Gå till innehåll

Från hobby till yrke?


Sun

Recommended Posts

Sitter och funderar på hur jag ska ta mitt filmredigerande från en hobby och göra det till mitt framtida yrke.

 

Några tips på hur man skall gå till väga? Har kollat runt en del och märkt att många utbildningar kräver att man har arbetserfarenhet / tidigare studier inom ämnet. Men hur ska man kunna skaffa sig arbetserfarenhet innan man gått någon form av utbildning? Får inte riktigt ihop det.

 

Har ni några förslag på hur man ska planlägga det hela? Jag har svårt att se hur jag ska ta det första steget. Var börjar och hur forstätter man?

Länk till kommentar
Share on other sites

Samma väg gäller nog för en klippare/redigerare som för oss som drömmer om att bli regissör. Således, gör film. Antingen att du skriver, regisserar och klipper allt själv eller att du samarbetar med någon och bara redigerar. Se film, läs om film, prata film, gör film.

 

Med några hyggliga arbetsprover i bagaget kan du börja söka utbildningar. DI har ju en utbildning för filmklippare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det finns många andra utbildningar också. Att sikta på at gå på DI är kanske ett mycket stort steg. Gå på en folkhögskola eller liknande som har en filmutbildning, och gör jättemycket film, hela tiden, alltid. Klipp allt du kommer över, jobba med så många du kan. Då blir det HÄRLIGT

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...