Gå till innehåll

Inception


StenR

Recommended Posts

Svindlande egentligen hur mycket energi och tid som läggs ner på ljuddesignen och det är först när man ser ett sånt här klipp som man fattar det. I annat fall är det ju lättast att märka när ljudet inte är bra. Riktigt intressant att se. Gillade Inception för övrigt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Svindlande egentligen hur mycket energi och tid som läggs ner på ljuddesignen och det är först när man ser ett sånt här klipp som man fattar det. I annat fall är det ju lättast att märka när ljudet inte är bra. Riktigt intressant att se. Gillade Inception för övrigt...

 

Om det är något jag tycker är riktigt dåligt med svenska film så är det ljudet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant, kan du förklara varför och ge några exempel?!

 

Jag kan inte komma ihåg att jag blivit särskilt imponerad av ljudarbetet eller hur man förvaltat möjligheterna med att berätta en film med just hjälp av ljud.

 

2 exempel är Snabba Cash och Livvakterna som jag såg för några dagar sedan. Filmer jag faktiskt gillar. Jag tycker båda filmerna har bra foto och väldigt bra klippning, men ljudet kommer inte riktigt upp till ambitionerna som levereras i bilderna. För mig känns det som att mycket av pengarna läggs ner på bilden och tyvärr så blir ljudet lidande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Budgeten till både livvakterna och snabba cash var väl ungefär vad fikabrödet kostar på en amerikansk hollywood rulle, så att vi inte har lika mycket pengar är givetvis en av orsakerna.

Vi har ofta inte tid att vara ute och spela in så mycket ljud med mikar på 10 olika ställen och sladda runt med nån bil på en parkering mitt i natten, ännu mindre hyra in några vapen och spela in skott, tyvärr då det verkar attans kul :)

Tycker dock inte att ljudet är sämre än någon annan del i svensk film, snarare tvärt om.

 

Snabba cash är ganska brötigt mixad, medvetet vad jag fattat det som då bilden är otroligt "hoppig" med jumpcuts och skakig handkamera POV.Trampade själv filmen och blev förvånad över vad högt de mixat prassel och andra smådetaljer.

Däremot blev jag lite besviken på slag och skott som jag tyckte lät för tillgjort och overkligt. Livvakterna däremot är mer cleant gjord och det tangerar mer mot hollywood stilen där brus och skräp är något som man oftast är starkt allergisk mot.

 

En annan viktig detalj när det gäller ljudet (och även bilden) är vart man ser filmen. Jag såg Avatar på en liten biograf här i stan första gången och tyckte inte ljudet var någon jättehöjdare direkt. Senare såg jag den på Bergakungen i göteborg och ändrade uppfattning totalt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Det är klart att budgeten spelar en stor roll (no pun intended) även för ljudet. Vi har generellt sett ett bra arv här i Sverige när det kommer till musik och ljudproduktion så kvalitet på medarbetare är nog inte problemet. Men som sagt det är svårt att konkurrera med Hollywoodproduktionernas budgetar här i Sverige. Men kanske det går att vara aningen mer innovativ och nytänkande när man har snäv budget. Tidsmässigt kan det säkerligen bli problem också, när allt ljud och mixning ska slängas ihop sista veckorna i produktionen.

 

Men att lägga in ljud á la Hollywood i en Svensk produktion skulle iofs inte bli rätt heller i de flesta fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...