Gå till innehåll

Super 8-8mm


Gurra83

Recommended Posts

Undrar om man kan köra super 8 film i en projektor för 8mm film.

 

Har min morfars gammla projektor och en massa 8mm smalfilmer ståendes hemma. Funderar på att skaffa mig en super 8 kamera. Vore då trevligt att slippa köpa ny projektor om det går.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har en massa 8 mm-film från din morfar? Det kan vara dubbel-8 eller super-8 eller till och med single-8 som han har i sina gömmor. Single-8 och super-8 har samma perforeringshål och går i samma projektorer. Dubbel-åttan fungerar efter denna princip: Kameran laddas med en 7,5 m lång 16 mm-film, med dubbelt så många perforeringshål som normalt. När en sida av filmen har exponerats vänds filmen och körs genom kameran på nytt varvid ny film spelas på den andra sidan. Efter framkallningen delas filmen mitt itu och de två halvorna sammanfogas till en 15 m lång film. På många projektorer kan du köra alla 8 mm-format och har du tur är din morfars projektor en sådan, då kan du vara säker på att den tar alla filmer. Jag kan hjälpa dig att besvara den frågan om du berättar vad modellen heter och modellbeteckningen.

 

Du vill provfilma med en ny super 8-film? Klart du ska! På loppisar kan du ofta köpa kameror för några tior, men se upp för kameror som kräver knappcellsbatterier för exponeringen. Du ska således köpa en kamera som bara kräver vanliga batterier, de nyare fungerar oftast efter den principen. Med nyare menar jag kameror som har tillverkats efter 1975. En del fabrikat är mer attraktiva och dyrare än andra. Speciellt kan nämnas följande fabrikat som har lite bättre optik och finish: Nizo, Bolex och Beaulieu. Även Canon, Elmo och Sankyo tycker jag har gjort några fina modeller. Det finns fler bra modeller men du kan ju prova dig fram. Kom ihåg att gamla kameror kan vara icke funktionsdugliga, satsa därför på en billig kamera först. Skulle du sen bli förälskad i "riktig film", kan du ju investera i en dyrare kamera. Du ska satsa på en Kodachrome 40 som din första film, kostar 225 kr hos Foto-Kungen i Stockholm och framkallning ingår. Det är en reversalfilm eller en omvändningsfilm, när du tittar på den i projektorn är det samma film som satt i kameran! Har du förstått? Jämför det med negativfilm, du kan inte titta på negativet, du tittar på en kopia från negativet. När du blir varm i kläderna kan du prova andra filmer också, finns många att välja mellan men då ingår inte framkallningen i priset. Innan du filmar, se till att ha en idé och filma inte bara hux flux för att det är fint väder. Har du tur, kommer din film att bli vacker som dagen! Super 8-formatet har sina brister, jag tycker inte att det kommer till sin rätt i avståndsbilder på samma sätt som 16 mm eller 35 mm. Se alltså upp med att filma av små motiv som befinner sig långt bort, de kommer inte att göra sig bra på filmduken. Har du frågor kring super 8-filmning, kan du alltid fråga mig, besvarar gärna dina frågor!

Länk till kommentar
Share on other sites

De filmer som min jag har filmades av min morfar mellan 55-64. Det kan altså inte vara några super 8 filmer eftersom, såvitt jag har förstått, super 8 inte kom ut på marknade föränn 1965.

Är singel 8 lika med 8mm film. Pace sa ju att super 8 och 8mm inte var kompatibla. Super 8 är enkel perforerad sa pace. Innebär det alltså att om ex. 8mm har (gissning) 2,5mm mellan varje hål så har super 8 5mm mellan varje hål?? Is å fall skulle man kanske kunna fixa till drivhjulen på projektorn om den inte är kompatibel dvs.

 

Ska åka på skidsemester framöver. Tänkte filma mina kamrater i backen när de åker, hoppar mm. och göra en shyst skid film. Vore väll idealsikt som första film att filma ute i en skidbacke med Kodachrome 40 film. Bra ljus menar jag, eller?

 

Var på internet kan man hitta super 8 kameror. Kollade på blocket men hittade inte särskilt mycket. Du kanske har några bra tips.

Jag bor ju även i djupaste småland 7 mil utanför växjö så jag kommer nog inte i närheten av en butik som säljer Kodachrome 40 så ofta. Min far är förvisso uppe i Stokholm imellanåt så ibland kan man ju skicka honom.

