Gå till innehåll

Axelrigg (för dslr)


gasoltub

Recommended Posts

På forum som cinema5d är det ju väldigt poppis att bygga/köpa axelriggar till sin dslr. Någon här som gjort det? Vore trevligt med tips på var man kan hitta "axelstödsbiten". Associerar lite långsökt till hockeyutrustning, vilket känns lite overkill..

 

Hur stadigt kan man få en axelrigg? Det är väl inget att gå med antar jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

RedRock micro säljer handtag+axelstöd ifall du redan har rods:

http://store.redrockmicro.com/Catalog/microShoulderMount/microShoulderMount-for-35mm-Adapters-Bundle-Patent-Pending

 

Inte speciellt billigt ändå tycker jag, och då fattas ändå motvikten som finns i det här paketet:

http://store.redrockmicro.com/Catalog/DSLR-Shoulder-Mounted-Rigs/DSLR-Field-Cinema-Standard-Bundle

 

Alla amerikanska tillverkare är hemskt dyra på sådana tillbehör (Zacuto är både bäst och dyrast). Tar gärna emot tips jag med på billig-men-bra-tillverkare. Där jag letar är framförallt på ebay-sajterna cinecity och dvcity, där finns både dyra och billiga grejer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det här är nog en marknad som inte har prisstabiliserats än. Jag har svårt att tro att man kommer kunna ta 20 000:- för lite aluminiumskenor, en CNC-fräst aluminiumklump och ett plasthjul. Billiga och bra alternativ kommer nog att följa.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Det är lätt att stirra sig blind på riggar och se ett hav av oändligt grönare gräs på andra sidan. Att det dessutom poppar upp nya aktörer varje månad gör inte valet enklare. Självklart får du bra saker när du köper Zacuto, Redrock, Arri etc. Sen tycker jag inte att man ska hacka på folk som faktiskt köper det dyraste och kittar med fetaste Marshall-monitorn och PL-mount, många har ett intresse för prylarna i sig, andra ser det som tillbehör för filmskapande... :)

 

Min mycket enkla rigg. Ungefär prisstyckning:

 

- "Indien" rails + mattebox, 2.200:-

- Manfrotto lens support (behövs inte egentligen men ger bra balans), 1.000:-

- Skräp-shoulderrig som kostade 300:-, toppen gick sönder, fastsatt i manfrotton.

- Kina-batterigrepp 600:-

- Gammalt Velbon stativ, typ 800:-

- Hemmagjort frontgrepp, typ 10:-

- Followfocus i form av tjockt buntband, funkar UTMÄRKT! 3:-/st objektiv

- Sandisk extreme 32GB Class Ten, 2.000:-

- Extra batteri original 500:-

...och 550D med 18-300mm range på fem objektiv, fader ND, stepringar m.m. ca 13.000:- (finns fina vintage objektiv på ebay för lite pengar, kompl. med ett par moderna zooms så är du hemma)

 

Komplett cinema kit = 20k.

 

http://i46.tinypic.com/1y8yuf.jpg

 

Är mycket nöjd med riggen, perfekt balans och kan bara lägga upp hela kittet på axeln, blir nästan som en steadycam med skönt grepp dessutom. Kanske framstår som att jag försöker skylta med att jag är arbetslös, men poängen ligger i att för samma peng som en Zacuto axelrigg kan du också ha hela filmpaketet. Och man kan gå betydligt billigare än jag gjort (t.ex. piratbatterier, billigare SD-kort etc).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Det är lätt att stirra sig blind på riggar och se ett hav av oändligt grönare gräs på andra sidan. Att det dessutom poppar upp nya aktörer varje månad gör inte valet enklare. Självklart får du bra saker när du köper Zacuto, Redrock, Arri etc. Sen tycker jag inte att man ska hacka på folk som faktiskt köper det dyraste och kittar med fetaste Marshall-monitorn och PL-mount, många har ett intresse för prylarna i sig, andra ser det som tillbehör för filmskapande... :)

 

Min mycket enkla rigg. Ungefär prisstyckning:

 

- "Indien" rails + mattebox, 2.200:-

- Manfrotto lens support (behövs inte egentligen men ger bra balans), 1.000:-

- Skräp-shoulderrig som kostade 300:-, toppen gick sönder, fastsatt i manfrotton.

- Kina-batterigrepp 600:-

- Gammalt Velbon stativ, typ 800:-

- Hemmagjort frontgrepp, typ 10:-

- Followfocus i form av tjockt buntband, funkar UTMÄRKT! 3:-/st objektiv

- Sandisk extreme 32GB Class Ten, 2.000:-

- Extra batteri original 500:-

...och 550D med 18-300mm range på fem objektiv, fader ND, stepringar m.m. ca 13.000:- (finns fina vintage objektiv på ebay för lite pengar, kompl. med ett par moderna zooms så är du hemma)

 

Komplett cinema kit = 20k.

 

http://i46.tinypic.com/1y8yuf.jpg

 

Är mycket nöjd med riggen, perfekt balans och kan bara lägga upp hela kittet på axeln, blir nästan som en steadycam med skönt grepp dessutom. Kanske framstår som att jag försöker skylta med att jag är arbetslös, men poängen ligger i att för samma peng som en Zacuto axelrigg kan du också ha hela filmpaketet. Och man kan gå betydligt billigare än jag gjort (t.ex. piratbatterier, billigare SD-kort etc).

 

 

Vart köpte du axelriggen?

 

/Jonas

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...