Gå till innehåll

Frågor om bygga en Steadicam


cazz

Recommended Posts

ok för det första så har jag sett en del byggen här med full rigg och det och visst blir man avundsjuk fast aldrig jag skulle ha råd tid eller kunskap att göra en sådan :)

 

Vad jag förstår så finns det typ två typer av Steadicam.

 

Den ena är att man håller i handen och gå runt med/springer

Den kan man forma lite hur som helst men hittade denna riktigt bra info

http://www-pp.hogia.net/anders.jonsson/kajakwebb/stadig.htm

 

Den andra är med väst eller använda band för att sätta runt kroppen.

Men även där verkar det finnas två versioner där med.

och det är där min första fråga kommer in (Har jag fler så skriver jag i denna tråd)

 

Den mer avancerade är ju en arm och det, det är waaaay to avancerad och kostnad att bygga för en amatör som jag eller köpa.

Det andra är en slags pinne och den är jag mer intresserad av

http://www.asia.ru/images/target/img/product/11/93/85/11938568.jpg

 

Fast det jag inte förstår är att även om den har en kulled så hjälper väll den bara de så det inte svajar för mycket höger och vänster, framåt och bakåt.

Men inte upp och ner.

 

Hade det varit som den första så fungerar ju även handen som en stötdämpare men sitter den med ett fäste i midjan så borde det väll skaka uppåt och neråt?

eller blir det inte det eller kör man med en slags stötdämpare??

 

Hoppas ni förstår vad jag menar, har läst en massa på nätet att det börjar bli snurrigt för en :)

Länk till kommentar
Share on other sites

de där med en pinne från kroppen tror jag e ganska värdelösa, för det blir som du säger hopp upp och ned. Anledningen till att man har det så, är vad jag tror, för att man ska komma ifrån det där med handhållet, som blir ganska jobbigt för arm och handled i längden.

 

Jag tror att, att bara ha en handhållen är mkt bättre, för då fungerar ju armen som en fjäderarm, sen finns det ju att köpa/bygga ngn form av handledsstöd för att man ska orka lite bättre. Men kameran bör inte vara för tung, då blir det jobbigt.

 

Sen för att det ska bli bra bilder krävs rätt handhavande också, rätt sätt att gå, använda armen osv. Men det är ju bara öva och öva, så blir det bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

mm mistänkte det med, kameran jag kommer använda väger ju 2 kg så det är ju inte en liten kamera :)

 

Få se hur det blir, att bygga en arm till en rigg verkar vara grymt svårt om man inte har dom rätta sakerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

ok, har kollat upp lite och bygga en att hålla i handen går MEN bara en korta stunder.

min kamera är som sagt inte litenm väger 2 kg plus så ska vikter på och det så risken är stor att man blir trött i armen :)

 

satt och skissade om de går att använda några slags dubbelriktande stötdämpare (Om det ens finns sådana) för vanligt vis är ju en stötdämpare enkelriktad, att den tar emot kraften om man trycker ner den och full fart åt andra hållet och det är ju inte så bra :)

Länk till kommentar
Share on other sites

jadu det är ju alltid en svår fråga.

tid kan man ju lägga lite då och då men eftersom man inte har tillgång

till några maskiner och det så blir det svårare

 

Man vill ju endå komma så billigt undan som möjligt men endå inte få dåliga saker.

 

Frågan är ju bara just nu om det jag tänker är genomförbart. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns alternativa, inte Steadicam märke men om det bara en hobby grej då kankse det spela inte så står roll. Så jag fråga ingen, hur mycket kan du lägga ner för att köpa en 'Steadicam' ? Det finns väldigt biliggare märke ute. Kolla på ebay. Finns en full rigg för $600 från china.

Länk till kommentar
Share on other sites

jo jag har sett dom och det är för mycket av en glad amatör samt det är ju kul att bygga en egen ;)

Så jag ska skissa och bygga en som man håller i handen, har ju sett flera alternativ här och på internet och sedan gå vidare med större projekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Någon som vet om det finns bra bilder och ritningar på att bygga en steadicam för större kameror på ca 2 kg.

De jag har sett är ju bara för små kamror som inte väger så mycket som man kan göra en steadicam som man håller i handen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
finns det någon rek hur långa varje arm ska vara??

tittat runt lite på bilder bland annat denna

http://www.homebuiltstabilizers.com/MembersRigs/FullRigs/alexbischoffsrig/main/arm2.htm

 

Men gissa sig till är lite svårare, kanske 250mm långa??

totalt ca 500 mm plus lederna totalt??

 

mellan 250-270mm per arm är bra. Andreas arm är 270mm lång. Steadicam Flyer arm är ungefär 250mm per arm. En två-dels arm ger mycket bättre 'Boom' gemföra med en led arm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack då gissade jag lite rätt på den där bilden

Tänkte göra liknande med den bilden men eftersom

det inte finns några storlekar så får man gissa.

 

Det man har gissat så länge när det gäller på bilden så är de fyrkantiga rören

20 mm bredd och 180 mm lång.

Fast jag kommer ha den 250 mm lång och 20-25 mm bredd

Samt på den bilden så får man byta fjädrar för de går inte att justera. Få se om jag gör

någon egen variant eller gör som han.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ahhh ok

Ska faktist överväga det men just nu skissar jag egna för det är lite roligt men tycker jag mina tankar inte är bra så kommer jag nog att köpa.

 

Tack för tipset.

 

Synd att pengar är den största problemen annas kunde du har köpt min rigg..;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Synd att pengar är den största problemen annas kunde du har köpt min rigg..;)

 

Du jag är grymt impad av din rigg alltså

CNC fräs och allt det där

Ser riktigt proffigt gjort så få den såld är inga problem för dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemen är inte vad de ska dra men hur de ska dra inne i din arm. Du måste först veta längd, bredd och höjd på din arm som du ska ha fjärderna i. Men enkla sätt är ladda ner Excel fil från hbs.

Länk till kommentar
Share on other sites

Här är det: http://www.homebuiltstabilizers.com/DIYprojekts/ARMgeneralized13march2010.xls

 

Se till att du kolla de två t.ex som är med i filen. först 'Tip' är av Andreas' arm, som är två drafjärder i värje arm. Den andra är av min arm, som du kommer se, är av en fjärderna, i värje arm. Också, kolla på denna pdf fil; http://catalog.lesjoforsab.com/catalog/pdf/sv/chapters/71-78_SV.pdf från Lesjöfors FJÄDER tillverkare. Där se du Fjäderkraft.

Länk till kommentar
Share on other sites

ahh tackar

Bra att ha när vi närmas den delen för just nu har jag ingen aning om hur tung min sled kommer att bli.

 

Kan visa en skiss på hur delar av armen kommer se ut.

Tänkte att man ska kunna ställa in kraften via en vingmutter.

 

Vet inte om det är bra men så har jag tänkt så länge.

fjäder.gif

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...