 

Måste säga att jag har blivit ganska så facinerad av de gamla 8mm filmerna när jag har kollat på dem. Har länge varit av upp fattningen att det digitala såväll som de analoga videokamrerna är överlägsna såväll redigeringsmässigt, vilket de förvisso är, men även bild mässigt. Men jag måste erkänna att de fimer som är väl filmade är väldigt skarpa färgmässigt och ibild djup.

Jag har även pysslat lite med att föra över HI8 filmer till DVD som är filmade 89-97.

På de som är filmade 89 märks det tydligt att de redan börjar bli till åren. Konstiga fantom bilder. Färgerna strålar liksom utan för sitt område ibland. Särskilt de röda. Lite Tragiskt tycker jag att filmer som är 30 år äldre är skarpare.

 

Jag hoppas att du kan svara på någon utav mina frågor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det enklaste är nog att köpa en billig begagnad projektor, tänk på att om din ombyggnad inte blir perfekt kanske den tuggar i sig dina filmer....

 

Du hittar både kameror och projektorer på http://www.ebay.de

 

Du behöver inte köpa filmen "direkt i butik", du kan beställa från nätet:

http://www.wibergsfoto.se/8mm.htm de har även kameror

 

Eller från Kodak:

Kodak Nordic AB

Kanalvagen 101

194 26 Upplands Vasby

Sweden

Phone: +46-8-555 636 08

Fax: +46-8-555 637 20

 

Kodak kan ge rabatt till studerande och dylikt..., dessutom bör det billigaste vara att köpa direkt från tillverkaren.

 

Info och tips om filmning med 8mm kameror hittar Ni på http://www.filmshooting.com

En direktlänk till forumet: http://www.filmshooting.com/scripts/forum/viewforum.php?f=1

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att du har rört ihop begreppen lite. Med 8 mm-film menar man all film som har en bredd på 8 mm. Det finns tre format som är 8 mm breda, dubbel-8 (även kallat standard-8), single-8 och super-8. Dubbel 8-formatet föddes 1932 när man som jag berättade delade en 16 mm-film i två halvor. Ursprungligen var 16 mm-filmen dubbelsidigt perforerad, dvs den hade perforeringshål på båda kanterna. När man delade filmen till dubbel-8 så innebar det att bildrutan endast var 1/4 av storleken på en 16 mm-film och samtidigt stansade man dit ett extra perforeringshål mellan hålen, alltså dubbelt så många som på 16 mm-filmen. Men att påstå att dubbel-8 har fler perforeringshål än super-8 eller single-8 är felaktigt. Problemet är storleken på bildrutan. I och med att de stora perforeringshålen på 16 mm-filmen följde med ner till dubbel-8, blev det en ganska liten bildruta. Super-8 och single-8 har mindre perforeringshål, således blir det plats till en större bildruta på filmen och därför skiljer det lite i avståndet mellan perforeringshålen på dubbel-8 och de andra två formaten. Jag tror att det rör sig om en 0,5 mm skillnad mellan perforeringshålen på de två olika formaten. Detta gör att det blir omöjligt att köra alla format genom samma projektor om det inte finns en omkopplare. Finns det en omkopplare så kan du i det ena läget köra dubbel-8 och i det andra läget köra super-8/single-8 eftersom de har samma avstånd mellan hålen. Du ska inte fixa till projektorn! När det gäller köp av begagnade projektorer ska man akta sig! Det fanns några skitprojektorer och det fanns bra projektorer som kan vara skit idag ändå pga felaktig behandling. En del projektorer repar filmen. Egentligen skulle jag behöva en hel kväll för att beskriva vad jag menar. JAg ska inte skriva mycket om det men jag kan rekomendera ett fabrikat som jag äger två stycken av och är mycket nöjd med, nämligen ELMO. De gjorde väldigt fina projektorer.

 

Du tänkte börja med att filma i skidbackar? Att filma miljöer i snö kan vara svårt eftersom exponeringen lätt blir fel. Snön är så ljus att bländarautomatiken mäter fel. Resultatet blir att skidåkaren blir underexponerad, dvs för mörk. Den ljusa snön har lurat kameran. Om kameran har +-korrigering, ändrar den sig automatiskt ett bländarsteg och skidåkaren kan exponeras rätt. Ibland kan man välja både +1 och +2 bländarsteg beroende på omständigheterna. Du kan även använda manuell bländare, först läser du av vad automatiken väljer, sen ändrar ett eller två bländarsteg manuellt. Du kan också zooma in på skidåkaren först och låta kameran automatiskt välja bländare varpå du låser bländaren och zoomar ut. Då påverkar inte snön bländaren. Det är alltså mycket att tänka på då man filmar i extrema miljöer som t ex snö eller stark sol. Stark sol är inte heller bra då det kan bli för hårda kontraster. Mina favoritmånader att filma är april, maj och september, det går förstås bra hela året om man tänker sig för! Men tänk dig för som sagt innan du tar med en kamera ut i skidbacken.

