Gå till innehåll

intervjua en brottsling i fängelse


cutecats

Recommended Posts

Hej!

Om ca ett halvår kommer jag få en skoluppgift att göra en dokumentär med valfritt tema, just nu är jag extremt sugen på att ha dokumentären om en fånge i ett svenskt fängelse.

Jag gissar på att det här kan bli ganska svårt att få tillstånd för ja det är ändå ett skolprojekt... men jag e ganska glad typ och brukar få det mesta att funka men jag ville bara kolla med er om ni tror att det är möjligt och hur man i så fall borde gå tillväga?

Är det nån som har nån erfarenhet av svenska fängelser hur dom brukar bete sig mot filmare?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

Om ca ett halvår kommer jag få en skoluppgift att göra en dokumentär med valfritt tema, just nu är jag extremt sugen på att ha dokumentären om en fånge i ett svenskt fängelse.

Jag gissar på att det här kan bli ganska svårt att få tillstånd för ja det är ändå ett skolprojekt... men jag e ganska glad typ och brukar få det mesta att funka men jag ville bara kolla med er om ni tror att det är möjligt och hur man i så fall borde gå tillväga?

Är det nån som har nån erfarenhet av svenska fängelser hur dom brukar bete sig mot filmare?

 

Tack på förhand!

 

Jag skulle nog tycka att det skulle vara intressant med en "subjektiv dokumentär" där personen som sitter i fängelset ges uttrymme att uttrycka sig. Jag såg t.ex en oerhört bra kort dokumentär från New York där en man beskrev sina upplevelser av fängelset samtidigt som han fick låna en liten dv- kamera att filma ut från sitt fönster med..

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag såg t.ex en oerhört bra kort dokumentär från New York där en man beskrev sina upplevelser av fängelset samtidigt som han fick låna en liten dv- kamera att filma ut från sitt fönster med..

 

oj inspirerande du råkar inte komma ihåg vad den heter?

Iden som jag vill göra är att filma en intervju med en person i ett fängelse och mer fokusera på just den händelsen som fick honom/henne att åka in i fängelset. Sedan så hade jag tänkt att animera bilder till historien och klippa mellan dom och intervjun + bilder från fängelset.

Men nu är jag mest intresserad på om det här kommer gå att få tillstånd för och vad fängelser har för några regler om det är nån som har koll? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är nog inte en omöjlighet. Händer ju titt som tätt att massmedia intervjuar interner. Lagen lär ju tillåta det men sedan kanske olika anstalter har olika policys. Kan säkert vara så att det kan skilja något från fånge till fånge också. Vad denne har för restriktioner osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det svåra är att få en fånge att ställa upp... Annars finns det sällan hinder för att göra en intervju. Däremot gäller ju vissa regler när man är där.

 

Ja, det är väl det som är det svåra. Alla är ju trots allt inte exhibitionister som älskar att synas för vad som helst. Sen kan dem som vill vara med vara tråkiga, ointressanta och inte alls passande för dokumentären.

 

Man måste ju ändå ha en fånge med karaktär.

 

man kan ju se obduktioner när man är student så varför ska man inte få besöka och intervjua en fånge?

 

Men kontakta fängelserna :D dem har nog dem bästa svaren ^^

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja okej stort tack för hjälpen! Jag ska definitivt ringa till lite fängelser och jag hittade just en lista på alla svenska anstalter http://www.kriminalvarden.se/sv/Fangelse/Vara-anstalter/ så nu e jag glad och peppad! Ni har nog rätt i att det svåra blir att fixa en intressant fånge som e villig att vara med och det roligaste vore väl om det är en fånge med säkerhetsklass A för då blir det ju lite grövre historier men säkert också en bra bit svårare att få en fånge att göra det.

Tack för hjälpen iaf tack tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja okej stort tack för hjälpen! Jag ska definitivt ringa till lite fängelser och jag hittade just en lista på alla svenska anstalter http://www.kriminalvarden.se/sv/Fangelse/Vara-anstalter/ så nu e jag glad och peppad! Ni har nog rätt i att det svåra blir att fixa en intressant fånge som e villig att vara med och det roligaste vore väl om det är en fånge med säkerhetsklass A för då blir det ju lite grövre historier men säkert också en bra bit svårare att få en fånge att göra det.

Tack för hjälpen iaf tack tack!

 

 

lycka till, låter som ett spännande projekt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...