Gå till innehåll

Video kamera för live streaming BUDGET =)


-KlintaN-

Recommended Posts

Video kamera för live streaming BUDGET =)

 

tänkte streama upp på min hemsida, jag kan php och html och byggt min egen kod på min hemsida.....

 

MEN jag suger på videokameror, någon som vet vilken kamera man kan använda att koppla in i datorn och filma live ?????

 

när jag koppla in min gamla kamera så slocknar kameran och den går in i typ transfering mode och ska skicka material till datorn...

 

 

HJÄLP =)

Länk till kommentar
Share on other sites

av egna erfarenheter så har det inte funkat att streama med minneskort eller hårddiskkameror.

det som funkat för mig har varit antingen webkamera eller miniDV kamera.

det finns massor av billiga webbkameror och miniDV kameror och om du bara ska streama till din webbplats så spelar det nog inte jättestor roll vilken du väljer (så länge det inte är den absolut billigaste skiten du kan hitta...)

Länk till kommentar
Share on other sites

nja jag ska filma hockey matcher :) i lägre divisioner....

har provat med webbcameror men det blir dålig bild och man kan inte zooma ;)

 

 

men mini dv har jag ej provat..

 

tänkte köpa nån kamera mellan 4000-10000

Länk till kommentar
Share on other sites

Med programmet Ustream Producer, embedda ustream.tv strömmen i valfri sida, som källa kan du använda en EasyCap och valfri kamera med compositeutgång. Funkar bra. Har använt det till föreläsningar där jag samtidigt vill spela in i HD på minneskortskameran och liveströmma en SD video.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

beta75: Tack tror att du har löst mina problem !!! Skit kul :) letat länge efter en lösning mellan dator och kamera !!

 

Du tappar en del kvalitet men komprimeringen på bambuser/ustream är ändå väldig stor. Det är absolut värt att prova.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Du tappar en del kvalitet men komprimeringen på bambuser/ustream är ändå väldig stor. Det är absolut värt att prova.

 

/KN

 

jag kan ju streama med min sida och egna html med en webcam... men min kamera hamnar i läge överföring när jag kopplar ihop den med datorn.... men med din koppling du länka till funkar det nog ;) ska prova iaf !!

Länk till kommentar
Share on other sites

Kimster: okej, måste den ha webbcamera funktion eller spelar det ingen roll ?? =)

 

Nej, det räcker med firewire. Sen är det upp till mjukvara du har att hämta från firewirekällan. Krävs USB av mjukvaran kan man fixa det med att installera program som lurar datorn att tro att Firewiren är USB.. typ..

Kör själv det med viss videokonferensprogram som kräver USB-kamera.

 

Finns väl sen kanske kameror som kan skicka via USB också, men där vet jag inte så mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

kör med surftown, men själva trafiken tar min bärbara dator... eftersom den agerar server =)

 

Så du menar att du ska samtidigt fånga en videoström, konvertera den till typ flash i realtid och samtidigt strömma den till kanske 100 tittare på en laptop. lycka till!

 

Det enda logiska är att bädda in en bambuser eller ustream i ström i din surftownsida. Allt annat kommer resultera med katastrof.

Tänk själv, hur stor hastighet upp mot internet har du på laptopen på den platsen du ska sända ifrån? Om det är 1Mbit. Då betyder det i teorin att 50 tittare kan se på 20Kbit var från din laptop. Det är inte ett alternativ.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

egen fiber tror den ligger på 1000mb, kommunens och ingen annan är den delad med.

kommer inte ha mer än cirka 30 åskådare på sin höjd... ;)

 

 

 

okej... jag förstår... får testa mig fram.

men jag kan live streama med min dator och en ip adress, då drabbas inte surftown :)

Länk till kommentar
Share on other sites

egen fiber tror den ligger på 1000mb, kommunens och ingen annan är den delad med.

kommer inte ha mer än cirka 30 åskådare på sin höjd... ;)

 

 

 

okej... jag förstår... får testa mig fram.

men jag kan live streama med min dator och en ip adress, då drabbas inte surftown :)

 

Bäddar du in en Ustream så drabbas inte surftown heller.

 

Däremot finns videon kvar att se senare, om du vill.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

okej, jag tänkte mer om man kopplar upp sig mot ustream och sänder live och sen trycker på rec knappen på kameran och spelar in samtidigt kanske ?

 

då får man live sändning och inspelat i kameran.

 

Det är så jag gjort. Det funkar bra. I programvaran Ustream producer, som är gratis, kan du lägga in videoklipp att spela upp, texter att visa, ljudkällor osv.

Du kan även ställa in kvalitet.

 

Det är faktiskt riktigt bra lösning, då kan du fokusera på att bygga en snygg sida men ustreamplayern och kanske ett twitterflöde med kommentarer och annat.

 

Prova, det är gratis,

 

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...