Gå till innehåll

Flimmer vid text ovanpå video i FCP


Speldosa

Recommended Posts

Hej!

 

Nu är det möjligt att den här frågan har tagits upp förut (jag har prövat att söka) eller att den är postad i fel forum, men i sådana fall hoppas jag att ni har överseende med mig.

 

Okej. Nu till problemet.

 

När jag lägger på text ovanpå video i Final Cut Pro och sedan exporterar min video (även om jag inte använder mig utav något codec utan bara exporterar videon i samma form som den redan är) så skapas det som någon form av artificiellt flimmer över de sekvenserna där texten ligger. Till exempel; om jag har en ljusblå himmel så kommer denna att alternera mellan att vara ljusblå och vara lite mörkare blå under tiden som texten ligger på, med en frekvens på ungefär 10 cykler per sekund kan jag tänka mig.

 

Jag brukar ofta stöta på det här problemet och har tidigare, när jag arbetat i 50i använt mig av någon form av de-interlacer för att försöka bli av med problemet, vilket har givit varierande resultat. Nu arbetar jag i 25p och samma problem drabbar mig fortfarande.

 

Är det någon som har erfarenhet av detta problem och kan dela med sig av sina kunskaper om hur det löses mest effektivt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ska sägas att problemet bara uppstår när jag exporterar i native-formatet (AVCHD 1920x1080) som kommer ifrån min Canon HF10. När jag till exempel gör en omkonvertering till 1280x780 i H.264 så försvinner flimret.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...