Gå till innehåll

Kan jag använda ffdshow till Avid Express Pro?


sb_stefan

Recommended Posts

Har precis installerat Avid Xpress Pro. När jag importerar ett avi-klipp så blir det bara en helt vit filmsnutt med lite störningar. Antar att den inte hittar min codec. Jag har ffdshow installerat, hur kopplar jag ihop de båda programmen? Kör Vista.

Länk till kommentar
Share on other sites

Avid är rätt krävande när det kommer till hårdvara och Xpress Pro är väl en rätt gammal produkt som jag betvivlar är testad i Vista. Vad har du för burk? Är den byggd för att funka med Avid?

Länk till kommentar
Share on other sites

ta reda på vilken codec din AVI-fil har först. Att koppla något annat än Avids egna program till Xpress är ingen bra idé. Vilken version är det?

 

Kör Avid Xpress Pro 5.8. Jag vill kunna använda både divx och xvid. Hittar inga inställningar om codecs i Avid. Vet liksom inte ens var jag ska börja leta nånstans... :S

Länk till kommentar
Share on other sites

Koda om dom innan du importerar. Avid Xpress Pro är (?) sämst av alla program på att importera konstiga codecs.

 

/Max

Hur kan xvid och divx anses som konstiga codecs. Dom är ju jättevanliga. Hur är det med avid media composer då, klarar det programmet av avi-filer?

Länk till kommentar
Share on other sites

DivX & Xvid är inga vanliga "proffsformat" samt att de kan vara nyare än Xpress Pro 5.8 vilket gör det lite svårt för dom att funka. Äldre Avider fungerade bäst med Quicktime. Media Composer 3 och senare borde klara av att importera dom, men har du inte rätt hårdvara och drivrutiner finns risken att det går ännu sämre.

 

Leta reda på Avids version matrix för xpro 5.8 och se vad som skiljer din burk från en certifierad. Kan även vara så enkelt som fel drivisar för grafikkortet eller fel version av Qt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Exakt: Avid Xpress Pro är ett videoredigeringsprogram för professionellt bruk. I normala fall redigerar inte "proffs" DivX- eller Xvid-video. De är "slutformat" som dessutom ändrar sina specar i stort sett hela tiden.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur kan xvid och divx anses som konstiga codecs. Dom är ju jättevanliga. Hur är det med avid media composer då, klarar det programmet av avi-filer?

 

Du menar "tyvärr är Xvid och Divx jättevanliga". Nästan allting kodat med det har sett ut som skit (mer eller mindre)

 

..och nej Max nu är du fel ute.. Xpress ÄR (!) sämst att hantera något format som inte heter .mxf eller .mov motsv.

 

Nåja, det kan ju faktiskt hantera några stillbildsformat också. God forbid att man försöker få Avid Xpress Pro att inse det där med opacitet i bilder, dock... :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...