Gå till innehåll

"Den lycklige mannen" (absolut tillfällig titel), 6 sidor


Najka

Recommended Posts

Hallå där!

Har skrivit ihop början (första akten, I guess) av en film jag gärna skulle vilja filmatisera.

Vad manuset handlar om eller hur jag ska utveckla story, karaktär etc. är jag inte säker på. Så tänkte höra med er om ni vill komma med tips och idéer.

 

Handling(väldigt kortfattat):

Max vill inte leva det liv samhället säger åt honom att leva. Så han väljer att ta sitt liv samma dag då, ironiskt nog, hans liv förändras drastiskt. Han räddar livet på en kille han varken känner eller sett under sina 21 år. Detta får följder Max aldrig räknat med...

 

Be my guest and read! :)

Untitled grovmanus V. 1.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyckte faktiskt att det var rätt spännande på sina håll, men jag tror nog att dialogerna bör slipas ett par gånger till. Misshandelsscenen blev nästan lite löjlig om du förstår vad jag menar. Skala bort nästan allt som sägs där, det räcker med att bara ett par enstaka ord sägs och resten kan berättas med blickar.

 

Men storymässigt, ja jag tror nog jag vill veta vad som händer och då är det ju bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

tyckte det var rätt bra, alltid svårt att bedöma när man bara har en bit av manuset. hur lång är filmen tänkt att bli?

 

bara att fortsätta skriva tycker jag :) så får vi bedöma när det finns ett helt manus!

 

dialogen behöver du egentligen inte bry dig om nu, utan fokusera på storyn, när du har den kan du sedan börja fila på dialogen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för att ni tog er tid att läsa. Uppskattas :)

 

Jo filmen har jag tänkt ska vara kort och sluta på ett oväntat sätt. Ett sätt som får publiken att bli frågande om saker och ting. Då menar jag inte att det ska vara några olösta trådar, men frågor om hur man "lever" sitt liv och synen på andras liv.

 

Dialogerna är kanske inte det första man ska koncentrera sig på när man jobbar med en story men...är det alla dialoger ni tycker ska finslipas eller är det bara i vissa scener. För jag vet de jag är nöjda med och de jag inte är riktigt hundra på.

 

Jag har några sidor jag inte skrivit än som kanske kan ge en klarare bild av vad som kan hända senare i manuset. Ska skriva ner de så fort jag har tid och energi :) klockan är trots allt 03:25 nu.

 

Men godnatt på er så länge och keep reading! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej såklart är inte dialogerna första prioritering i ett tidigt stadie, men å andra sidan var det det enda som jag kunde säga på rak arm behövdes jobba på. Det är svårt att ha synpunkter på storyn när man inte har läst allt liksom, och det som man fick läsa av storyn var ju bra skrivet. Det lämnade mig med dialogerna vilka, tycker jag då, inte riktigt gör spänningen i manuset någon rättvisa, än :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska slipa på dialogerna, nu! :) OCH skriva en fortsättning. Efter denna fortsättning kommer jag att behöva idéer om vart storyn ska gå. För jag har ingen aning :)

 

ett tips är att, innan du skriver själva manuset, gör en outline med alla scener från början till slut. så vet du från början att din historia hänger ihop, och sedan blir det lättare när man ska skriva manus :) tror det kan vara svårt att skriva om man inte vet vad som kommer senare i filmen, eller det tycker jag iaf :) lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

ett tips är att, innan du skriver själva manuset, gör en outline med alla scener från början till slut. så vet du från början att din historia hänger ihop, och sedan blir det lättare när man ska skriva manus :) tror det kan vara svårt att skriva om man inte vet vad som kommer senare i filmen, eller det tycker jag iaf :) lycka till!

 

Låter vettigt :) Brukar faktiskt göra det men fastnade med den här gången. Så jag skrev ner det jag visste

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...