Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Old Boy (2003)

Besatt medlem Shellys avatar
    Reg.datum
    maj 2006

Standard Vecka 30: Oldboy (2003)

Dags att diskutera den koreanska filmen Oldboy från 2003…

Personligen så förstår jag inte alls den här filmen (det var ett tag sedan jag såg den) och gillade den inte alls men den ligger på plats 113 på IMDB topp 250 så något av värde måste den ju ha.

För att dra igång en diskussion så kan man nämna att det ryktas om en amerikansk remake av filmen, bra eller anus?

Posta gärna stillbilder av favorit scener etc från filmen, prata på.
    Senast redigerad av Shelly den 2010-07-31 klockan 11:07. Anledning: Rätt ska va rätt
    "Nothing great ever came from common sense. One must become insane and desperate"

Medlem
    Reg.datum
    maj 2010

Standard

kan man lita på IMDBs top 250? The Shawshank Redemption är på 1:a plats... och den filmen är helt överskattad (enligt mig ^^)

Remakes brukar vara anus Det är väl ett tecken på att hollywood inte gillar konkurensen från "utländska" filmer? Eller jag vet inte ^^

Reg.datum
    maj 2006

Standard

(Nej man kan verkligen inte lita på IMDB topp 250 )

Amerikaner verkar vara bortskämda och vill inte behöva läsa då de går på bio och där av remakes. Vilka ändringar kan vi tänkas se i den amerikanska varianten?

En klassiker man springer på i manusforumet här är, "Vad vill du säga med filmen?" Vad ville de säga med Old Boy?
    "Nothing great ever came from common sense. One must become insane and desperate"

Medlem
    Reg.datum
    maj 2010

Standard

Att man inte ska prata för mycket skit? Då kan allt gå åt helvete och slå tillbaka xD

Nä, men det var något år sen jag såg filmen sist.

Nybörjare
    Reg.datum
    jul 2010

Standard

Slagsmålet i korridoren som är tagen i ett klipp är ju verkligen ögongodis.
    En av de mer minnesvärda delarna av filmen.

Reg.datum
    maj 2006

Standard

Är det denna scen du tänker på?

Nybörjare
    Reg.datum
    jul 2010

Standard

Helt rätt!
    Satt med ett leende på läpparna när såg klippet.
    Senast redigerad av Sombrero den 2010-07-27 klockan 16:10. Anledning: onödigt att länka klippet igen

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010

Standard

Citat Ursprungligen postat av Shelly Visa inlägg
    Dags att diskutera den koreanska filmen Old Boy från 2003…

Personligen så förstår jag inte alls den här filmen (det var ett tag sedan jag såg den) och gillade den inte alls men den ligger på plats 113 på IMDB topp 250 så något av värde måste den ju ha.

För att dra igång en diskussion så kan man nämna att det ryktas om en amerikansk remake av filmen, bra eller anus?

Posta gärna stillbilder av favorit scener etc från filmen, prata på.
    Tror det hade varit en mer intressant att börja med varför du inte tycker om filmen och inte förstår den.

Steven Spielberg hade köpt rättigheterna till serie tidningen Old Boy (Filmen är baserad på en Manga av Nobuaki Minegishi and Garon Tsuchiya. ) och hade tänkt utveckla projektet med Will Smith, men det blev aldrig av och båda lämnade projektet. Sedan dess har det inte kommit fram någon mer info om filmen verkligen blir av. Däremot finns det en indisk remake på filmen, Zinda: http://www.imdb.com/title/tt0488906/

Reg.datum
    maj 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Hosea56 Visa inlägg
    Tror det hade varit en mer intressant att börja med varför du inte tycker om filmen och inte förstår den.

Steven Spielberg hade köpt rättigheterna till serie tidningen Old Boy (Filmen är baserad på en Manga av Nobuaki Minegishi and Garon Tsuchiya. ) och hade tänkt utveckla projektet med Will Smith, men det blev aldrig av och båda lämnade projektet. Sedan dess har det inte kommit fram någon mer info om filmen verkligen blir av. Däremot finns det en indisk remake på filmen, Zinda: http://www.imdb.com/title/tt0488906/
    Det var år sedan jag såg den och jag minns att jag tänkte, "Och vad var det som var bra med denna?"

Oldboy remake: en lever än http://www.imdb.com/title/tt1321511/ I alla fall är den baserad på samma serie och historia som den koreanska.

Besatt medlem jbergmans avatar
    Reg.datum
    sep 2003

Standard

Old boy lider av ett gravt retarderat manus. Hypnos används som magi, vilket leder till rejäla trovärdighetsproblem för att inte tala om problemet att huvudpersonernas val och handlingar blir helt ointressanta. De hade lika gärna kunnat låta allting vara en dröm; det hade varit lika korkat.

