Gå till innehåll

AG-AF100 en Scarlet-dödare?


StenR

Recommended Posts

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns massor av info från Panasonics Jan Crittenden på dvxuser.com.

 

Ser i mina ögon ruskigt lovande ut om dom kan hålla priset på 6000 dollar. Tydligen ska man kunna köra Canon, Nikon, PL-mount, etc.

 

Men visst, AVCHD mot RED Raw... Å andra sidan funkar oftast Panas kameror direkt, utan 14 updates och utlovade leveranstider brukar också vara mer pålitliga än Jannards (som iofs inte har några utlovade längre...).

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Vanliga 4/3 använder faktiskt Konicas gamla systemkamerafattning. Dock måste man skruva isär bajonettfattningen och ta bort "nedbländningsarmen/piggen" (eller vad 17 man kallar den). Jag har 4/3 sedan det var nästan nytt och det var kul att se att gamla Konica-objektiv passar, men de måste dock köras helt manuellt.

 

Däremot är jag osäker på hur m4/3 och 4/3 interagerar, det har jag aldrig satt mig in i.

Det finns dock många fina gamla manuella Konicaobjektiv till verkligt lågpris som kanske skulle passa bra. Det finns några ruskigt skarpa 28 och 35 mm-objektiv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns massor av info från Panasonics Jan Crittenden på dvxuser.com.

 

Ser i mina ögon ruskigt lovande ut om dom kan hålla priset på 6000 dollar. Tydligen ska man kunna köra Canon, Nikon, PL-mount, etc.

 

Men visst, AVCHD mot RED Raw... Å andra sidan funkar oftast Panas kameror direkt, utan 14 updates och utlovade leveranstider brukar också vara mer pålitliga än Jannards (som iofs inte har några utlovade längre...).

 

//Max

Ofan! 35 sidor på en dag (100412, 06:53). Tar tid att läsa..

 

Iof. ingen som klagar på AVCHD i The great camera shootout...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ojdå, ja jag kommer definitivt nobba Scarlet för den här. Har bara väntat på att Panasonic ska komma med något revolutionerande i stil med DVX:en på sin tid, den här kan nog bli en värdig arvtagare till den tronen (tycker inte HVX var det riktigt).

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske, men jag tycker nog ändå Scarlet är en helt annan kamera med sitt "modulbaserade" skal.

Nog håller Scarlet en annan klass, men samtidigt betingar den också ett relativt högt pris "kittad". AF100 kanske kommer göra jobbet rakt från lådan. Personligen bygger jag gärna mecano för att filma. Men för de som vill ha dslr-prestanda i ett lättfilmat paket kan denna kamera vara helt rätt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Bilderna på mockupen från NAB-presentationen såg mycket bättre ut än i pressreleasen:

http://dvxuser.mikkowilson.com/NAB2010_WebPhotos/AG-AF100_2.jpg

 

Klar förbättring där med lite knappar på den. Tycker den har lite samma look som gamla filmkameror typ 16mm, riktigt snygg... men det där handtaget är vulgärt, det kommer jag troligen såga bort (om de inte dragit sladdar igenom den).

Länk till kommentar
Share on other sites

Klar förbättring där med lite knappar på den. Tycker den har lite samma look som gamla filmkameror typ 16mm, riktigt snygg... men det där handtaget är vulgärt, det kommer jag troligen såga bort (om de inte dragit sladdar igenom den).

 

Handtag är väl inte att förakta, men det är ju bara en prototyp, det kommer säkert bli snyggare, få en tillbehörssko, plats för extern mik (det blir ingen intern mik vad jag läste).

Länk till kommentar
Share on other sites

Klar förbättring där med lite knappar på den. Tycker den har lite samma look som gamla filmkameror typ 16mm, riktigt snygg... men det där handtaget är vulgärt, det kommer jag troligen såga bort (om de inte dragit sladdar igenom den).

 

haha! håller nog med om sågningen där. vi kanske kan ta fram en sån "kit-lösning" ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

För att de för tillfället är kung på filmande Dslr...

 

Tja passar dom sej inte så är dom strax omsprungna och får tjänstgöra som hovnarrar! Jag vill ha en canonkamera som filmar i RAW och har en fps på minst 120 samt kan ta upp ljud på ett vettigt sätt, sen e jag nöjd!

 

Jag ljög! Jag vill ha bildstabilisering med!

Länk till kommentar
Share on other sites

För att de för tillfället är kung på filmande Dslr...

 

Nikons brusreducering slår Canon med hästlängder, busslängder eller ljusår om du så vill. Om de bara kunde släppa en kamera med brusreduceringen, 1080 - 25p så skulle jag börja filma med DSLR...

Länk till kommentar
Share on other sites

Nikons brusreducering slår Canon med hästlängder, busslängder eller ljusår om du så vill. Om de bara kunde släppa en kamera med brusreduceringen, 1080 - 25p så skulle jag börja filma med DSLR...
Väntar själv på denna kamera då jag sitter på en hel den fin nikkoroptik. Hoppas på en D400 med fina filmfunktioner att byta ut min numer så föråldrade D200. Men för tillfället är Canon kung på att filma, förutom i lågt ljus..;)
Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...