Gå till innehåll

Polisthrillern Amatören


21rsn113

Recommended Posts

Fick tanken nu då jag såg på Beck i 1 minut efter att ha sett Hill Street Blues på VHS, ska snart gå och se nästa avsnitt.....

 

 

En polisfilm som kretsar kring en radioamatör och hans radiointresse, är han förtidspensionär på 40 år och sysslar med amatörradio på heltid kanske?

 

Kanske lite bränder och lite brandkårer med?

 

Vad har ni för tips på mitt nya manus som jag ska försöka bearbeta???

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm... känns inte som om detta riktigt hör hemma i "Kolla mitt manus" då det inte finns något manus, än.

 

En radio och lite bränder... det är inte mycket till idé. Det låter som om du tittat på något och sedan kommer den där känsla av att vilja skapa över en och du postade detta inlägg. Där har man varit många gånger.

 

Om det ska vara thriller så bör det ju vara ett brott av något slag inblandat så kolla tidningar efter de där lite märkliga historierna. Vet att många deckarförfattare läser lokaltidningar för det är ofta lite konstiga historier i dem.

 

I går eller förgår så var det i sporten en historia om någon fotbollspelare som låtit någon mörda hans flickvän, stycka henne och mata henne till hundar. Så läs tidningar.

 

Um... om det är en amatörradio så kanske av någon anledning som ringer mördaren (om vi ska ha en mördare i historian) eller mordbrännaren in till hans radio så att han blir indragen i fallet utan att veta varför eller något i den stilen?

Länk till kommentar
Share on other sites

De sista raderna gillade jag nog mest, ska nog fundera och klura ut nått, jo jag fick en idé och ville höra om ni har nån bra idé på åt vilket håll jag ska gå....vi får se vad det blir.....

 

Har även tänkt att det ska vara ett huvudmål i handlingen men att även en av poliserna ska bli indraget i någon helt annan historia som någon närstående blivit inblandad i.

Länk till kommentar
Share on other sites

ja, det är väl en rätt bra idé att radiokillen får kontakt med någon han tror är en gärningsman. genom olika ledtrådar samlar han bevis, typ att gärningsmannen var på en viss plats, där det vid samma tid hände ett brott. men detta kanske inte alls stämmer, utan han har missuppfattat allt? sen försöker han kanske avslöja den här gärningsmannen, och på slutet blir det en tvist, och gärningsmannen är någon helt annan?

 

ser framför mig att det utspelar sig på sommaren under en värmebölja, huvudpersonen lever ganska isolerat ute på landet, och hans radio är hans enda kontakt med omvärlden. så kan man ha en liten kärlekshistoria, för han får en kvinna som ny granne, tex?

 

det är väl bara att samla olika idéer, historier och bilder, och se vad för en historia man sedan kan hitta i detta!

Länk till kommentar
Share on other sites

...och på slutet blir det en tvist, och gärningsmannen är någon helt annan?

 

Fast då borde det komma en till tvist att han faktiskt är gärningsmannen... Då har du ett oväntat slut eftersom alla förväntar sig att han inte är det eftersom det är så upplagt att han är det! Bakvänd psykologi som bäst!

Länk till kommentar
Share on other sites

Han kan ju bli indragen i fallet som vittne på grund av vad han hört på sin radio. Men är han ett vittne igentligen? Eller så kanske det är radioamatören som är offret som i Wallanderfilmerna där titeln syftar på offret.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...