Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 25 av 26

Ämne: The Great Dying

Besatt medlem klas perssons avatar
    Reg.datum
    sep 2007

Standard The Great Dying

Har jobbat i ett år med manus och annat för webbserien The Great Dying. Inspelningen börjar den 30e augusti, första avsnittet släpps i oktober.
    Tänkte dela med mig av lite bilder från zombiesminktestet idag, blir kung.

Besatt medlem kurres avatar
    Reg.datum
    jun 2008

Standard

ser riktigt riktigt riktigt bra ut! ser fram mot slutresultatet!

Reg.datum
    sep 2007

Standard

Första dagen avklarad iaf. Här är två bilder...

Besatt medlem kurres avatar
    Reg.datum
    jun 2008

Standard

ser lovande ut! hur långa/många avsnitt kommer det?

Reg.datum
    sep 2007

Standard

Tack, det blir 10min x 16 om vi gör allt. Men det beror ju på om vi får tillräckligt många tittare.

Första dagen med riktiga zombies idag.

Medlem
    Reg.datum
    aug 2010

Standard

Ser ut att bli riktigt bra! men när ni säger att avsnitten ska släppas, vart är det tänkt att det ska ske? speciell hemsida, youtube eller kanske tv? är nyfiken

Medlem
    Reg.datum
    aug 2010

Standard

Citat Ursprungligen postat av Winghen Visa inlägg
    Ser ut att bli riktigt bra! men när ni säger att avsnitten ska släppas, vart är det tänkt att det ska ske? speciell hemsida, youtube eller kanske tv? är nyfiken
    oj sorry, såg nu att det faktiskt stod att detta ska vara en webbserie :P men iaf, ni kan räkna med att jag kommer att följa den! åtminstone ett tag om resultatet är bra

Besatt medlem jolt_jokerns avatar
    Reg.datum
    dec 2007

Standard

tycker också det ser väldigt lovande ut!
    VFX-artist och äventyrare med drömmar om att bli dokumentärfilmare.

Reg.datum
    sep 2007

Standard

Tack!
    Inspelningen av de tre första avsnitten är färdig nu. Grymt kul har det varit. Här är två bilder från de två sista dagarna....

Nu..... postproduktion!

Kapten _nemo_s avatar
    Reg.datum
    maj 2004

Standard

Ser fram emot det!

Reg.datum
    sep 2007

Standard

Klippningen är låst på första avsnittet, den ligger nu på ljudredigering. Samtidigt sitter jag hemma och pular med annat efterarbete. Har även fixat en trailer/teaser. Har även fixat ett inlägg på "Titta på min film" där jag kommer att lägga upp sådant framöver så kör jag mer uppdateringar om jobbet här.

Letterbox redaktör Ronnies avatar
    Reg.datum
    jul 2002

Standard

Ser intressant ut.
    Bara att ro ett sånt här projekt i hamn förtjänar en stor tumme upp!

Reg.datum
    sep 2007

Standard

Första avsnittet är uppe på thegreatdying.com.

Har haft en hel del strul på slutet. Apple Color och Final Cut som strulade och så har vi en lite för seg dator har vi märkt. Renderingarna tar år. Men till slut så. Något jag lärt mig i den här efterproduktionen är att vi verkligen behöver en snabbare dator och att man klarar sig med mindre sömn än man tror.

Reg.datum
    sep 2007

Standard avsnitt 4 - 5

Är hemkommen efter inspelning av avsnitt 4-5 och här är lite bilder. Hann inte riktigt med att ta så många stillbilder jag hade tänkt jag göra, så de är exporterade från själva videofilerna.
    Samtidigt fortsätter vi med klippning och annat efterarbete av avsnitt 2. Kommer nog bli ett rätt coolt avsnitt, där det händer en hel del.

Reg.datum
    sep 2007

Standard

La upp det här på ett amerikanskt forum men tycker det passar här också.
    Bilder från avsnitt två med lite info.

Det här är första scenen i avsnitt två. Hjälten jagas av odödingar genom ett övergivet hus. Day for night. Dagsljuset kommer in fint genom fönstren och ger bra skuggor. Detta är från en lång handhållen actionscen, så det var lite meck att få till det i och med att det är dag ute. Något fönster är mörklagt, de andra försöker jag att undvika att fota och så har jag en redhead för att ljussätta ansiktet på en attackerande odöd. Jag gillar day for night, speciellt för interiörer.

