Gå till innehåll

Förändra färger och kontrast i Premiere


Recommended Posts

Jag använder Adobe Premiere och tänkte gå in lite på effekterna.

Jag gillar det sättet som man ändrar färgerna på i Adobe Lightroom och det känns som att de effekterna som följer med Premiere inte är lika bra. Finns det något extrapaket eller liknande till Premiere som fungerar ungefär som i Lightroom?

 

Det som jag är ute efter främst är enkelheten, kvaliteten som jag upplever bättre i Lightroom, och möjligheten att kunna välja exposure, fill lights, blacks, clarity och möljigheten att kunna förändra luminance, hue och vibrance på olika färger.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du är väl medveten om att Lightroom är i första hand en RAW-format hanterare? Och därmed har verktyg för att hantera RAW och den information RAW innehåller. Du kommer aldrig få den kvalité RAW har i en vanlig videofil. Såvida du inte har en videokamera som kan filma RAW. (de är inte så många idag)

 

Det går med Lightroom att jobba med icke-RAW filer också, som t.ex. JPEG som mer kan motsvara informationsmängden av en vanlig videofil. Dock får du inte alls samma frihet och kvalité. De verktyg du räknar upp är mer eller mindre alla knutna till histogram- och nivåhantering. Och nivåer (curves) kan du ändra i t.ex. Premiere.

Så det går att fixa det mesta, men Premiere har å andra sidan inte jättebra färghanteringsverktyg (personlig åsikt). Där kanske du måste köpa plugin som Magic Bullet motsv. eller göra färgkorr. i t.ex. AfterEffects för att du ska bli nöjd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt svar!

 

Jag har en bit film när ett ägg knäcks. Jag skulle vilja förstärka den gula färgen i filmen och ta bort färgmättnaden från resten av filmen. Hur gör man detta med hjälp av de effekter som finns i premiere?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt svar!

 

Jag har en bit film när ett ägg knäcks. Jag skulle vilja förstärka den gula färgen i filmen och ta bort färgmättnaden från resten av filmen. Hur gör man detta med hjälp av de effekter som finns i premiere?

 

det finns en effekt som heter "leave color" som ligger under video effects> color correction> leave color. med den kan du välja en färg och sedan ta bort de andra färgerna från klippet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...