Gå till innehåll

vad är detta för kamera?


Davido

Recommended Posts

JA, någon form av 16mm eller 8mm skulle jag tro! varför undrar du?

 

 

De använde den för otroligt vackert filmad dokumentär "Human experience" så jag antar att det nåt sånt man ska ha.. jag filmar just nu digitalt men jag är inte förtjust i bilden som jag upplever som väldigt glansig eller glossy.

 

Vad filmar du med?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Det är en Bolex kamera högst troligt en H16 av något slag, filmade lite med en sån i början av förra läsåret på skolan jag går, bra bild, men ingen sync till bandare, och de vevas upp och går med fjäder (finns säkert motordrivna med) men de med fjäder snurrar bara i typ några sekunder och i slutet och början så går det segt och inte helt 24 bilder i sekunden hela tiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har på kul testat de kameror jag har med fjäder, och följande tider verkar gälla för mina kameror:

 

Bolex 16mm: 27 sekunder

Bolex 8mm: 26 sekunder

Beaulieu 16mm: 17 sekunder

Beaulieu 8mm: 20 sekunder

Eumig C3: 27 sekunder

Bell & Howell Autoload: 50 sekunder.

 

Alla kameror filmade i 24 fps, utom Bell & Howell. Den hittade jag ingen hastighetsknapp på (den saknas). och det låter inte som om den filmar i 24 fps, snarare max 16 fps.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
Är detta en 16 mm filmkamera eller vad?

 

Det är en Bolex Paillard, troligen 16 mm. Ser ut så med tanke på optiken jag ser på bilden. Tycker det verkar enl. bilden vara möjligt att ansluta ett externt filmmagasin uppe på kameran, då är det ju 16 mm som gäller. Bolexen fanns ju oxå som Dubbel-8 kamera på 60-talet. Hade en sådan kamera (D-8)som blev ombyggd till Dubbel-super8- formatet av Knut Harsten i Alvesta för några år sedan. Lite tyvärr, sålde jag kameran då videon dök upp i mitten på 80-talet. Saknar den faktiskt. Hade Switaroptik på den 8-36 mm och riktig tryckplatta i den. Jag vevade upp fjäderverket och filmade i några sekunder. Men köpte en motor till den som Knut H. tillverkat. Hade olika telen till den utöver standardoptiken. Köpte kameran fr. Sthlm för 3000:-, ombyggnaden kostade då 1200:- + 2000:- för motorn. Detta skedde i början på 80-talet. Man var rädd att filmtillgången skulle upphöra så man fick "kalla fötter" o. sålde den. Ack ja´!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...