästa fall, och nu tänjer jag nog på gränserna, bra nog att spela in en intervju med. Det vill säga så länge du inte zoomar eller fokuserar med objektivet... eller rör kamerachassit för mycket. De DSLR du nämner spelar in monoljud, mikrofonen sitter inne i kameran och den är redo att ta upp alla små missljud du gör. 550D har visserligen ett inbyggt minitelejack för en stereomikrofon som kan lösa problemet. De HDDV-kameror du nämnt har en schysst mikrofon inbyggd, och dessutom är den monterad för att minska missljud. Ärligt talat bör du i vilket fall som helst spela in ljudet med en annan mikrofon ändå, och kanske till och med på en separat ljudinspelningsenhet. XL2 har 2 stycken XLR-ingångar (industristandard för professionellt bruk) för mikrofoner, så med den kameran har du mycket möjligheter att få schysst ljud.

 

Fokusering - Det är skitsvårt att se till att fokus är rätt på en DSLR-kamera, speciellt om du ska ändra fokus snyggt mitt i en tagning. Dock är det ungefär lika svårt med en hollywoodkamera (Okej då, de har lite roligare leksaker som hjälper dem att göra det, men det är fortfarande inga autofokus i storproduktioner). Eftersom autofokus på DSLR-kamerorna inte är avsedda för film är de extremt fula på film.

 

Liten skärm - Detta gäller både HDDV-kameror och DSLR-kameror. Den lilla skärmen som man tittar på när man filmar är alldeles för lågupplöst för att kunna ställa in skärpa med säkerhet, så en extern skärm är nästan ett måste. Skillnaden mellan kameratyperna är dock att på HDDV kan du titta i sökaren vilket ger dig en bättre uppfattning om skärpa. På DSLR-kamerorna är spegeln i kameran uppfälld och blockerar den optiska sökaren under filmning. Tänk hur DSLR-kameran "svartar till" i sökaren när man tar ett fotografi. Det är så på grund av att spegeln inte ska blockera sensorn som filmar.

 

"Rolling Shutter"-effekt - Eftersom DSLR-kameran har en CMOS-sensor läser den inte in hela bilden på ett och samma tillfälle, utan läser in de övre raderna först lider den utav en "rolling shutter"-effekt (motion-tracka materialet, och kan i vissa fall se lite fult ut. Som tur är finns det metoder för att motverka effekten.

 

--------------------------

 

Är du nyfiken på hur film från DSLR ser ut kan du alltid kolla på vimeo.com. Man kan ofta också ladda ner råmaterialet. Titta längs höger lite längre ner på sidan så hittar du nedladdningslänkar.

 

Futtigt och futtigt... ska du filma proffsigt så får du nog skaffa en rigg hur som helst! Ett exempel på en billig (6000 kr exkl kamera) och mångsidig rigg är min egen. Dock kan jag inte påstå att den är någonstans nära proffsnivå... eller om den ens är på prosumernivå. Det jag däremot vet är att jag lyckas filma snygga bilder med den. :)

 

Det blev ett långt svar, men håll till godo!

Länk till kommentar
Share on other sites

Några kommentarer till marcus generösa svar:

De vanliga videokamerorna i Sverige har 25 bilder per sekund eller 50 halvbilder per sekund (det senare ser jättemycket video ut), 30b/s är det mest stillbildskameror och vissa importerade specialkameror som har. Jag skulle rekommendera 25b/s, 24 bara om du vet att du ska överföra till 35mm eller 16mm biograffilm.

 

Magic Lantern har nu börjat jobba med att få 550D att ha manuella ljudinställningar på samma sätt som på 5D men du kan kasta alla garantier ut genom fönstret då. Säkrare då med separat ljudinspelning (fast jag vill gärna ha zebra och annat godis med ML).

Länk till kommentar
Share on other sites

Magic Lantern har nu börjat jobba med att få 550D att ha manuella ljudinställningar på samma sätt som på 5D men du kan kasta alla garantier ut genom fönstret då. Säkrare då med separat ljudinspelning (fast jag vill gärna ha zebra och annat godis med ML).

 

Om man nu skulle fixa magic lantern firmwaren på kameran går det att byta tillbaka till orginal firmwaren om man nu skulle vilja byta tillbaka?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man nu skulle fixa magic lantern firmwaren på kameran går det att byta tillbaka till orginal firmwaren om man nu skulle vilja byta tillbaka?

 

Det har jag aldrig fattar faktiskt, det verkar som man bootar från ett preparerat SD-kort men exakt hur man byter tillbaka vet jag inte...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det har jag aldrig fattar faktiskt, det verkar som man bootar från ett preparerat SD-kort men exakt hur man byter tillbaka vet jag inte...

 

hmm ok! kanske tar och testar det någon gång framöver, har bara haft min i några månader och vill inte "pajja" den än.

Länk till kommentar
Share on other sites

hmm ok! kanske tar och testar det någon gång framöver, har bara haft min i några månader och vill inte "pajja" den än.

 

Det verkar rätt säkert om man läser på deras sida (http://magiclantern.wikia.com/wiki/FAQ):

 

Does it modify the camera?

 

Nothing is written into the ROMs. When the camera reboots, the RAM image is flushed and the bootloader FROMUTIL at 0xFFFF0000 starts the pristine copy in ROM at 0xff810000. After any reboot (or even powersave), you must select the "Update firmware" menu item. Eventually we want to be able to boot directly from the AUTOBOOT.BIN file on the CF card.

edit Is it dangerous?

 

I haven't bricked my camera yet, but that is no guarantee. It doesn't write to the ROMs at all, so it should be fairly safe, but anytime software is interacting with hardware there is possibility of significant damage. The FROMUTILITY appears to have a way to reflash even a bricked camera, but I don't know how to access the console.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det verkar rätt säkert om man läser på deras sida (http://magiclantern.wikia.com/wiki/FAQ):

 

Does it modify the camera?

 

Nothing is written into the ROMs. When the camera reboots, the RAM image is flushed and the bootloader FROMUTIL at 0xFFFF0000 starts the pristine copy in ROM at 0xff810000. After any reboot (or even powersave), you must select the "Update firmware" menu item. Eventually we want to be able to boot directly from the AUTOBOOT.BIN file on the CF card.

edit Is it dangerous?

 

I haven't bricked my camera yet, but that is no guarantee. It doesn't write to the ROMs at all, so it should be fairly safe, but anytime software is interacting with hardware there is possibility of significant damage. The FROMUTILITY appears to have a way to reflash even a bricked camera, but I don't know how to access the console.

 

Där ser man! Väntar nog till att de andra funktionerna släpps sen tror jag att jag kommer att testa!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...