Också day for night.

Day for night bilden ovan klipper jag fram och tillbaka med den här helt ljussatta scenen, inspelad på natten. Jag har en redhead som jag riktat in genom ett fönster. Det är någon sorts reflektor också, alternativt en egen ljuskälla inne i byggnaden. I så fall med ett lakan som reflektor. Men jag kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde här.
    Gillar effekten glöden framför skådespelaren ger.

En lite tidigare scen, samma location. Månljuset är fortfarande en redhead genom fönstret och elden är en reflekterad redhead.

De här har jag som exempel någon annanstans här på forumet tror jag. Men det är i alla fall solljus genom fönstret som ger all backlight. Framför har jag ett par redheads som jag reflekterar mot lakanet.

Exteriör från samma plats. Bara naturligt ljus, inga reflektorer eller någonting. Det regnade ganska rejält och var molnigt. Sopsäcken jag hade som regnskydd har smitit ner framför objektivet.

Här har jag en redhead snett bakom skådespelaren, framför har jag en blank plåtbit och lättar upp med.

Reg.datum
    sep 2007

Standard

Från avsnitt tre:

Day for night under stark sol. Vidbilderna var tänkt att tas tidigt, innan solen var helt uppe. Förseningar gjorde dock att jag fick ljussätta under strålande solsken. Lite läskigt med tanke på att det skulle se ut som om enda ljuskällan, förutom månen, var ett litet ljus(Konservburk fylld med fett och en veke av växtfiber). Allt blått ljus kommer från solen, det andra från tre redhead. Två riktade mot skådespelarna och en för att ljudsätta området runt ljuset.

Det här är ljussatt med ett hemmabygge. Fick idén ur en artikel från American Cinematographer med Roger Deakins. Nio vanliga glödlampor i en brödback. När jag gör eld brukar jag ha någon som står framför och viftar med något, t ex en gren eller en bit black wrap.

Endast naturligt ljus på de här. De två första bilderna är från öppningsscenen i avsnitt 3. Den första bilden är fotad med ett 400mm superteleobjektiv för att få effekten av att gå och gå utan att komma någonstans.
    Senast redigerad av klas persson den 2011-04-14 klockan 05:15.

Besatt medlem Max_Hs avatar
    Reg.datum
    jun 2006

Standard

Har helt missat... ser j*kla bra ut!

Besatt medlem Johns avatar
    Reg.datum
    maj 2004

Standard

Ser sjukt bra ut ska titta på detta när tid finnes, men de minuterna jag sett ser väldigt lovande ut!
    John aka Johan Bergkvist

"They are coming to get you Barbra"
    Night of the living dead

Reg.datum
    sep 2007

Standard Avsnitt fyra

Tack John och Max_H! Har suttit och nött efterproduktion nu och inte hunnit med att hänga på forum på ett tag och kunnat svara, men det är naturligtvis skitkul med intresse.

Avsnittet håller precis på att skickas till YouTube, detta tar ganska lång tid så jag tippar på att det kommer ut i morgon.

Som man ser på bilderna ovan var det snö och vinter när vi spelade in det här avsnittet. Förutom att hålla sig varm på location tillkommer problemet med få soltimmar. Direkt första dagarna började vi gå över tid vilket slutade med att vi tvingades stanna på samma location en extra dag. Vi hade räknat med att klara efter två dagar på det stället men drog alltså över till tre. Detta löste vi genom att förlägga andra, mindre, scener i närheten och när vi den fjärde dagen åkte till en tältby vi satt upp för avsnitt fem var vi tillbaka i fas med produktionsschemat.
    Förutom första scenen är avsnitt fyra inspelat utomhus utan el och ljus. Vi har en kvällsscen i mitten men den gjordes precis vid kvällningen och förlitar sig på solen som ljuskälla.

Den första scenen utspelar sig i ett övergivet hus där man sitter runt ett levande ljus. Jag har tre redheads, en var för skådespelarna och en från ovan för att få en ljusring runt ljuset. Bakom skådespelarna har jag antingen mitt hemmabygge jag länkat till tidigare med blåfilter för att simulera månljus.

