Gå till innehåll

Hjälp ! Vilket program är detta?


Tuttigodis

Recommended Posts

jag tycker avid media composer är bättre än premiere. men det finns ju fler avid program som kanske håller olika klass (har bara provat media composer och liquid). annars är det ju en smaksak och kanske hur stor plånbok man har

Länk till kommentar
Share on other sites

Beror på vad man vill göra och vilken ekonomi man har. Avid är fortfarande störst i broadcast och film, men även dyrast.

Själv utvärderar jag MC5 och CS5 just nu och båda är (idag) hyfsat lika överlag i funktioner, om än olika metoder i flera fall. Har man tillgång till Avid-hårdvara och bra infrastruktur kring det så är det inte så svårt val. Men avid är tjuriga mot att släppa in andra tillverkare, vilket är tråkigt.

Adobe har nu sin Mercury Engine i CS5 och den är ett riktigt lyft, med att spela upp och rendera. Billigare, snabbare, och mer förlåtande mot 3e partstillverkare, och kör man Adobes övriga produkter mycket är Premiere svårslaget i hanteringen.

Det roliga (eller frustrerande, beroende på hur man ser på det) är att båda börjar mötas mer och mer i funktionalitet. Mycket av nyheterna i t.ex. MC5 är sådant som funnits hos Premiere tidigare, så det märks att man sneglat över axeln på varandra. Premiere å andra sida verkar äntligen vara ett stabilt program vilket annars har varit dess stora akilleshäl i mina ögon.

 

Men just nu om jag ska välja, så ja, vet inte, jag är iofs inte riktigt så imponerad åt nyheterna i MC5 som jag förväntade mig.

Slutligen handlar det egentligen inte om vad var och en tycker utan allt beror på en själv och vilket arbetsflöde och vilka kameror man kör med. Är men intresserad av att bli bra på redigering ska man ha provat båda två, även Final Cut och kanske några andra. För endast då kan man få en ärlig bild av vilken programvara som passar ens behov.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...