/Jakob

Besatt medlem cutecatss avatar
    Reg.datum
    jan 2009

Standard

Jag gillar Oldboy extremt mycket. Sättet den är filmad på är väldigt speciellt tycker jag och väldigt inspirerande. I början på en scen så förklarar ofta Park Chan-wook vad som ska hända i väldigt snabb klippning för att sedan tvinga en se det hända igen fast väldigt mycket långsammare. Då blir det som en helt annan känsla och allt förstärks väldigt bra.
    Förklaring: Tex en scen där huvudpersonen öppnar en dörr till ett rum med en kille sitter och kollar på övervakningskameror och snabbt som attans får vi se huvudpersonen ta sin hammare och dra ut en tand på mannen som sitter i stolen. Sedan så får vi se från när han just öppnat dörren igen och går långsamt fram mot killen i stolen.
    Känslan man har just då när man vet exakt vad som ska hända och bara väntar på att det ska ske är ännu mer smärtsam än synen av någon som drar ut en tand från en annan man med en hammare. Detta är en av orsakerna varför jag tycker att Oldboy är en väldigt bra och inspirerande film men sedan så var slut twisten väldigt förvånande för mig vilket drog upp filmen extremt.
    Vist filmen kanske inte är så realistisk men i mitt tycke så handlar film mest om att beröra och mig berör den definitivt. Fotot i huvudtaget är extremt fint tycker jag.

Liten fråga: Det är väll okej att spoila filmers slut i dom här trådarna? Annars kan det bli väldigt svårt att diskutera film

Reg.datum
    maj 2006

Standard

Klart att man får "spoila" filmen, jag tar för givet att alla som läser den här tråden sett filmen.

Filmen var snygg etc men för mig så var det handlingen. Är det med incest så blir jag genast väldigt obekväm.

På tal om slutet, det är öppet för tolkning... tror ni att han fortsatte dejta sin dotter? (ew!)

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010

Standard

Klart att man får "spoila" filmen, jag tar för givet att alla som läser den här tråden sett filmen.

Filmen var snygg etc men för mig så var det handlingen. Är det med incest så blir jag genast väldigt obekväm.

På tal om slutet, det är öppet för tolkning... tror ni att han fortsatte dejta sin dotter? (ew!)
    Shelly jag känner att du är väldigt luddig med din förklaring för varför du inte tycker filmen var bra. Kan du utveckla lite varför. Hur kommer det sig att du inte såg filmen innan du drog igång diskussionen så man kunde åtminstone förstå varför du inte gillade den. På så vis starta en riktigt diskussion av filmen och dess innehåll utan risk för missförstånd.

T.ex.

Jag gillade inte filmen därför att jag inte kunde identifiera mig med huvudkaraktären och hans mål i filmen. Filmen förvirrade mig och jag tror att mycket av filmens story helt enkelt i utvecklades bra. Budskapet var luddigt... osv

på så sätt hade i alla fall jag kunnat sätta mig in i ditt perspektiv och utifrån det formulera ett motargument.

Hoppas du inte tar det som en diss tycker det är riktigt kul att du dragit igång tråden i alla fall. Rekommenderar att vi diskuterar snabba cash nästa gång

Reg.datum
    maj 2006

Standard

Jag tror att jag är lika luddig med anledningar att ogilla filmen som du är med anledningar till att du gillar den. Jag tar inte illa vid.

Varför såg jag inte filmen igen innan diskussionen? Har den inte och eftersom jag inte gillade den så hade jag knappast lagt ut pengar för att hyra den.

Försökte dra i gång en diskussion (mer för andra) men det är tyvärr inte så många här så… vi får se det hela som ett test inför hösten så att allt rullar för det verkar som folk känner för att se mer film under hösten.

Angående nomineringar av filmer så borde man välja en film som är lättillgänglig, det bästa vore kanske att titta vilka filmer så går på tv för alla kanske inte är villiga att hyra (och ofta är filmer på topplistan uthyrda) och nedladdning är ju trots allt olagligt. Om man väljer en film som alla har tillgång till så borde det vara fler som är villiga att delta?

Besatt medlem Kensais avatar
    Reg.datum
    feb 2004

Standard

Gillade inte Oldboy heller. Det är något jobbigt med en filmskapare som verkar helt insnöad på att göra en twist som är helt omöjlig att förutse, vilket leder till att man i princip sitter förvirrad som satan i typ 110 minuter och sen plötsligt dras skynket bort några minuter innan slutet. Ett enda stort JAHASÅDETVARSÅ. Men resan dit är som ett potpurri av mer eller mindre bisarra scener efter varandra.
    When they kick at your front door, how you gonna come,
    with your hands on your head or on the trigger of your gun?

Besatt medlem daarcos avatar
    Reg.datum
    nov 2007

Standard

Jag älskar Oldboy.

Det är en sådan där härlig orignell filmupplevelse. Har sett den flera gånger, och varje gång blir jag lika glad.
    Tänk att skriva det manuset, att tänka ut allt som händer.

Bergmans idé om hypnosen har jag aldrig funderat på. Jag har alltid bara trott att Deasu blev galen i sin fångenskap. Sen skyller han på hypnos för att rättfärdiga sina handlingar. Jag litar inte ett ord på vad Deasu säger : )
    Visst svimmar han när han hör telefonen, men det skulle han ju kunna göra en då!
    - What is the scientific purpose with your expedition?
    - Revenge!

