Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Leranimation 15 minuter

Medlem
    Reg.datum
    nov 2009

Standard Leranimation 15 minuter

Hej! Vi håller på med en leranimation och tänkte dela med oss bloggen där det hela visas från början till slut ifall nån är intresserad.

http://www.ofokus.blogg.se

Just nu har vi kommit fram till inspelningsfasen och innan det tog det runt 6 månader att bygga alla dockor och settet samt spela in alla röster.

Här är en kort video från inspelningen om hur det ser ut.

Medlem
    Reg.datum
    okt 2009

Standard

Overkligt snyggt tycker jag (: Bra jobbat

Nybörjare
    Reg.datum
    jul 2010

Standard

Hej,
    jag tycker att projektet ser mycket intressant ut och det skulle vara intressant att veta mer om det och om vilka ni som ligger bakom det är. Hur började allting, detaljer kring hur ni arbetar, vilka mål ni har för filmen etc. Mer av allt egentligen!

Lycka till med projektet!

Medlem
    Reg.datum
    nov 2009

Standard

Hej!

Vi får väl lägga ut en mer detaljerad beskrivning på bloggen men jag kan berätta kort o gott eftersom det är bara jag och min fru som gör allt.

Berättelsen är baserat på en jättegammal berättelse Natalia skrev för flera år sen. Hon har byggt alltihop (scenografi, dockorna) i vårt kök. Gubbarna är gjorda med en egen variant av ståltråd + hårdlera skelett med mjuk polylera ovanpå, så man kan röra alla lemmar och fingrar.

Vi spelar in allt på ett bord i en källare. Lyxen hade varit att ha jobbat med stop motion pro HD men efter mycket krångel valde vi att göra det primitivt, alltså ta bilderna rakt in i kameran och sen flytta över materialet till en hårddisk och sen in i PremierCS3. Det hjälper stort att ha en fet monitor då att hålla fokusen samt för animatören o se vad som händer.

Vi kör med 25 bilder i sekunden men det kan bli dubbla bilder per rörelse eller t om tre, än har vi inte hittat den absolut snyggaste tekniken men hittills ser det råhett ut.

Målet med filmen är att få den gjord! Kommer bli fint att se över 15.000 handgjorda bilder svepa förbi ögat. Sen ska vi självklart skicka den vidare till festivaler och se vad som händer. Målgruppen är verkligen inte till barn! Det blir blodigt i slutet och det är mycket lek med ord och språk, så det är en rätt så komplicerad berättelse.

Hoppas det gav lite mer svar! Roligt att det finns intresse för det här!

Och om ni lyssnar på musiken i videon så är det en bit ur själva soundtracket jag pysslar ihop. Har turen att kunna jobba med Symphonic Orchestra och Choirs så kvalitén på musiken ligger verkligen i riktig orkesterklass.

Medlem
    Reg.datum
    nov 2009

Standard

När filmen blir klar ska vi ha en stor premiär i Upplands Väsbys biograf dit alla som vill får komma och titta! Sen ska vi ställa ut alla dockor och scenografin så man kan se dom i sin naturliga tillstånd. Det kommer bli svettigt och roligt, och gratis kultur till alla som vill!

Nybörjare
    Reg.datum
    jul 2010

Standard

Jag kikade lite på tekniken bakom leranimation nyligen och insåg snabbt hur fantastiskt mycket det jobb ligger bakom en sådan produktion. Allt ifrån modellbyggande och röster till figurernas rörelser och läppsynkningen. Jag har stor respekt för genren och hoppas att er produktion kommer att löpa på bra. Ska bli intressant att se resultatet! Vad har ni för bakgrund, har ni gjort leranimering förut eller bara 'vanlig' film? Och vad har ni för slags budget till projektet? Ledsen om jag frågar för mycket, är bara nyfiken!

Medlem
    Reg.datum
    nov 2009

Tumme upp

Jag har pluggat film på gymnasiet och folkhögskolan men aldrig gjort något annat än "vanlig" film och musikvideos, men Natalia har erfarenhet sen tidigare av animering och stop-motion. 2 år i Diagonalakademin lär bara göra det ännu bättre snart! Annars pysslar vi mest med vanlig film.

Det här är verkligen gör-och-lär style vi kör med men väldigt väldigt planerat frame för frame så det blir så snyggt vi kan leverera.

Från början hade vi planer på att bara göra allt hemma men vi drömde ändå lite om att få pengar nånstans så vi bad filmbasen om stöd men dom tackade nej pga "överambitiöst projekt". Sen gick vi till Väsbys kulturhus och krävde 1000 spänn till materialkostnader (leran är skitdyr!) men dom gick med på 10.000 samt att få använda deras källare och studio. Då fick vi plötsligt råd med den dyra fina leran vi behövde, material och allt! Men i budgeten ingår också premiären och att trycka upp lite affischer inför det, samt bjuda på smask för allt som kvarstår efteråt. Inget vi tjänar själva på men så är det ju i den kreativa världen..

Nybörjare
    Reg.datum
    jul 2010

Standard

Kul att ni genomför projektet och att ni åtminstone fått lite stöd. Såg att ni hade, vad som verkar, proffs som röstskådisar. Jobbar de gratis? Ursäkta om det är många frågor angående ekonomi, jag är bara nyfiken hur man kan få ihop bra produktioner till nästintill nollbudget... Ni får hojta till på forumet när det är dags för premiär - skulle vara kul att se hur slutresultatet blir!

Medlem
    Reg.datum
    nov 2009

Standard

Man kan verkligen få ihop grejer bra med nollbudget om man har en bra planering och "skaparlåda" man håller sig till. Angående röstskådisarna så la vi ut en annons på filmcafé och fick runt 200 svar, sen castade vi runt 20 mitt under vinterns elakaste tid och det kom folk från hela sverige. Och alla gjorde det gratis! De 5 vi valde bjöd vi på mat, fika och sovplats till en kille som kom från göteborg. Det finns massa folk som bara älskar konsten att skapa och inte bryr sig om pengar, det är bara att hitta rätt folk så kan man göra en hollywood film med 20 kr. Det finns inga begränsningar egentligen vad man kan göra utan pengar, det uppstår bara mer kreativ problemlösning.
    och på tal om det så kanske du skulle va intresserad av att se El Mariachi av robert rodriquez, och dokumentärerna hur han gjorde hela filmen själv. Väldigt inspirerande! Finns säkert att hitta på youtube.

Nybörjare
    Reg.datum
    jul 2010

Standard

Tack för tipset, det var väldigt intressesant måste jag säga.

Om någon annan är intresserad är första delen av Rodriguez "10 minute film school" här: http://www.youtube.com/watch?v=4UOa7tkByrw den andra delen finns länkad.

Kontentan både från ert projekt, Isak, och Rodriguez, som jag ser det, är att allting är möjligt och att det handlar om uppfinningsrikedom, att inte ge upp och framför allt att göra göra göra och inte bara snacka. En bra spark i ändan tycker jag.

Besatt medlem
    Reg.datum
    jun 2007

Standard

Nu var det länge sedan man hörde något. Sjukt spännande projekt, berätta status, vad händer!