Gå till innehåll

Hopp från byggnad - stunt


teljer

Recommended Posts

Är det någon av er som har tips/förslag på vad man skall använda för slags material och konstruktion för en scen där en person hoppar från en 5-6 meter hög byggnad?

Det skall alltså vara ett vanligt stunt hopp.

Jag har för mig att man använder pappkartonger och madrasser till detta.

Men det skulle vara intressant att höra/läsa vad för olika möjligheter det finns och eventuell tips eller erfarenheter.

 

Stort tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipset.

Men denna scenen skall spelas in utomhus utan digitala effekter.

Frågan är alltså om det finns bra tips på att bygga upp ett skydd vid fallet (som tex. kartonger etc.). Det är inget vansinnigt högt fall men eftersom det inte är jag själv som skall hoppa så vill jag gärna att det är 100% säkert.

Länk till kommentar
Share on other sites

nejnejnejnejnej.... inte kartonger för he***te...

 

På en lågbudgetprod jag var på nyligen skulle Jakob Nordenson bli påkörd av en bil och singla genom luften (i slowMo... riktigt snyggt ;-D)

Vi lät el-lastbilen fälla ut lastluckan på baksidan och hoppa från den. Sedan hade vi kontaktat en lokal friidrottsförening och lånat två höjdhoppsmadrasser som han landade på. Jag kan poängtera att i det fallet - på kanske 2½ meter (med hopp) räckte två höjdhopparmadrasser (alltså 2x30cm) nätt och jämt för att han inte skulle bli skadad.

Underskatta inte skaderisken då man landar på något annat än fötterna. Revben och nyckelben går att knäcka väldigt väldigt lätt...

 

Det man använder "på riktigt" är ju uppblåsbara madrassr med backventil som gradvis absorberar smällen genom att pysa ut luft kontrollerat. Brandkåren/räddningstjänst har sådana. Frågan är bara om de ställer upp med just en sådan madrass. Räddningstjänsten överlag är väldigt villiga att hjälpa filminspelningar. Bara för 3-4 veckor sedan så fick vi ut en brandbil som lade ut regn i en helbild helt utan kostnad. De sitter ju mest på stationen och har halvtråkigt mellan utryckningar ändå, så en inspelning kan bara pigga upp.

Att få ut en madrass av det slaget du behöver kanske är svårare, men inte omöjligt. Lägg fram det som att "de får chansen att göra en övning" så kan de nappa....

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tips!

Jag skall se om jag kan komma i kontakt med tex. räddningstjänsten. Eftersom jag spelar in detta i Tyskland så får jag väl försöka beskriva med både händer och fötter vad jag är ute efter. Förövrigt är själva hoppet rakt ner, dvs. skådespelaren skall (helst) landa på fötterna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om personen ska landa på fötterna så funkar vare sig "madrasser", språngkuddar (luftkuddarna som räddningstjänsten har) eller kartonger speciellt bra. Det blir för liten yta som tar upp landningen.

 

Leta upp en stuntutövare som vill/kan göra jobbet och låt denne bestämma hur det ska göras.

 

Jag vet inte vad du vill åstadkomma visuellt, men jag utgår från att du inte tänkt filma hela hoppet inklusive landning i en tagning (eftersom jag antar att du inte tänkt ha luftkudden i bild?)

 

Då kan du ju lika gärna filma uthoppet från en lägre höjd där personen kan hoppa och landa utan fara, och sedan filma landningen i ett annat klipp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Eller hänga skådespelaren i vajrar från axlarna, kanske sätta upp en pool med vatten i och en madrass på bottnen. Kanske lite för komplicerade förslag dock.

 

Men borde inte green screen vara den enklaste lösningen som tidigare nämnts?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kolla på http://www.youtube.com/watch?v=ScmoqMNYhlU

 

Lite högre hopp, men där kör man med vajrar. Kräver en del riggning och utrustning, och inget man bara gör "så där".

 

Även med chroma key så brukar man vilja hänga upp skådespelaren i någon form av vajer-rigg så att denne kan röra sig någorlunda naturligt och få det att se ut som om man verkligen hoppar/faller.

 

Se även mina tidigare postningar i tråden ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Här är ett annat exempel med fler sekvenser.

Men, det är är ju stuntmen som gör detta och de har ju väldigt mycket vajrar, ställningar och grejer för säkerhet. Kanske inte riktigt vad vem som helst har råd med.

 

Gör man som Fredrik Blom säger och hänger upp skådisen i vajrar framför en duk så tror jag att det kan bli rätt bra. Man kan ju också lägga fläktar som ser till att kläder och hår rör på sig, alltså göra det så verklighetstroget som möjligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inga lådor! Lådor ger ingen dämpning ALLS! Hoppa från 6 meter och landa på lådor kommer skadda den som gör det rejält!

Jag rekommenderar chroma key (Även fast du inte vill så är det lättaste och bästa sättet)

Eller att ni skaffar proffsutrustning (eller lyckas trick filma det)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hade det gällt ett "vanligt" högt fall så hade det inte varit några problem med kartonger (som vanligt gäller det dock att veta hur man ska bygga med kartongerna och att man kan falla), men i det här fallet ska landningen vara på fötter och då blir det som sagt en annan femma...

 

Du skulle filma i Tyskland skrev du? Där finns det gott om duktigt stuntfolk som kan fixa det åt dig ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...