Gå till innehåll

Min bild blir för liten


turion

Recommended Posts

Hallå!

 

har suttit i några dagar och klurat nu, men det här är verkligen inte min grejj. Jag har ett projekt på gång men har stött på lite hinder på vägen

 

Först och främst, när jag capturar in klippen på datorn och sparar dom, så blir bilden såhär:

 

Hur undviker jag detta? jag vill istället ha en bild som

 

1.

(heltäckande ws)

 

eller

 

2

(ws med svarta ränder ovan och under)

 

Andra funderingen jag har måste vara världens tråkigaste och utnötta, men tyvärr så vet jag inte och hittar inget bra svar här på forumet så då gör jag ett försök.

 

HUR behåller jag den kristallklara skärpan och bildkvalite när jag är klar med mitt projekt och ska spara det för visning på nätet bl.a

Jag filmar med en canon xh a1 i hdv läge. jag använder mig av adobe premiere pro cs3 när jag capturar in klipp, och exporterar dom även där när jag redigerat klart. Jag tycker jag har rätt inställningar när jag capturar. jag tror det är när jag exporterar klippen kvaliten försämras. fast vad vet jag. jag tycker bara inte jag får den kvalite jag förtjänar och när jag kollar på youtube så ser allas videobilder sååå mkt bättre ut än min :/

 

STORT TACK till den som tar sig tid att hjälpa mig med mina funderingar :)

 

mvh

Länk till kommentar
Share on other sites

vad har du för projekt-inställningar? fyller klippen hela bilden i premiere? annars kan du ju högerklicka på ett klipp i timelinen och välja "scale to frame size".

 

jag använder H.264 eller Mpeg-2 med en bitrate på 25-30 mbit/s när jag exporterar till youtube.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo klippen fyller hela rutan i premiere.. ska prova ditt tips annars å se vad som händer. tack iaf

 

alla andra tips och tankar är välkomna :) så tror du dig kunna lösa problemet så tveka inte å skriv. i need help :s

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur undviker jag detta?

Genom att använda ett Project som matchar ditt foto. Dvs, fångar du tex HDV, använd ett HDV-Project, etc, etc.

 

Om du inte gör det får du just dom problem du beskriver. Att lösa det med Scale To Frame Size förstorar bara upp fotot och du tappar därmed kvalitet vilket inte är en bra lösning på problemet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilket projekt ska jag välja, då jag filmar i hdv nu.

Du skall välja det du filmar i kameran. (Det är ju gissningsvis HDV 1080i25 (50i), men gissa kan vara dåligt...)

 

Markera ett klipp i Project Window och läs vad som står till höger om den lilla tumnageln längst upp till vänster. Det som står där skall matcha det Project du väljer. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det verkar som att jag har rätt inställningar där, men jag tror nu att problemet ligger efter capturingen, när jag ska exporta clippet efter att ha klippt till det inne i programmet. för när jag capturar in det så sparas orginalklippet och det är full ws på den, sen när jag drar ner klippet till timelinen och klipper till det och sparar det efteråt. det är då bilden blir sådär förminskad. Vart i export inställningarna bör jag gå och kika?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vart i export inställningarna bör jag gå och kika?

Det beror på vad och hur du exporterar, dvs File > Export > Movie eller via File > Export > Adobe Media Encoder.

 

Hur exporterar du idag, till vad/format, vilka inställningar använder du idag?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du gör fel någonstans, posta *alla* inställningar/format för:

- Den fil du redigerar, storlek, frame rate, mm. Dvs rubbet. (Se tidigare post om var det finns)

- Vad har du för Project Settings?

 

Någonstans känns det som att du fångar DV och redigerar det i ett HDV-project.

 

Man bränner DVD eller Blu-ray i Encore DVD.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mina projekt settings är

 

HDV 1080i25 (50i) 16:9 interlaced HD video at 25 frames per sec

Editing mode HDV

Timebase 25,00 fps

 

Frame size: 1440h 1080v (1,333)

Frame rate: 25,00 frames/sec

Pixel aspect ratio: HD anamorphic 1080 (1.333)

Fields: upper fields first

 

Capture format: HDV capture

 

Video rendering

Preview file format: I-frame only mpeg 2

Compressor: I-frame only mpeg

 

Det är vad som står under video settings och video rendering i mina projekt settings

 

 

jag hittar inte riktigt vilken post du menar, så jag högerklickar på mitt klipp i premire och fick fram denna information:

 

Type: Mpeg movie

File size: 73,9 mb (21 sekunders klipp)

Image size: 1440x1080

pixel depth: 1440

frame rate: 25,00

pixel aspect ratio: 1,333

 

Jag tycker inställningarna verkar matcha, och det där klippet är oredigerat och nyss infångat och ligger i timelinen och vilar, och jag ser att klippet fyller premiere rutan perfekt, men sen när jag exportar klippet på det vis jag berättat tidigare och sen importar klippet till premiere igen och slänger i timelinen så ser jag att klippet inte längre passar premiere rutan? känns som det är i exporten det skiter sig huhu

 

okej, men kan man använda encode till att bara exporta klipp för visning på nätet t.ex? kan man få bättre kvalite på klippen där än den vanliga file>export>movie vägen?

 

mvh

Länk till kommentar
Share on other sites

Din Timeline och klippet matchar varandra perfekt! :)

 

...och sen importar klippet till premiere igen och slänger i timelinen så ser jag att klippet inte längre passar premiere rutan? känns som det är i exporten det skiter sig huhu

Nej och ja är svaret.

 

Nej = Nej, exporten i sig är det inget fel på, beroende på målet.

Ja = Eftersom du exporterar till DV så är storleken 720x576 vilket ju i sig är det man skall ha för att göra en DVD, men att lägga 720x576 på en Timeline som är 1440x1080 finns det ju ingen vits med, då du får det resultat du får. Eller vad är målet egentligen? Att veta målet är A och O innan man exporterar.

 

okej, men kan man använda encode till att bara exporta klipp för visning på nätet t.ex? kan man få bättre kvalite på klippen där än den vanliga file>export>movie vägen?

Nej, du använder inte Encore för att exportera. (Ja, man kan göra Flash-hemsidor direkt i Encore, men du måste först exportera från Premiere Pro.)

 

Nja, det beror ju på vad du väljer för codec vid export när du exporterar via File > Export > Movie. Ibland är okomprimerad HD bättre än DV och ibland är DV bättre än okomprimerad HD om det är DV man behöver. Så att veta målet är viktigt. Det finns massor med tutorials på tex Adobe TV.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej = Nej, exporten i sig är det inget fel på, beroende på målet.

Ja = Eftersom du exporterar till DV så är storleken 720x576 vilket ju i sig är det man skall ha för att göra en DVD, men att lägga 720x576 på en Timeline som är 1440x1080 finns det ju ingen vits med, då du får det resultat du får. Eller vad är målet egentligen? Att veta målet är A och O innan man exporterar.

 

 

 

Mitt mål är att exportera ut i HD och 1440x1080 med heltäckande ws alternativt med svarta ränder på ovan och undersidan av bilden , där klippet även ska vara i hdv kvalite. Nu låter det som att jag exporterar ut i vanlig DV vilket jag säkert gör. några tips på vad jag ska tänka på vid nästa exportering för att få till mina krav?

 

:)

Länk till kommentar
Share on other sites

tror jag lyckats lösa det nu :) får till widesreenen som jag vill nu :)

tack för att du tog dig tid, dina tips å tankar fick mig på andra vägar som ledde till att jag lyckades klura ut det själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...