Gå till innehåll

Ännu en blue/greenscreen fråga


Lukas

Recommended Posts

Har sett många gånger att man filmar en scen med bluescreen i bakgrunden fast den täcker inte hela bakgrunden. Ändå så kan de lägga in CG bakgrunder och annat över hela bakgrunden, även där det inte funnits bluescreen. Hur gör man detta???

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte om filmindustrin gör så, men när vi vill ha en karaktär som te x går i ett landskap filmat på avstånd så låter vi skådespelaren gå framför en greenscreen skärm och sen målar vi sen förhand resten i frame by frame, nu slipper vi alltså hålla på och klippa ut skådespelaren utan behöver bara måla snabbt några drag och sen vidare till nästa frame, detta sparar oss veckor av arbete, man gör det helt enkelt oftast för att man inte har tillräkligt med greenscreen att täcka med antar jag. men fortfarande bara mitt antagande, men vi gör så iallafall

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan göra en sk. "garbage matte" i det område som inte omfattas av green/blue screenen. Man gör helt enkelt en mask i redigenringsprogrammet som är samma färg som tyget du använde och sätter det på det som inte ska synas i bild.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...