Gå till innehåll

Rättighetsskyddad musik?


Magnuz

Recommended Posts

Hej!

 

Om jag gör ett projekt till en kund som själv har valt musik till arbetet, är jag skyldig att berätta om det är upphovsrättsskyddat material, och vad som gäller eller borde kunden veta det, eftersom det är dem som har valt musiken?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kortfattar alltihopa

 

Jag har spela in en introduktionsfilm till ett träningspass där de valde vilken musik det skulle vara. Jag pratade med dem innan inspelningen att de var rättighetsskyddad musik, men de brydde sig inte. Jag har inga skriftliga uppgifter som bakar upp mig som till exempel mail. Och nu efter jag har gjort arbetet säger de att de inte ska betala därför att de ”inte visste” att de var rättighetsskyddad musik.

Länk till kommentar
Share on other sites

tja.. svårt att kräva betalt om kunden inte var medveten om kostnaden initialt.

Har man däremot förklarat att de tvingas betala för upphovsrätten så står det i kontraktet förhoppningsvis, så man slipper hamna i tvist. Betalar de inte så blir det inget levererat, lite beroende på hur stor produktion och hur mycket pengar det handlar om.

 

..om inte annat så har du (och kunden) lärt er något på vägen. Utgå alltid från att material ni själv inte har gjort ägs av någon annan, dvs. det lyder under upphovsrättslagen. Har man det som grund så slipper man oftast en del obekväma situationer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Innan vi gjorde inspelningen sa jag att det uppskattningsvis skulle kosta runt 3 000 - 4 000, så det är inte enorma summor vi talar om. De ville att jag skulle bränna upp tolv stycken exemplar. När jag hade redigerat klart så skickade jag upp en prov dvd till de så att de skulle kunna se hur det såg ut. De var supernöjda med arbetet.

Idag säger de att de har använt dvd:n sedan de fick den och de använder den även idag. Och nu säger de att de inte ska betala. De kan ju ha kopierat upp sina tolv exemplar nu utan min vetskap.

 

Så ligger det till

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med StenR. Enkelt och effektivt.

 

Vad gäller brukandet kan man ju välja att dra detta olika långt nu. Antingen skiter man fullständigt i hur de använder den. Är du nöjd och fått betalt för ditt jobb så..

...Eller så hänvisar du till att de får inte använda den då den inte uppfyller kraven för upphovsrätt. Det är ju ändå "ditt" video-material, dvs. det är din upphovsrätt och såvida ni inte har skrivit något komplext kontrakt så äger du alla rättigheter till den, förutom musiken då.

Det är ju ändå så att du kan lägga in vilken musik du vill i din produktion, men du får inte sprida/sälja den eller göra den tillgänglig för vem som helst. Har nu någon tagit din produktion ändå, även om du sagt nej så ligger ju "brottet" på den som brukar/använder produktionen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Nu handlar det om mycket små pengar men, men skicka ett brev (inte mail) där det står att du inte tillåter att de använder filmen utan att du får betalt. skicka även med en faktura med 10 dagars betalningstid. skriv även att du kommer polisanmäla dem. Mailtrafiken funkar bra som bevisning i ett sådant fall (du behöver ju inte polisanmäla dem men du sätter i alla fall press på dem). Ett annat bra sätt är att gå till den lokala tidningen, de älskar att göra allmänt åtlöje åt företag som försöker blåsa enskilda människor. De flesta blir ganska stressade och beredda att göra det mesta om några journalister börjar ringa och flåsa dem i nacken!

 

Skriv gärna hur det gick!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är det så att jag och den kompis bedriver ett UF-företag, och vi har pratat med vår handledare och även visat all mail trafik. Han sa, efter att han hade läst och hört allt vi hade att komma med, "det är oacceptabelt, det här är ett klassiskt sätt hur företag lurar ungdomar". Jag skrev ett mail till de, att vår handledare skulle ringa upp till de och prata med dem. Han har ringt varige dag i en veckas tid nu och lämnat medelanden, men de ringer inte upp. Han har även skickat två mail men de har inte kontaktat honom. Han sa även som du, att om de inte betalar så skulle vi hota med att ta kontakt med en lokal tidning, men nu är det ju så att vi inte kan få tag i dem.

 

Han sa exakt som du, att vi skulle skicka upp en ny faktura där vi skulle skriva att det skulle vara betalt inom tio dagar. Får skicka upp en ny faktura, kanske med ett brev. Tack för tipset Bleckert.

 

Återkommer hur det går!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...