Gå till innehåll

Exportera fran FCP for authoring i Encore


OP5

Recommended Posts

Hej.

Nu jobbar jag inte så ofta med FCP utan det blir mestadels Premiere eller Avid så jag vet ej exakt hur du skall göra/trycka inne i FC, men jag kan beskriva generellt hur jag skulle försöka göra.

 

Jag skulle exportera ut filmen som en QuickTime fil. Bäst resultat är det om du kan få ut en QuickTime reference vilket mer eller mindre bara är en genväg/pekare till originalmaterialet. Detta kräver alltså att du vid importen till Encore även behöver grundmaterialet till hands med rätt bibehållen sökväg, detta uppnås förståss lättast om man jobbar på en och samma dator eller har allt material (inklusive den exporterade filen/genvägen) på samma hårddisk (extern, NAS eller what ever).

 

Om QuickTime reference formatet strular på något sätt, vid export från FCP eller vid importen etc så finns det en lösning och ett alternativ som jag ser det.

 

Lösningen kan vara att ladda hem nyaste versionen av QuickTime samt eventuella codecs som kan gömmas i grundmaterialet så som t.ex. vid export från Avid, avids codec pack.

 

Alternativet som jag ser det är att exportera en QuickTime utan eller med väldigt låg komprimering. Jag föredrar PNG komprimering för bilden, vilket är nära nog på det samma som okomprimerat (lossless) samtidigt som det tar mindre plats. Av samma anledning väljer jag även ”Apple Lossless” för ljudet och det i samma samplings frekvens som originalljudet eller till den frekvens du tänkt att DVDn/Blu-Rayen skall ha.

 

Upplösningen lämnar jag däran åt Encore att konvertera om den inte sticker i väg över 1080, iaf om det rör sig om en QuickTime med innehåll d.v.s. inte en genväg för isf är ju originalupplösningen inbakad i genvägsfilen.

 

Inne i Encore så importerar jag klippen och högerklickar på dem och väljer Transcode settings och väljer lämplig preset eller gör min egen via Edit Quality Preset.

 

En grej som kan skita sig är dock QuickTimes ökända gamma problem d.v.s. att export och import mellan olika program kan resultera i en oftast blek och livlös bild. Detta är ett känt problem som i dag är mer sällsynt än det var för ett par år sedan men det lever och frodas än så se upp innan du börjar masskopiera filmen.

Någon generellt accepterad lösning på detta problem existerar inte utan det rör sig om olika lösningar i fall till fall. Återkom gärna om det strular.

 

Thats it tror jag.

Lycka till. Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

tack för bra svar. alla exporteringar tog enormt lång tid, så det var bara tid för en. fick bli en ProRes HD. Har använt encoder att göra en MPG2 fil i HD, blev ungefär 11GB. ser riktigt bra ut.

har lite problem när jag går från proresen till en AVI DV kompression fil. Blir svarta kanter på till höger och vänster.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...