Gå till innehåll

ufofilm, behöver lite tips :)


Ufosxm

Recommended Posts

Vi ska börja spela in en ufofilm i sommar. Behöver lite teknisk hjälp.

 

En låda med blinkande lampor.

Jag hade tänkt mig en papplåda med julgransbelysningsdioder som blinkar. Finns dessa med batteri eller hur skulle ni få el till skiten?

 

Ljussken utanför fönster genom persiennen.

Har sjukt starka bygglampor. Ljussätt med färgat pysselpapper? Typ blått eller orange.

Har ni provat? Jag vill ha en b-igare variant av närkontakt av tredje graden.

 

Stadsminiatyr.

Ett ufo som dinglar över en stad. Ed Wood style.

Trä eller frigolit till husen? Hur gör man en snygg himmel i bakgrunden? Bomullsmoln? Jag vill ha det b, inte lågstadie.

 

Vi har eventellt planer på att spränga hela jorden.

Ballong + papiermache, sen fylla med mjöl och tända på?

Kolla mjölbomber på youtube. Går detta att användas för att spränga jorden, eller går den inte sönder?

 

Några tips på klassisk ufoscen?

Länk till kommentar
Share on other sites

1. ni kan ju försöka dölja en kabel så gott ni kan, eller klippa bort den i efterhand.

 

2. låter som det borde funka, om pysselpappret inte blir för varmt och tar eld.

 

3. finns det inte färdiga husmodeller man kan köpa och bygga ihop? eller ska det se lite hemmagjort ut? filma det mot blått och lägg in himlen i datorn.

 

4. jag tror inte det räcker med en mjölbomb för att spränga papier mache. det är ju bara brinnande mjöl. fyll en påse med svetsgas och lägg i jorden och tänd på ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Svetsgas? Låter farligt. Vi får klura.. kanske kan ordna sjukt stora raketer. Synd att de inte säljer thunderkings längre, det måste ju varit det ultimata verktyget för hemmafilmare om man ska spränga saker på film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Svetsgas? Låter farligt. Vi får klura.. kanske kan ordna sjukt stora raketer. Synd att de inte säljer thunderkings längre, det måste ju varit det ultimata verktyget för hemmafilmare om man ska spränga saker på film.

 

stora raketer låter farligare :P

fast det kanske är lite för mycket kraft i svetsgas, här är två exempel som jag har spelat in med svetsgas explosioner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om ljus genom fönstret.

Papper är som redan poängterats rätt brandfarligt. Dessutom kommer det nog inte färga in ljuset tillräckligt för att det ska märkas på film, om man inte har riktigt pigmentkraftigt papper och krämar på med hög wattstyrka (typ byggspot). Och då har du problemet med brandfarlighet istället.

Jag skulle nog satsa på att kontaka en lokal teater av mindre slaget. Hur liten teatern än är så brukar de ha färgsättningsfilter till sin belysning, och oddsen är rätt höga att ni får låna gratis, eller kanske få deras mer utslitna (sådant plastfilm är i någon mån förbrukningsvara)

 

Och helt klart frigolit till husen. Många husliknande former får man gratis genom att använda förpackningsfrigolit. Går ofta att få tag på tonvis med sådant gratis hos firmor som säljer antingen elektronik eller vitvaror.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ahh, bra tips där med äldre plastfilm! Det är byggspottar vi kör med, så papper vore nog ingen bra idé i så fall =)

 

Frigolit har jag tonvis hemma så det blir nog fint!

 

Det verkar som att det blir klurigt det här.. Men det ska gå!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ahh, bra tips där med äldre plastfilm! Det är byggspottar vi kör med, så papper vore nog ingen bra idé i så fall =)

 

Frigolit har jag tonvis hemma så det blir nog fint!

 

Det verkar som att det blir klurigt det här.. Men det ska gå!

 

lycka till! posta resultatet så fort det blir färdigt, ser fram emot det!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

Ville bara meddela att bergslagen snart kommer att ha sin första svartvita ufofilm =)

Har spelat in sjukt coola scener idag med en alien i motljus, med bygglampor och rökmaskin i bakgrunden. Exakt som jag ville ha det! Närkontakt-scenen med fönstret blev också väldigt mäktig.

 

Det ska bli skoj att klippa ihop den för vi har gjort de mesta effekterna på plats, och vi har en grym 50-talsbil att köra runt i. Huvudkaraktären har trenchcoat, hängslen, hatt och kedjeröker. Awesome shit?

Länk till kommentar
Share on other sites

Den blev sådär =)

Kul att skriva och spela in dock! Men väldigt dåligt planerad, och spelades in på 3 dagar bara. Allting planerades första inspelningsdagen.. det enda jag hade var manuset, och det blev ändå inte som jag hade tänkt från början. Men rätt kul ändå!

 

De flesta scenerna blev gjorda i en tagning, det kändes väldigt Ed Wood att göra så men Björn fixade scenerna rätt fort. Ett plus för lösmustaschen?

 

http://www.youtube.com/watch?v=TNzNeZj45hM&hd=1

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...