Gå till innehåll

AMD eller INTEL?


Spiritual_Chaos

Recommended Posts

Har nästan låst en datorkonfiguration nu för 14.000 inklusive monitor. Inte så farligt dyrt. Fått mycket tips från olika håll.

 

Men så var det en som rekomenderade att byta ut min intel i7 processor mot AMD då man "får mer för pengarna". Men samtidigt har jag hört att i7 är ypperlig för minneskrävande mjukvara (som foto och videoredigeringsprogram).

 

 

Så vad säger ni om AMD eller Intel? Ska jag byta till AMD för att utnyttja mina pengar bättre för ändamålet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är fortfarande Intel som är "herre på täppan" när det gäller video enligt de senaste jag läst iaf. Och så länge ingen kan bevisa motsatsen så vågar iaf inte jag "byta".

 

Sen är det givetvis en avvägning kring vad man vinner i tid och vad man kan lägga pengarna på i övrigt om man väljer AMD. Låt säga att du tappar 30% i "tid" men tjänar 1000kr i billigare pris. Vad det betyder för en själv kan ju bara var och en avgöra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo det är klart. Svårt det där.

 

Tillexempel så ligger dessa två proccessorer i samma prisklass:

 

INTEL CORE I7 860 2.80GHZ 8MB S-1156

 

och

 

AMD PHENOM II X6 1090T BE 3.2GHZ 9MB SOCKET AM3 BOX

 

 

På artikelnamnet så verkar ju 3.2/9 bättre än 2.8/8. Men ja, Intel är väl ett säkert val. Om ingen här har någon åsikt om ovanstående processorer etc?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...