Det var ofta molnigt under inspelningen och jag körde på utan någon som helst reflektion. Första inspelningsplatsen var vid en trevlig å en ganska lång biltur rätt ut i skogen.

Här är kvällsscenen. Jag har satte skådespelarna i en triangel och lät dem förflytta sig mellan varandra för att visuellt visa slitningarna mellan dem.

Det finns bilder tidigare i tråden med andra scener från avsnittet. De är alla fotade rakt upp och ner i det ljus solen gav oss. Givetvis tittar man även då hur ljuset faller och sätter upp efter det, vilket är en sorts ljussättning i sig.

Men avsnittet bör vara uppe i morgon om inget tok händer, hoppas ni diggar!

Besatt medlem
    Reg.datum
    aug 2010

Standard

Riktigt fint.
    Är allt bara indie eller kommer det bli någon inkomst på något sätt?

Vad använder ni för kamera? Blir så starka kontraster och fin skärpa.

Reg.datum
    sep 2007

Standard

Det är indie och vi tjänar inget om inte vi skulle få en explosion i tittarantal.
    Jag filmar med en 5D MII med gamla m42 Takumar från 60-talet. Fick ett par av farsans avlagda för några år sedan och jag gillar dem så mycket att jag köpt på med fler. Grym kvalitet. Kör även med kit-optiken ibland. 24-105 mm f4 om det finns ljus och jag behöver en lite vidare bild. Men gillar fast optik mest.

Reg.datum
    sep 2007

Standard

Avsnitt fem...:

Vi hade inte riktigt planerat att ha snö när vi skrev schemat. Tanken var att det skulle vara höst avsnitt fyra och fem. Inspelningen hamnade nästan en månad senare än tänkt men vi chansade och fick snö. Vilket ju ser bra ut i bild, men vi hade planerat en lång day for night-scen. Snö och day for night är lite svårhanterat då man enbart får silhuetter om man inte rotoscopar. Vilket tar tid. Men det ser bra ut och det är det viktigaste.

Inne i tälten hade jag hemmabygget jag nämnt tidigare för att representera en oljelampa. En grym ljuskälla. Månljuset i ena bilden kommer från en redhead riktad in genom tältöppningen.
    Finns faktiskt ett par bilder jag enbart har oljelampan som ljuskälla också. T ex när Lily och Frank diskuterar The Man i Franks tält och scenen innan när Lily söker igenom The Mans väska. Har tyvärr inte lagt upp någon bild på det, men från ca 5.00-5.40 i avsnittet. Allt månljus i de scenerna är sol.

Reg.datum
    sep 2007

Standard

Här är en redhead jag reflekterar mot ett lakan. Har blåfiltrade redheads som månljus. Jag funderade på att ta med hemmabygget och sätta mitt framför dem också men det ser ut som om jag tog bort den lampan.
    När jag sprang ner till släpvagnen och plockade ut lakanet kände jag att det stank bensin. En dunk hade gått sönder under färden till inspelningsplatsen. Lakanet var alldeles genomblött, vilket jag fick erfara när det föll över mitt ansikte efter att ha dragit ut det ur släpet. Väldigt trevligt i mörkret, i minusgrader när man stressar för att kunna börja fota.

Det här är inspelat framför Klippiga Bergen. I Holmsveden. Blev lite meck i Shake för att få till det, som tur är är Shakes rotoscopingverktyg väldigt trevliga.

Senast redigerad av klas persson den 2011-10-09 klockan 18:48.

Reg.datum
    sep 2007

Standard

The Great Dying är en av 22 uttagna webbserier till Marseille Webfest . Festivalen bjuder på resa, hotell och middagar. Där får träffa andra webbserieskapare, producenter och sånt. Det har redan resulterat i lite bra kontakter där nere. Ska blir riktigt, riktigt coolt.
    De pratade om det idag på kulturnyheterna. LÄNK! Efter 09:50 är det vi.

