Gå till innehåll

Skräck filmer


Recommended Posts

Hej!

 

Jag sitter och skriver ett manus till en skräck film, eller en rysare.

Jag ville mest ha era åsikter om vad som gör er rädda i en film. Det finns så många olika typer av läskiga filmer. Vissa använder "Bu-effekten" då allting är tyst och plötsligt flyger något fram och skriker högt. Sedan finns ju filmer som Saw och Hostel, men jag anser inte att dom klassas i skräck-genren.

 

Men i alla fall... Ifall ni ser en film, vad är det som krävs för att ni ska hoppa i stolen eller gömma er bakom en kudde?

 

(sen medan jag ändå pratar om skräck film... en kompis tvingade mig att se på "The Shining", och medan hon skrek för livet och tystade ner filmen med fjärrkontrollen så satt jag och skrattade högt åt hur rolig Jack Nicholson såg ut när han jagade tanten i slutet. Tycker ni att den filmen är läskig?)

 

Nåja, Jag uppskattar era synpunkter på vad som gör en skräck film läskig, så tipsa så mycket som ni bara kan. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jag sitter och skriver ett manus till en skräck film, eller en rysare.

Jag ville mest ha era åsikter om vad som gör er rädda i en film. Det finns så många olika typer av läskiga filmer. Vissa använder "Bu-effekten" då allting är tyst och plötsligt flyger något fram och skriker högt. Sedan finns ju filmer som Saw och Hostel, men jag anser inte att dom klassas i skräck-genren.

 

Men i alla fall... Ifall ni ser en film, vad är det som krävs för att ni ska hoppa i stolen eller gömma er bakom en kudde?

 

(sen medan jag ändå pratar om skräck film... en kompis tvingade mig att se på "The Shining", och medan hon skrek för livet och tystade ner filmen med fjärrkontrollen så satt jag och skrattade högt åt hur rolig Jack Nicholson såg ut när han jagade tanten i slutet. Tycker ni att den filmen är läskig?)

 

Nåja, Jag uppskattar era synpunkter på vad som gör en skräck film läskig, så tipsa så mycket som ni bara kan. :)

 

Bu-effekten som ofta kallas "jump" känns som fusk, det är klart att man hoppar till då volymen går från 0 till 100.

 

Saw förstår jag inte vad det är som är läskigt med den, såg den och bara satt där och väntade på att det skulle bli läskig men det hände ju aldrig.

 

Stress tycker jag är läskigt på film. Minns inte vilken film det var men en tjej (tror jag) flydde in i ett badrum som hade två ingångar, ett ganska litet badrum och sedan stod hon i mitten av badrummet och väntade för att se vart monstret/mördaren skulle försöka ta sig in för hon kunde inte hålla i båda dörrarna samtidigt så väntan då hon bara stod där på golvet var jobbig.

 

Då folk tex tappar nycklarna till dörren och monstret kommer i mot dem och man sitter, "skynda på nu då!"

 

De sista 15 minuterna på "Rec" var riktigt obehagliga också.

 

Vad som är läskigt tycker jag har mycket med att göra hur man visar saker, i "The Shining" så tycker jag att det är obehaglig och ger en bra stämning då vi få följa killen då han cyklar i korridoren och hur vi liksom smyger runt hörnen och bara väntar på att något ska hända.

 

Två bra länkar till en bra blogg som handlar skräckfilmer

http://www.fearnet.com/blogs/school_of_fear/b18505_tricks_of_trade_part_1_of_2.html

http://www.fearnet.com/blogs/school_of_fear/b18585_tricks_of_trade_part_2_of_2.html

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är rätt svårskrämd, men älskar skräckfilm. Speciellt Zombiefilm. Det är något med känslan av att hela världen gått åt helvete och man är nästintill ensam kvar. Vilka kan man lita på? Vad är de ute efter? Vad är man själv ute efter? Vad kan man göra när ens egen mamma anfaller och vill äta upp en?

 

Finns många bra artiklar och videointervjuer på http://www.constructinghorror.com som är tillägnad just filmskapande i skräckgenren.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

jag gillar skräck och har sett en del, tycker det är svårt att sätta fingret på vad som är riktigt läskigt. men jag har försökt tänka lite iaf, något som kan vara väldigt läskigt är när något (ett monster eller vad det nu är) långsamt kommer närmare och närmare, och offret verkligen inte har någonstans att fly. man kan dra ut på det väldigt länge, kan bli väldigt obehagligt :D

 

tidsgränser överhuvudtaget är väldigt obehagligt, tex i the ring har man sju dagar att leva, i final destination VET man att karaktärerna kommer att dö, men bara inte hur.

 

det finns en teori om att sådant som liknar människor men inte är det, skulle vara det mest skrämmande. det skulle kunna förklara varför många tycker att clowner och dockor är så obehagliga. kan inte så mycket mer om detta, men det känns som att det som är mer mänskligt oftast skrämmer mer än t ex djur och andra slags monster. så det kan ju vara något att tänka på när man ska skapa sitt monster :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du vill att publiken ska vrida och vända på sig, bli nervösa.. så ska du utforma en scen så att man vet vad som komemr att hända. Men du drar ut på det.

En mördare har sitt offer och med sakta steg närmar han sig henne.. typ.

 

Rädd blir man ju bara egentligen med en sådan grej eller när någon blir jagad av något.

Eller då jump effekten. Det går ju göra så mycket med med den än just ljudet.

 

Som amityville horror, när pojken är på toaleten.. och ser spöket i spegeln. Jag fick nästan byta soffa där:P

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Väldigt intressant tråd, bra att någon tog upp det här!

 

Jag tror den mest skrämmande filmen jag sett är The Others. Man borde försöka anspela på skräck så ofta som möjligt i varje scen för att skapa spänning, t.ex. med jump-moment, men man måste vara kreativ. Som i all konst kan man inte göra någonting som redan gjorts om man inte gör det på ett helt nytt sätt.

 

Spöket i Fanny och Alexander var en överraskelse, man blev förvirrad och undrade hurdan sorts film det egentligen var man kollade på. Spöken i speglar, exorcism, onaturliga krafter skrämmer mig mera än sinnessjuka mördare eller blodtörstiga bestar.

 

"Paleman"-scenen i Pan's Labyrint är väldigt skrämmande för mig eftersom hela stället är så mysteriskt. Monstret och platsen genomtänkta. Man måste komma ihåg att film är en sensorisk upplevelse.

 

Överraskningar är förstås hela skräckgenrens ryggrad. Surrealistiska, nya och djupa plötsligheter brukar bita på de flesta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...