Gå till innehåll

min första ide, något att skriva vidare på?


slazth

Recommended Posts

Jag har valt att skriva på engelska, detta på grund av att jag har lättare att uttrycka på mig... antar jag :)

 

hur som helst, en ide jag fick om ett film manus, jag började googla lite efter forum och landade här. jag har aldrig skrivit något riktigt seriöst innan. men tänkte lägga upp denna ja knåpa ihop idag för att få lite feedback. jag är inte heller så hajj på detta med synopsis upplägg osv, all kritik är välkommen.

 

Detta är även en väldigt rough första tanke.

 

Titel: vet ej än

 

Syfte: Visa ungdomar hur lätt det är att komma fel i livet tack vare grupptryck och osäkerhet.

 

Målgrupp: Ungdomar

 

Längd: Långfilm

 

Genre: Drama

 

 

 

Synopsis – No Name yet

 

Jeff, is a 17 year old boy, he is struggling to get that respect that everybody else got. He has very low self esteem and has never been in a fight during his whole life.

His goal is to simply get respect, his sick and tired of getting pushed around and other people telling him what to do.

 

During this journey he starts, he will soon notice that its very easy to slip and fall, with this I mean to get involved with the wrong kinds of persons.

He will start to hang out with this 19 year old boy named Kenny, Kenny is a guy who has pretty strong bounds with violent friends, and he also has a brother Danny, 28 in prison.

 

During the film Kenny makes, and manipulates Jeff to do his dirty work, involving, breaking and entering, assaults, minor robberies and stealing, all this on Kenny behalf.

Jeff meats a girl, Wendy she knows that what Jeff is doing is not a reflection of the person she gets to know whilst they are alone, and so she begins to help him to get away from Kenny and his idiot friends. Kenny, obviously does not like this and does everything in his power to stop

Wendy from turning the ways of Jeff.

 

 

Tack för att ni läste, Ha de Gott!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej du har säkert rätt, :)

Jag tänker skriva lite på ett manus i alla fall så får vi se hur de tar sig. det är ju mitt första så om inte annat kan man ju lära sig lite along the way liksom.

Länk till kommentar
Share on other sites

om du är nybörjare kan jag föreslå att du börjar med att skriva en kortfilm, 5-10 minuter och på svenska. fortsätt skriva kortfilmer och tillslut kommer du bli hyffsat bra på det. då kan du ta dig an en långfilm.

 

helt enkelt för att det är mycket arbete och skriva en långfilm, och har du inte ens erfarenheter av kortfilm så är det inte värt det. din engelöska är hyffsad, men för att kunna skriva manus på engelöska krävs att det är ens modersmål eller att man är på den nivån.

 

kul idé ändå. gör bara om den till en kortis på svenska och utveckla karaktärerna. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Idéer är sällan "nya" så man får försöka presentera historian på ett nytt sätt och vinna publiken med hjälp av intressanta karaktärer etc. Din idé är ganska intetsägande men det kan bli en väldigt bra historia då du är färdig. Synopsisen var ganska platt men det betyder inte att idé är dålig. Om din idé lockar dig att skriva så tycker jag att du ska satsa på den idéen.

 

Om du nu är nybörjare så tycker jag bara att du ska sätta dig ner och skriva och inte inte haka upp dig så mycket på vad som är rätt och fel utan bara ha kul medan du skriver, du kommer att lära dig under tiden. Och om det är skriva du vill göra så rekommenderar jag även att du läser manus, man lär sig väldigt mycket av att läsa manus.

Länk till kommentar
Share on other sites

tack för svaren!

Jag har funderat på de där med kortfilm givetvis och känt att jag kanske borde köra på de i början men samtidigt så har jag en känsla att jag vill åtminstone prova på lite och se hur det känns som en ploj grej.

 

Jag har läst lite andra manus här och försökt ta till mig formatet så mycket som möjligt, och se hur andra för sina karaktärer igenom sin historia.

 

Jag har börjat på mitt manus och skrivit ett gäng sidor, sen fick jag lite skrivkramp men jag tror att det skall kunna komma upp en version här någon gång under sommaren i alla fall.