 

Just nu finns det en mycket bra kamera på blocket, en Elmo 1012 xl-s. Bry dig inte om att det är en ljudkamera för det finns inte ljudfilm längre på super-8 om du inte lägger på magnetspår i efterhand. Men kameran i sig är mycket bra (om den fungerar) med en brännvidd på 7,5 mm - 75 mm, alltså 10 x zoom. Den är nog ganska tung förstås om du tänker släpa på den i skidbacken.

 

Det finns många Nizo och Beaulieu på ebay.de, ibland till bra priser, ibland till HÖGA priser.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gjorde en sökning på ebay.de och fann massor med fina kameror. Du kan få tag i riktigt fina kameror för ingenting ju! Betala inte pengar för skit! Jag såg bland annat riktigt fina Nizo (älskar det fabrikatet) som just nu låg på 1 euro! Tradera var riktigt uselt! Några få kameror men ingen som fick mig att höja på ögonbrynen.

Länk till kommentar
Share on other sites

" Detta gör att det blir omöjligt att köra alla format genom samma projektor om det inte finns en omkopplare."

 

Nope, det finns projektorer som tar bägge formaten utan omkopplare. Så bara för att det inte finns någon omkopplare betyder det inte att den inte kan ta bägge formaten. Står det "Dual 8mm projector" så tar den både Dubbel8 (på engelska regular-8) och Super8.

Länk till kommentar
Share on other sites

"På loppisar kan du ofta köpa kameror för några tior, men se upp för kameror som kräver knappcellsbatterier för exponeringen."

 

Det finns nya batterier till dessa kameror ochså, med de är lite dyrare i drift än kameror som drivs med "vanliga" battterier.

 

Läs mer om knappcellsbatterierna på http://www.weincell.com

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Uppsala BildTeknik]"På loppisar kan du ofta köpa kameror för några tior, men se upp för kameror som kräver knappcellsbatterier för exponeringen."

 

Det finns nya batterier till dessa kameror ochså, med de är lite dyrare i drift än kameror som drivs med "vanliga" battterier.

 

Läs mer om knappcellsbatterierna på http://www.weincell.com[/citat]

 

Jag kan bekräfta att det finns nya batterier till dessa kameror, har själv en gammal Nizo som jag köpte knappcellsbatterier till. Istället för ett batteri på 2,7 volt fick jag sätta i två stycken på 1,35 volt och det fungerade lika bra och bilderna blev super!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Uppsala BildTeknik]" Detta gör att det blir omöjligt att köra alla format genom samma projektor om det inte finns en omkopplare."

 

Nope, det finns projektorer som tar bägge formaten utan omkopplare. Så bara för att det inte finns någon omkopplare betyder det inte att den inte kan ta bägge formaten. Står det "Dual 8mm projector" så tar den både Dubbel8 (på engelska regular-8) och Super8.[/citat]

 

Häftigt! Detta visste jag inte, hur fungerar det? Känner projektorn av vilket format som ska användas? Hur läser projektorn av detta? Alla projektorer jag sett som tar bägge formaten har en spak eller knapp där man väljer vilket format som ska köras. Jag skulle vara tacksam om du beskrev hur detta system fungerar att man bara matar in filmen oavsett format utan att först välja rätt inställning. Är det tillförlitligt? Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Kollade på förpackningen på en av smalfilmerna och upptäckte genast att det stod dubbel åtta på ena sidan. Förmodligen så går det inte att köra super åtta i projektorn, misstänker att den är förgammal.

Hittade dock en väldigt intressant film från 1957. Den är från Lagan samhälle sjumil utanför växjö. Det är från ett stockcar race. (tro jag det heter) en massa bilar som kör och krockar och efter det är det "Ingo" Johansson som uppvisnings boxar tillsammans med sin bror. Bra bilder tagna precis framme vid rinken (Knappt en minut). Kul att ha!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan ju sitta på en riktig skatt! Ingo med sin brorsa? Säkert eftertraktat!

