Gå till innehåll

Duger denna som extern monitor för kameran?


Admir

Recommended Posts

Tjena!

 

Tänkte köpa en extern monitor för min HVX200. Jag filmar mer eller mindre alltid i 720p med min redrock m2. Så jag behöver en extern monitor som duger för billigaste pengen. Hittade denna; http://cgi.ebay.com/ProAm-7-On-Camera-Crane-LCD-TV-Video-Monitor-Kit-NEW-/200463339972?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2eac8bd1c4

 

Vad tror ni om den, erfarenheter någon? Värd pengarna? Att den är HD är inte ett måste utan jag behöver mest något som vänder bilden åt rätt håll åt mig samt större skärm så jag kan se vad tusan jag lägger skärpan på =).

 

Eller har ni vettigare förslag?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ur personlig synpunkt börjar jag med att säga, förvänta dig inte mer än vad du betalar för, speciellt i detta fallet.

 

Monitorn har endast möjlighet för CCIR 601 komposit baserad signal via RCA kontakt, vilket definitivt skapar obalans i videosignalen för längre kabelsträckor (speciellt, om inte garanterat vid billigare typer av RCA kabel).

ProAm monitorn hanterar inte pga ovanstående en 720p signal, utan endast en av källan (videokameran) HW nedsamplad 720x576 / 720x480 - 50/60i signal, som i sin tur ProAm monitorn ytterligare en gång HW nedsamplar till 480x234, båda hårdvarudelarna med halvdana signal processer.

 

Sedan har vi betraktningsvinkeln på monitorn, som dessutom garanterat bygger på en billig TN panel, vilket "kan" leda till kritiskt positionerade vinklar för tittaren om optimal syn önskas. Inget passande för något pro-grade användande över huvudtaget. Dessa billiga TN paneler har också en tendens att i grund lägga på en enorm skala av D-skärpa, vilket speciellt är ämnat åt amatörer som älskar överdriven kontrast och skärpa. Har personligen påträffat flera LCD baserade monitorer i denna prisklass av en rad olika tillverkare, där samtliga, även vid lägsta D-skärpe kompensationen, har en överdriven skärpa som visar sig runt små och komplexa objekt i bilden där DCT:n oftast läcker.

 

Sammanfattat, en monitor perfekt som underlägg till kaffekoppen på fältet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tusen tack för det utförliga svaret!

 

Min situation är som sådan att jag endast har råd med ungefär den prisklassen så vad jag sett och letat efter så är den mitt enda alternativ...

 

Men i vilket fall som helst så är väll den bättre att ha än kamerans egna inbygga display?

Länk till kommentar
Share on other sites

Som en extern källa, endast i syftet att vertikalt kunna vända bilden i samband med exempelvis en 35mm adapter, samt endast i samband för att kunna se kompositionen på en extern källa, så är monitorn absolut värt pengarna. Vill dock inte påstå att bildrenderingen är "bättre" i ProAm LCDn än Panasonics integrerade LCD i HVX200.

 

I alla färg / exponering / reff. för fokus-assist syften, så rekommenderas inte denna monitor.

 

Detta är dock min personliga åsikt och talat ur en "broadcast" nivå av produktionskvalité.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, tack för tipsen! Jag uppskattar att du ger mig ett ärligt och rakt svar!

 

Jag tänker mest som så att jag ska använda kamerans display för färger och vitbalans, för den har visat sig vara rätt så precis med det jag får i redigeringsprogrammet. Tänkte använde den mest för att få en bild åt rätt håll samt se lättare vad jag ställer skärpan på...

 

För jag bör väll kunna se lättare vad skärpan ligger på? I alla fall lite bättre än kamerans display?

 

Finns något annat i den prisklassen eller mer likt som du skulle kunna rekomendera mig?

Länk till kommentar
Share on other sites

Länk till kommentar
Share on other sites

Skärmen du hittade har ju bara halv VGA-kvalitet i vertikalled, jag har en billig flippbar monitor från Clas Ohlson som har 1440x234 men bara med kompositingång. Idag så skulle jag istället köpt en Lilliput med ca VGA wide-upplösning och HDMI-ingång:

http://www.coollcd.com/lilliput-669gl70npc-7-inch-hdmi-dvi-tft-lcd-vga-monitor-no-touchscreen_p670.html

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilken av dom menar du har halva VGA-kvaliteten, den allra första eller någon av dom andra två som jag postade sist?

 

Har dragit iväg ett mail för att se om någon av dom två MP4 spelarna kan fungera som display, är osäker av den texten som står där. För gör dom det så skulle ju dom tekniskt sätt kunna fungera riktigt bra ju?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...