Gå till innehåll

Konstig bild när jag ska redigera Canon HV30


Jesterhead

Recommended Posts

Nej, det är nog inte fel på någon kassett.

Du filmar tydligen i HD och då använder HV30 formatet HDV som innebär 1080*1440 pixlar där var pixel aspect ratio är 1.33.

Du bör alltså välja composition settings HDV1080 eller 1080*1440. Jag kollade i min AE CS4 att de inställningarna finns under composition settings.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, det är nog inte fel på någon kassett.

Du filmar tydligen i HD och då använder HV30 formatet HDV som innebär 1080*1440 pixlar där var pixel aspect ratio är 1.33.

Du bör alltså välja composition settings HDV1080 eller 1080*1440. Jag kollade i min AE CS4 att de inställningarna finns under composition settings.

 

I den inställningen är den när man startar programmet, http://i32.tinypic.com/21agthv.jpg eller är det något som är fel?

Länk till kommentar
Share on other sites

I den inställningen är den när man startar programmet, http://i32.tinypic.com/21agthv.jpg eller är det något som är fel?

Det skall vara 1440x1080, så du har rätt inställning. (1080x1440 var en felstavning)

 

Men, längst ned i ditt Comp-window skall du leta efter den lilla knappen som heter Toggle Pixel Aspect Ratio Correction. Ett klick på den så bör problemet vara löst. (Knappen sitter till höger om den knapp/meny det står 1 View på.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det skall vara 1440x1080, så du har rätt inställning. (1080x1440 var en felstavning)

 

Men, längst ned i ditt Comp-window skall du leta efter den lilla knappen som heter Toggle Pixel Aspect Ratio Correction. Ett klick på den så bör problemet vara löst. (Knappen sitter till höger om den knapp/meny det står 1 View på.)

 

Okey klickade på den och den och bilden sträckte ut som den skulle göra gissa jag? Hjälpte tyvärr inte.

 

Men ska jag testa och filma om något och se om det kanske funkar då?

 

Sen vill jag tackar alla som tar tid och hjälper så bra!

Länk till kommentar
Share on other sites

Men ska jag testa och filma om något och se om det kanske funkar då?

Nej, posta istället hur du för över video från kameran. Dvs vilket program använder du? Vad är det för storlek på filen när du fångat den, 1440x1080 eller vad?

 

Det är för lite detaljer för tillfället om allt, så allt blir gissningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, posta istället hur du för över video från kameran. Dvs vilket program använder du? Vad är det för storlek på filen när du fångat den, 1440x1080 eller vad?

 

Det är för lite detaljer för tillfället om allt, så allt blir gissningar.

 

HDVSplit 0.77 använder jag, hur ser jag vilken storlek jag fångar den i?

Länk till kommentar
Share on other sites

HDVSplit 0.77 använder jag, hur ser jag vilken storlek jag fångar den i?

Markera filen i Project panel i After Effects och läs vad som står till höger om den lilla tumnageln längt upp till vänster i samma panel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Markera filen i Project panel i After Effects och läs vad som står till höger om den lilla tumnageln längt upp till vänster i samma panel.

 

Vart borta så inte kunnat svara här har du en bild på den panelen du tänkte på även en bild på panelen du prata om och andra är på HDV split, det kommer upp en varnings text när jag ska föra över allt. Kan det ha något med det att göra?

tack igen

 

http://i26.tinypic.com/2mrfg49.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Varningtexten beror på att du har massor med droppade frames på ditt band. Det händer ofta på billga band samt om man spelar över redan inspelat material och en kombination av båda är att be om det tyvärr. Droppade frames går aldrig att rädda i efterhand. (Det händer iofs även på dyrare band, men ett fem-pack för 29.90 på Clas Ohlson är långt mycket sämre än ett fem-pack Panasonic för 350 kr.)

 

Vad är det egentliga problemt med bilden, störningarna du ser i bilden eller att bilden visas i fel proportioner i After Effects?

Länk till kommentar
Share on other sites

Varningtexten beror på att du har massor med droppade frames på ditt band. Det händer ofta på billga band samt om man spelar över redan inspelat material och en kombination av båda är att be om det tyvärr. Droppade frames går aldrig att rädda i efterhand. (Det händer iofs även på dyrare band, men ett fem-pack för 29.90 på Clas Ohlson är långt mycket sämre än ett fem-pack Panasonic för 350 kr.)

 

Vad är det egentliga problemt med bilden, störningarna du ser i bilden eller att bilden visas i fel proportioner i After Effects?

 

Tack för hjälpen, kan du länka ett par bra band som du tycker jag ska köpa för dem jag kör med nu är ett par billiga.

 

Störningarna kommer upp när jag lagt över till datorn och spelar ingen roll om jag spelar upp i after effects eller tex en mediaplayer som VLC

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för hjälpen, kan du länka ett par bra band som du tycker jag ska köpa för dem jag kör med nu är ett par billiga.

 

Störningarna kommer upp när jag lagt över till datorn och spelar ingen roll om jag spelar upp i after effects eller tex en mediaplayer som VLC

Jag använder Panasonic AY-DVM63AMQ och har inte haft problem med dom dom gånger jag spelat in HDV.

 

Störningarna du ser idag är inspelade på bandet och går tyvärr inte att rädda.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...