"Oceanographer Steve Zissou"

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010

Standard

Angående nomineringar av filmer så borde man välja en film som är lättillgänglig, det bästa vore kanske att titta vilka filmer så går på tv för alla kanske inte är villiga att hyra (och ofta är filmer på topplistan uthyrda) och nedladdning är ju trots allt olagligt. Om man väljer en film som alla har tillgång till så borde det vara fler som är villiga att delta?
    När var det tänkt att vi skulle nominera den andra filmen som ska diskuteras?

Besatt medlem Headmans avatar
    Reg.datum
    jul 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mellblomman Visa inlägg
    kan man lita på IMDBs top 250? The Shawshank Redemption är på 1:a plats... och den filmen är helt överskattad (enligt mig ^^)
    Så sant, jag har fruktansvärt svårt att ta ett filmfan på allvar som har The Shwashank Redemption som den bästa filmen genom alla tider. Det sved extra i skolan när klasskamraterna refererade till Imdbs 250-lista som bevis för att filmen är fantastisk. Dock så har väl jag helt fel då hela IMDB är emot en. Men jag kan ärligt säga att jag inte förstår hur den kan vara 1:a, något måste vara väldigt fel med deras beräkningssystem.

Old Boy däremot är en grym film =), dock så har jag inte sett filmen på ett tag och tänkte undvika denna diskussion tillsvidare så man inte gör bort sig . Men kunde inte låta bli att slänga in ett inlägg om att jag håller med Mellblomman.
    Tyler Durden

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010

Standard

Citat Ursprungligen postat av Headman Visa inlägg
    Så sant, jag har fruktansvärt svårt att ta ett filmfan på allvar som har The Shwashank Redemption som den bästa filmen genom alla tider. Det sved extra i skolan när klasskamraterna refererade till Imdbs 250-lista som bevis för att filmen är fantastisk. Dock så har väl jag helt fel då hela IMDB är emot en. Men jag kan ärligt säga att jag inte förstår hur den kan vara 1:a, något måste vara väldigt fel med deras beräkningssystem.
    En av anledningarna till varför the Shawshank Redemption är så älskad

http://scriptshadow.blogspot.com/201...#disqus_thread

Nybörjare
    Reg.datum
    jul 2010

Standard

Citat Ursprungligen postat av daarco Visa inlägg
    Jag älskar Oldboy.

Det är en sådan där härlig orignell filmupplevelse.
    +1

Kan vara därför jag gillar den. Visst, trovärdigheten är inte den bästa i alla situationer men känslan och det visuella förändras inte för det.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sombrero Visa inlägg
    Visst, trovärdigheten är inte den bästa i alla situationer men känslan och det visuella förändras inte för det.
    Vilken trovärdighet syftar du på? Att den inte känns trovärdig ifall man utgår från den värld som regissören byggt upp eller utgår du från våran egen riktigt värld?

Besatt medlem Headmans avatar
    Reg.datum
    jul 2005

Standard

En av anledningarna till varför the Shawshank Redemption är så älskad

http://scriptshadow.blogspot.com/201...#disqus_thread
    Definitivt inte övertygad ännu. För mig kändes allt med den hät filmen logiskt, och jag blev aldrig överraskad. En lång transport sträcka med en förutsägbar story. Personligen tycker jag att det är ett av de sämre filmerna baserat på Stephen King noveller/romaner. The Shining är enligt mig exempelvis nivåer bättre. Jag kanske bör se om den en tredje gång, var något årsen sen sist. Skådespelar insatserna är däremot bra, dock så kanske klippningen och manuset inte tillfaller mig tillräckligt för att jag verkligen ska gilla det. Dock vill jag inte att du fattar mig fel, filmen är bra. Emellertid inget märkvärdigt.
    Tyler Durden

Nybörjare
    Reg.datum
    jul 2010

Standard

Vilken trovärdighet syftar du på? Att den inte känns trovärdig ifall man utgår från den värld som regissören byggt upp eller utgår du från våran egen riktigt värld?
    Då menar jag våran riktiga värld. Tycker han skäller som en hund och klipper tungan för enkelt i slutet tex.

Nybörjare Cyprezs avatar
    Reg.datum
    nov 2010

Standard

Old boy är snyggt gjord och är ett riktigt konstverk. varför måste man förstå allt i en film? varför ska man förstå allt? Old boy är en typiskt "think outside the box" film som gör att man sitter och tänker som bara fan och undra vad som ska hända, man får helt enkelt börja tänka " outside the box". Jag tycker man fastnar för storyn ganska fort för att den är så speciell och man vill veta vad som kommer att hända. Twisten i slutet ger storyn lite extra krydd och mer att tänka på.

9/10.

Peace

Besatt medlem RobinsTastes avatar
    Reg.datum
    feb 2011

Standard

Ja, garanterat en film som man kommer att komma ihåg. Storyn är enkel, och förståelig. Vacker film, med fantastiska scener. går typ inte att göra sådana filmer i vanligt sammanhang, men när filmer som denna sticker ut, är det så vackert att det gör ont. Slutet var skrämmnde och bra på ett fantastiskt vis. Men jag förstår om folk inte gillar den. den är väldigt annorlunda.
    Nu kör vi!