Gå till innehåll

label upptrycking


palle

Recommended Posts

Jag undrar vad ni anser vara bäst efter att ni färdigställt era filmer, nu snackar vi DVD. brukar ni sätta på etiketter/labels på era skivor manuellt med hjälp av små tryck kit ni köper i affärerna eller skickar ni dom till företag som trycker upp dom?

 

Om man skickar till företag för label trycking, hur går det till, skickar man t.ex 50 tomma dvd-r till dom + bild och så fixar dom det eller? Lite info om detta skulle vara trevligt...!!!

 

tack på förhand!

 

MVH

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen föredrar jag att köra med printable skivor och skriva ut direkt på själva skivan. Det finns dessutom en sorts lack man kan köpa och spraya på skivan efter det för att få en snygg, glansig och hållbar finish. Speciellt snyggt blir det ju med fullface-printable skivor, alltså så man kan skriva ända in till hålet i mitten.

Länk till kommentar
Share on other sites

det här med printable skivor är relativt nytt för mej, men satte mej och sökte lite, hittade lite produkter på http://www.wesellcd.com

måste man ha en speciell skrivare för att skriva ut de fullface-printable skivorna som finns där... dvd-r 100-pack. Är det som behövs, va ja förstått, en st skrivar ca1495, 100-pack dvd-r ca700 samt ett color protection spray ca115. är det klart sen... 2300:- för allt. stoppar man bara skivan i maskinen som ett vanligt papper och skriver ut på dessa skrivare?

 

tack så hemskt mycket för era svar!!!!!

 

varför är fullface bättre än printable förresten?

 

tack, peace!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det hela är ganska nytt för mig med i ärlighetens namn, men jag köpte en Canon Pixma IP4000 från just http://www.wesellcd.com tillsammans med ett gäng av Verbatims printable DVD-R skivor. (De är också fullface printable, även om det inte står det på dem... åtminstone kan man skriva på en väldigt stor del av skivan, även om en liten Verbatim-logga finns synlig längst in vid hålet i skivan).

 

Du frågade om man måste ha en speciell skrivare för att kunna skriva ut på dvd-skivor och ja, det måste man ju ha... den skall ha stöd för det.

 

Den canon som jag skaffade har en liten plastskiva med en fördjupning stor nog för en DVD-skiva (ungefär som insidan av ett jewelcase) där man sätter fast skivan. Sen matar man in hela plastskivan i ett fack på framsidan skrivaren och väljer att skriva ut på skiva från printer-preferences så skriver den ut på skivan och ser till att inte skriva utanför skivan och sådär.

 

Det medföljande programmet lämnade dock lite att önska vad gällde möjlighet att designa skivor så jag fixade snabbt en template till illustrator. Men som sagt, det går att använda vilket grafik-program som helst för att printa med naturligtvis.

 

Jag är mycket nöjd med denna skrivare i alla fall, och DVD'erna ser ganska proffsiga ut. (Och inga mer etiketter som inte hamnar där de skall och lossnar efter ett tag, mitt i CD-spelaren om man har otur, med mera)

 

Notera att den där sprayen är typ som en vanlig klarlack, dvs. den är inte direkt vänlig för lungorna att använda så är inte direkt nåt man sätter sig bredvid datorn med känns det som. Man får vara noga så att man har ett bra underlag när man sprayar också så skivan ligger kloss an mot underlaget så att säga. Annars är risken stor att en massa lack-partiklar hamnar på fel sida skivan. Men resultatet när man sprayat blir riktigt snyggt i alla fall med riktigt bra kontrast och ytfinish. Sprayen torkar på ett par minuter bara, så det e ingen lång väntetid där i alla fall. Sen tål "trycket" vatten och lite vårdslösare behandling också.

 

Ja, jag hoppas detta besvarar dina frågor, hör av dig igen annars!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte koll på exakt vad färgpatronerna heter i nuläget, det beror självklart på vilken skrivare man har, men till den jag har har jag för mig att de kostar ca 100 kr/st. (Och då behövs det ju 5st för alla färger, två svarta samt de tre färgerna). Jag har ingen aning om hur länge de räcker eftersom jag inte haft skrivaren så länge eller skrivit ut så många skivor att de hunnit ta slut. Men jag tror ju inte priset skiljer sig från att skriva ut etiketter som man klistrar på i alla fall. (Ja, detta blir väl billigare eftersom man inte behöver köpa etiketter då, men utskriftskostnaden lär väl bli ungefär densamma).

 

Jag misstänker att färgpatronerna räcker till en hel massa skivor dock, men någon annan kanske har bättre koll på detta än mig!?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...