 

Jag känner inte personligen till Bauer C 107 XL, men jag smygtittade på http://www.kolumbus.fi/

 

Det är en XL-kamera som står för existing light. De har större ljusstyrka än ett vanligt objektiv och i detta fallet är största bländaren 1,2. Brännvidden ligger på 7-45 mm, dvs ca 6,5 x zoom. En sak som förbryllar mig är att den verkar inte ha 24 bps, alltså 24 bilder/sekund. Med tanke på att den tillverkades mellan 1979-81 är det märkligt. Jag filmar alltid med 24 bps istället för 18 bps, det ger en bättre bildkvalitet. Det finns dock enbildstagning på den så man kan göra animerad film. Det finns en del andra finesser också och den går på 4 vanliga batterier, men är den intressant för dig? Bauer hade en modell som var toppen, nämligen S 715 XL Microcomputer med 15 x zoom. Vad kostar frakten? Jag är säker på att du kan komma över en kamera inom Sverige till ett mycket förmånligt pris!

Länk till kommentar
Share on other sites

På Blocket finns det en Nizo 156 XL (också en xl-kamera). Jag tycker det är en förnäm liten kamera, den väger inte så mycket och har en brännvidd på 7-56 mm (8 x zoom). Hade jag varit nybörjare idag och kunnat komma över den för en billig peng hade den varit perfekt för mig. Du kan ju höra om den är såld. En Nizo är alltid en Nizo! Men den måste ju fungera, och betala inte överpris!

 

http://www.blocket.se/view/3828003.htm?caller=he_s&l=0&c=1&city=0

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, fråga efter om kameran fungerar. En del säljer kameror som samlarobjekt när de inte fungerar, de är ju fortfarande något att samla på och således blir det besvärligare att klaga... Ge ett bud på 150:- och se vad han säger.

 

Fråga vad frakten skulle gå på för kameran i Tyskland, det måste han kunna kolla upp och svara på enligt Ebays regler.

 

Det är en GAF projektor med manuell matning. Det finns en "pigg" som drar fram filmen, piggen är liten och passar i ett Super8 hål, när man har Dubbel8 så går piggen in "för högt upp" i hålet och drar först en liten bit "i hålet" innan den får kontakt med filmen i den nedre kanten av hålet och drar ner filmen. Visst är det tillförlitlig och skulle filmen vara trasig så blir det ingen filmsallad utan den stannar helt enkelt och tuggar på ett perforeringshål på filmen istället för att tugga upp en lång bit av filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lägg samma bud som du tänkte lägga på Nizon, 150 kr kanske. Det finns ju inga garantier på att kameran fungerar. Även om motorn driver runt kan bländarautomatiken ha tagit stryk när den har legat länge. Jag har en vän som köpte en likadan Elmo och den hade det felet. Det skulle kosta mycket pengar att reparera den. Köper du en grej för 150 kr kommer du ju snabbt över det men inte om det handlar om mycket pengar.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Gurra83]Säljaren accepterade priset på 150:-

Jag slår till!

Verkar inte vara så eftertraktat med gamla super8 kameror.[/citat]

 

Fick du en Elmo 1012 xl-s för 150 kr? Då ska du vara nöjd! Hoppas den fungerar nu för då har du fått en fin kamera för det priset! Vad fick du till för utrustning? Väska? Stativ? Till den modellen finns det 60m-magasin, fick du med det? Nej det är inte så eftertraktat med gamla super 8-kameror vilket gynnar några!

 

Här har du fakta om Elmo 1012 xl-s, den kostade 532 pund när den var ny såg jag!

 

Här finns en bild på kameran: http://www.mondofoto.com/cameras/Elmo_1012S-XL_2a.jpg

 

Elmo

 

1012 S-XL

 

Year: 78-81

 

Weight: 1800 g

 

Lens: Elmo zoom 1,2 / 7,5 - 75 mm

 

Macro focusing

 

Split Image Focusing

 

Auto / Manual Zoom with 2 Speeds

 

Frame rates: 18, 24 + single frame

 

Shutter degree: 220

 

Manual / Auto Exposure

 

Backlight Control

 

+/- correction for auto

 

Fades

 

Remote control socket

 

Auto / Manual Recording Level Control

 

6 X 1,5V batteries

 

Made in Japan

 

Original price in England (in the year of introduction): £532

 

Accepts the 60 meter cassette.

Länk till kommentar
Share on other sites

Blev lite intesserad av det där som Super8:an skrev tidigare. Det om Elmo:n på blocket. Jag var tidigare medveten om att ljudfilm har slutat produceras.

 

Personligen gör det mig inte så där extremt mycket. Har inte några direkta planer på att göra någon ljudfilm i det här läget. Lägga på lite musiik kunde i och för sig vara trevligt ibland. Skulle det vara så att man vill lägga på ljud nån gång kan man ju alltid använda ex. en minidisc och synka ljudet.

