Gå till innehåll

Riktiga förberedelser


Recommended Posts

Skulle det kunna vara en fördel för mig och alla andra som vill göra jättebra filmer att förbereda så mycket som möjligt för att få filmen att bli så bra som möjligt?

 

Min förberedelse och det som JAG gör är bl a att titta på jättebra filmer för att kunna inspireras, men också att titta på riktigt dåliga filmer så att man får en uppfattning om vad man ska undvika för att filmen inte ska bli dålig.

 

 

Tror ni att den här förberedelsen kan vara bra att göra om man vill göra en bra film? Annars hur vet man att filmen kommer bli bra?

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan förbereda sig hur mycket som helst men vad man lär sig mest på är övning och testa sig fram. Självklart kan man titta på filmer och få lite tips men i grunden är de som allt annat - övning övning övning övning övning o sen lite mer övning..

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ursäkta men jag förstår inte riktigt vad det är du är ute efter?! Att se på film är väll alltid bra för att få inspiration och kunskap men att tro att man blir bra på att göra film bara för att man ser på mycket film tror jag är naivt.

 

Jag jobbar själv heltid, och lever på mitt producentskap, och jag kan säga att det krävs ganska mycket mer än att bara titta på film för att komma någonstans. Själv har jag, förutom att jag tittar på massor med film och reklam (jobbar som reklamfilmsproducent), läst högskola, jobbat på långfilmer som assistent, arbetat några år med eget företag inom film för att komma dit jag är idag.

 

Jag vet inte om jag skulle betrakta att titta på film som en förberedelse utan snarare en kontinuerlig nödvändighet för att hålla sig "up to date". Förberedelser i mina ögon är manus/idégenerering, locationscouting, casting, sammansättning av team, scenografiplanering, studiobygge m.m.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är det bara att jag vill förbereda och göra noggrann research bara. När jag ser en riktigt dålig film antecknar jag vad det var i filmen som var dåligt, på så sätt vet jag ju lite själv vad man ska undvika och inte försöka att göra likandant. När det gäller bra filmer försöker jag inspireras till att göra likadant.

 

Men jag vet inte hur andra gör sina förberdelser för att deras film ska bli så bra som möjligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag har kommit på en idé och skrivit ett manus till en film så brukar jag prata om den för vänner, för arbetskamrater, för familj och diverse andra människor. Jag är inte först och främst intresserad av att höra vad dem tycker är bra eller dåligt utan mer intresserad av deras olika reaktioner på det jag berättar. Efter reaktionerna skriver jag om, tar bort delar, utvecklar vissa av idéerna också berättar jag en gång till för samma personer och även för nya personer. Också gör jag om principen några gånger till för att komma till den punkt att jag känner för att filma det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att kolla på filmer kan vara en bra inspirationskälla. Dock finns det ju filmskapare (säger dem), som inte gör det för att inte inspireras FÖR MYCKET av andra, utan vill köra sin egna stil, vilket jag helt och håller tror på. Se till att hitta den.

 

En annan sak som är fruktansvärt bra är att visa manuset, synopsisen, idéen w/e för någon polare eller något för att se vad dem säger. Oftast, speciellt när det gäller manus, kan det vara så att du är alldeles för inne i din egna värld och inte tänker på uppenbara saker som publiken kommer ifrågasätta, och på så sätt får du reda på vilka dessa saker är. Kan vara bra att detta är gjort innan själva preproduction/inspelning sätter igång. Då är det mer eller mindre försent!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...