Reg.datum
    sep 2007

Standard

Tänkte jag skulle skriva lite om Marseille Web Fest nu när vi kommit hem och acklimatiserat oss till vardagen. Det har varit helt fantastiskt och vi blev behandlade som rockstjärnor.
    Efter att vi plockat ut väskorna väntade en chaufför med en skylt med våra namn på. Vi hann inte ens in genom dörren till hotellet innan presidenten för festivalen hälsade oss välkommen och lät oss veta att vi skulle på lunch. Jag och Karin snabbade oss upp med sakerna på rummet, snabbduschade av oss resdammet och tog oss ned till de andra.
    Så började det som skulle bli vardag för oss de närmaste dagarna. Mat, vin och grymt sällskap. Några av de här människorna har vi pratat med online i flera månader då de även har ett distributionsbolag i Frankrike som vill jobba med oss så det var roligt att få ett ansikte på dem. Hur som helst snabbade de iväg oss efter lunchen då det var dags för en tidningsintervju. Intervjuaren kunde inte engelska så allt fick gå genom en översättare, vilken jag är rätt säker på gjorde våra svar smartare och bättre. Haha!
    Efter det fanns det lite tid att gå ut på staden, vi följde med en manusförfattare från USA som kommit för att hålla en föreläsning under festivalen. Marseille är en riktigt trevlig stad. Som en blandning mellan norra och södra Europa. Byggnader som kunde stått i Paris fast i medelhavstappning. Vi hann bara komma tillbaka till hotellet innan vi togs till drinkar och sedan middag.
    Vedeldad pizza och vin. Det här var första gången vi träffade en annan regissör. En kille från Schweitz som var där med sin webbserie. Vi skojar lite om hur alla tar miste mellan våra länder, något som också kommer att ske ett antal gånger under veckan. Grundaren för LA Web Fest hade också kommit. Vi togs alla in bakom pizzaugnen till ett lite hemligare område och hade en otroligt trevlig kväll.

Dag 2 hade vi inget inbokat så vi tog en liten turistsväng, bara vi två, medan de andra webbserieskaparna anlände. Under dagen anlände även en av våra skådespelare. Middagen var fantastisk. Den började med drinkar och mingel. Förutom andra skapare träffade vi producenter inom både tv/film från Europa, USA och Kanada. Ett litet rum fyllt av de bästa kontakterna du kan hoppas på. Vi hamnade bredvid fjolårets vinnare vid middagsbordet, de filmade någon sorts webbserie/mockumentär om hur de kommer tillbaka till Marseille Web Fest som dryga fjolårsvinnare. Det var tre rätter, fri mängd vin och trevliga samtal.

Dag 3 var festivalens första dag. Efter invigningen bar det iväg till en trerätters lunch. Vi satt nu bredvid ett gäng kanadensare. Det är de här kontakterna, webbserieskapare emellan, jag tror är bäst för oss alla. Eftersom endast 22 webbserier från hela världen blir uttagna blir det en väldigt gemytlig stämning där alla är väldigt generösa med deras kontaktnät. Det är både paneler/föreläsningar och webbserievisningar samtidigt. Jag och Karin sätter oss framför bioduken och tittar på alla andras verk. Middagen är riktigt trevlig och det är jätteroligt att höra om allas projekt och vad de gör. Vare sig man bor i LA eller Bollnäs verkar problemen och möjligheterna vara ungefär desamma.

Dag 4 börjar ungefär likadant som den första. Vi väljer att titta på serier istället för föreläsningarna. Det finns ett litet VIPrum med förfriskningar där vi hela tiden träffar intressanta människor. Pratar länge med producenten till Act of Valor som nu jobbar med webbserier åt Warner. Väldigt kul att höra om hur de gjort allting eftersom de valt att använda riktiga soldater istället för skådespelare.
    Vinnaren utses och det är Gigi: Almost American. En riktigt rolig serie från Amerika. Det känns helt okej då det känns som vi redan vunnit bara av att få komma hit. I LA Web Fest är priset för de tio bästa att få komma dit. Kvällen avslutas med fest där middagen består av småplock och fri bar. Det blir avsked och trevliga samtal.

Dagen efter körs vi till flygplatsen och åker hem.

Det har varit overkligt bra och långt över förväntan. Som sagt är det faktumet att endast 22 serier väljs ut som är festivalens styrka. De kan behandla oss som celebriteter och vi får en kontakt mellan varandra som skulle varit omöjlig annars. Fantastiskt!