Gå till innehåll

Monopol trubbel


generalsaku

Recommended Posts

Okej, jag har bara ris tyvärr. Hoppas ni inte blir alltför nedslagna.

 

För det första är skärpan dålig. DOF-adapter-looken känns väldigt 2007.

 

Sedan är filmen tråkig. Jag såg fem minuter, och på den tiden hade det inte hänt mer än att en kille hade åkt iväg i en bil och två andra killar börjat spela Monopol. Inte action precis, om man säger så...

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, jag har bara ris tyvärr. Hoppas ni inte blir alltför nedslagna.

 

För det första är skärpan dålig. DOF-adapter-looken känns väldigt 2007.

 

Sedan är filmen tråkig. Jag såg fem minuter, och på den tiden hade det inte hänt mer än att en kille hade åkt iväg i en bil och två andra killar börjat spela Monopol. Inte action precis, om man säger så...

 

Skärpan är bättre på klippbordet, komprimeringen gör det lite suddigt.

I efterhand så tyckte vi också att de kanske blev lite utdraget och man hade kunnat snabba upp det lite, men då hade man fått filma om för att det skulle passa. Looken fattar jag inte riktigt vad du menar med...Är det någon skillnad mellan 2007 års filmlook och 2008?

 

DOF används ju överallt. Det är ju inget som kommer och går direkt :P

Om det är DOF looken du menar, så är det ju bara att byta objektiv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är klart "filmlook" förändras över tiden. Kort skärpedjup blev vanligt på 70-talet. Tidigare hade man ansträngt sig mycket för att få stort skärpedjup. Och dålig skärpa var vanligt när DOF-adaptrar var nytt, medan det känns rätt daterat nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är klart "filmlook" förändras över tiden. Kort skärpedjup blev vanligt på 70-talet. Tidigare hade man ansträngt sig mycket för att få stort skärpedjup. Och dålig skärpa var vanligt när DOF-adaptrar var nytt, medan det känns rätt daterat nu.

 

Skärpedjup har alltid varit på tapeten, det finns ju en anledning till varför man använder det. För att dra ögat till det man egentligen vill visa, plus att få ut karaktären ifrån bakgrunden, så bilden inte känns platt.

 

Det är ju inget som kommit och gått.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skärpedjup har alltid varit på tapeten, det finns ju en anledning till varför man använder det. För att dra ögat till det man egentligen vill visa, plus att få ut karaktären ifrån bakgrunden, så bilden inte känns platt.

 

Det är ju inget som kommit och gått.

 

Nähä, då är jag helt felinformerad då. Du har uppenbarligen mycket bättre koll på cinematografisk historia.

 

Jag tänkte på t.ex. på Citizen Kane (1944) där de använde både dubbelexponeringar och "comp" i post för att få djupfokus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...