 

Men det var inte det jag skulle fråga om. Du sa nåt om att "lägga på" en magnet remsa i efterhand. Finns det folk som sysslar med detta? Att fästa en egen magnet remsa på filmen. Har surfat runt på diverse sidor som handlar om super 8 filmning. På vissa sidor har det varit fasligt dystra miner över att ljudfilmen har upphört.

 

Borde det inte gå att göra så som den här personen som säljer dubbel 8 film på nätet gör. Beställa tillräckligt stor kvantitet av film så tillverkar kodak den.

 

Eller är det helt enkelt inte tillräckligt många som vill ha den utan bara några få som gnäller (inget illa menat till de som eftertraktar ljudfilm.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om kameran fungerar men du skulle upptäcka att super-8 inte riktigt är din grej och inte vill fortsätta så kanske jag är intresserad av att köpa den av dig. Fråga gärna om du undrar över någon inställning på kameran, det finns ju lite smått och gott att välja mellan.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Gurra83]Blev lite intesserad av det där som Super8:an skrev tidigare. Det om Elmo:n på blocket. Jag var tidigare medveten om att ljudfilm har slutat produceras.

 

Personligen gör det mig inte så där extremt mycket. Har inte några direkta planer på att göra någon ljudfilm i det här läget. Lägga på lite musiik kunde i och för sig vara trevligt ibland. Skulle det vara så att man vill lägga på ljud nån gång kan man ju alltid använda ex. en minidisc och synka ljudet.

 

Men det var inte det jag skulle fråga om. Du sa nåt om att "lägga på" en magnet remsa i efterhand. Finns det folk som sysslar med detta? Att fästa en egen magnet remsa på filmen. Har surfat runt på diverse sidor som handlar om super 8 filmning. På vissa sidor har det varit fasligt dystra miner över att ljudfilmen har upphört.

 

Borde det inte gå att göra så som den här personen som säljer dubbel 8 film på nätet gör. Beställa tillräckligt stor kvantitet av film så tillverkar kodak den.

 

Eller är det helt enkelt inte tillräckligt många som vill ha den utan bara några få som gnäller (inget illa menat till de som eftertraktar ljudfilm.)[/citat]

 

Det finns något som heter magnetbespårningsmaskin (tror det heter så). Man kör den färdigframkallade filmen genom maskinen som maskinellt klistrar på ett magnetband. Sen kör du filmen genom en ljudprojektor och spelar in ljudet i efterhand. Då kan du lägga på musik och en berättarröst. Varför man upphörde med ljudfilm vet jag inte men någon vet säkert, var det ur miljösynpunkt? Du kan också göra som du sa, spela in ljudet separat på en DAT, MD eller vad du nu vill använda och sen synka ljudet i datorn vid redigeringen. På så sätt har du blandat gammal teknik med ny vilket ju är bra. Tänker du inte redigera i datorn så försök redigera i kameran, du filmar scenerna i exakt ordning och försöker få allt på första försöket. Sparar film och du slipper kasta om ordningen sen i en skarvapparat. För att få in filmen på datorn kan du själv filma av den med en videokamera eller få den scannad till t ex dv-band av någon som kan detta. När det gäller ljudet så tänk på att en gammal kamera håller inte konstant hastighet men det gör en MD eller DAT. Vid för långa scener kommer därför ljudet att gå ur synk efter ett tag. Om du läser på http://8mm.filmshooting.com/ på forumet så finns det en kille som har löst synk-problemet på ett sätt men jag vet inte hur! Läs där på forumet och kolla på den filmen som finns där, där finns ett perfekt exempel på hur det ser ut när ljudet går ur synk och tvärtom. Man kan alltså idag göra finfina inspelningar med ljudet synkat hela vägen, läs på forumet och fördjupa dig där. Ett annat problem vid ljud-inspelning är att kameran skramlar. Din kamera är en ljudkamera vilket innebär att den är något tystare än en stumkamera, den har alltså isolerats lite mer. Du ska höra min Canon 1014 EAZ, den kan väcka en död med sitt skrammel. Det finns många som använder super-8 i musikvideosammanhang idag, kolla dessa exemplen:

 

ftp://ftp.filmshooting.com/upload/video/mpg/heute_baum_australia.mpg

 

http://8mm.filmshooting.com/scripts/forum/viewtopic.php?t=3465&sid=31b623eab729d295706154509b2ca058 Dessa har använt en likadan kamera som jag har! Av någon anledning gick det inte att öppna den stora filen utan bara den kortare mpg-versionen. Synd, för den ser inte lika snygg ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...