 

tack igen för tipsen :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Läs gärna manus från tex imsdb.com också. Och om du får skrivkramp så brukar det bero på att du inte vet vad som ska hända här näst så kanske börja med att skriva en outline tex

 

1. Micke vaknar och går till jobbet

2. Micke kommer till jobbet och det visar sig att han fått sparken

 

Och så vidare, då vet du vad du ska skriva och följer outlinen, då bör du inte fastna, i alla fall inte så mycket ;) Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej! vill inte att du ska bli för nedslagen :) men det känns som att typ hälften av de manusidéer man läser på såna här forum är "mörka draman om ungdomar på glid", så jag tror du får tänka ett varv extra om du vill att din historia ska bli originell! :)

 

vill man få fram ett visst tema/budskap, blir det ofta för tråkigt om man berättar detta budskap rätt ut, utan man måste berätta i flera lager. man kan tex placera det i en viss genre, som kan förstärka budskapet på olika sätt. hur skulle det se ut om din historia placerades in en science-fiction-värld? sportfilm? krigsfilm? western? kanske det utspelar sig på 60-talet?

 

men kanske du vill göra drama. antingen kan du förändra karaktärerna på något sätt; kanske huvudkaraktärerna inte ska vara ungdomar utan medelålders män? huvudkaraktären kanske är homosexuell? jag tror det är bra att tänka på ett specifikt sammanhang att placera historien i.tänk tex på dessa filmer, med historier ganska lika din, och vilka sammanhang de utspelar sig i:

 

hooligans - fotbollsvärlden

american history x - nynazism

boy a - en kille kommer ut från fängelset och vill starta ett nytt liv

ben x - en kille med aspergers som hittar mening genom datorspel

the basketball diaries - sport

 

hoppas du förstår lite hur jag menar. det är sent och jag är trött ;) så kanske allt inte är så tydligt. men fråga gärna om det skulle vara nåt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jättebra svar, Sarista. (Förutom en sak: Att göra en karaktär homosexuell är ett överanvänt knep för att få karaktären mer speciell.)

 

Jag tror på att berätta historier som är baserade på verkliga händelser och karaktärer, utan att för den skull placera dem i den miljön där de utspelade sig på riktigt.

 

Och en sak till: Det svåra är ofta att få ihop en komplett historia. Att hitta på en inledning är lätt, men att få den att leda ända fram till slutet är svårt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Skriv på svenska. Jag kan inte hålla med om att din engelska ens är hyfsad, tyvärr...

 

This. Men jag gillar idén, det är ju inte exakt nånting nytt, men det kan funka som en bra grund till en film, om du lyckas med att skapa originella personligheter och sådär. På sätt och vis finns det ju inga historier som inte redan berättats i någon form.

Länk till kommentar
Share on other sites

Scriptshadow: http://scriptshadow.blogspot.com/

Amerikans hemsida som erbjuder analyser och recensioner på färska manus som är ute på Hollywoods marknad. Hittat manus till filmer som the Social Network, Nya Judge Dredd filmen, nysläppta Predators osv. Ger även bra tips på vad som är bra att tänka på när man skriver sitt första manus. Bäst enligt mig.

 

My pdfscripts: http://www.mypdfscripts.com/

Fyller samma funktion som scriptshadow, men det finns även en väldigt bra databas med manus i pdf format. Allt från gamla till lite nyare filmer, engelsk såklart.

 

Go In To The Story: http://www.gointothestory.com/

Massvis med länkar till videos, artiklar, hemsidor m.m. som handlar just om att skriva manus. Otroligt inspirerande.

 

Creative Screenwriting:http://creativescreenwritingmagazine.blogspot.com/

Hemsida med intervjuer med Hollywoods bästa manus författare och regissörer. Allt från Roberto Orci & Alex Kurtzman (Alias, Lost, Mission Impossible 3, Star Trek) till Buck Henry (The Graduate). Helt enkelt ett måste för alla film nerdar.

 

Hoppas detta hjälper dig på vägen och behöver du någon som läser ditt manus så får du jätte gärna höra av dig. Tycker det är skitkul att få läsa nytt material.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

”his sick” ska vara ”he is sick”

”During this journey he starts, ..” ? Kanske borde formelera om det? Kanske ”Jeff has choosen a path and during this journey he will soon...”

”a guy who has pretty strong” -> ”a guy who has a pretty strong”

”28 in prison.” ? Betyder det att han är 28 år och i fängelse eller?

”work, involving, breaking and entering” involving är inte något man gör utan något man blir.

”Jeff meats a girl,” -> ”Jeff meets a girl” (om hon inte är kött?)

”Jeff meets a girl, Wendy. she kn...” så borde det vara

 

Var tvungen xD

 

Den är kanske lite kort? och du bytter lite från vems perspektiv man hör historian.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...