Gå till innehåll

Filma människor?


bonne

Recommended Posts

Scenario:

Man har köpt en ny kamera och är i något storstads området med mycket folk och testar kameran. Får man filma människor och ladda upp detta på internet?

 

Finns det något speciellt att man kanske får filma människor i helhet men inte närbilder av deras ansikten (utan att fråga alltså).

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan egentligen inte mycket om ämnet men känner att det är lite synd att det alltid är samma folk här på sidan som måste svara på dessa frågor när svaret ofta blir detsamma varje gång.

Men jag kan iaf säga vad jag lärt mig om och om igen från vad dom har sagt :)

 

Ja det är okej att filma folk och lägga ut det på nätet så länge du inte tjänar några pengar på det för då har dom typ rättighet till ersättning om du inte talat om för dom innan att det ej utbetalas.

Den stora frågan som alltid återkommer är "vem ska stämma dig?" hur stor chans är det egentligen att en person som du random har filmat ute på gatan ska se ditt klipp och bli så rasande att du inte frågat om lov så att den försöker stämma dig? Jag skulle säga go for it! chansen att någon du filmar ens hittar ditt klipp är väldigt otroligt.

 

Rätta mig gärna om jag har fel någon :) hej!

Länk till kommentar
Share on other sites

Först en liten rättelse: termen "allmän plats" har numera bytts ut mot "offentlig plats", så det är uttrycket jag borde ha använt.

 

Vill understryka att det är inte säkert att du befinner dig på allmän plats när du är i stan. I köpcentrum osv får du inte filma försås, torg och andra plater kan också vara privatägda.

Så ligger det faktiskt inte till. Eller snarare, vem som äger marken har ingen betydelse. Och det är fullt tillåtet att filma i köpcentrum, just eftersom de anses som offentlig plats.

 

Det som förvirrar folk är det faktum att de som styr köpcentrum inte kan lagen och därför har en tendens att hitta på regler som de saknar stöd för. Följaktligen kan väktare komma fram och påstå att fotografering inte är tillåtet, och eftersom man inte orkar jiddra så är det oftast lika bra att gå i det läget. Dock innebär detta att det man faktiskt hann filma kan man fortfarande göra vad man vill med.

 

Det är också värt att betänka att det inte i sig är "förbjudet" att filma ens i enskilda affärer. Sådant är helt upp till ägaren, och om denne inte gillar det så kan man bli avhyst från platsen. Att publicera bilderna torde inte heller utgöra något problem i de flesta fall. Den som protesterar mot publiceringen måste ha goda skäl.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

För att ytterliggare förtydliga när det gäller filmning på till exempel köpcentrum. De kan inte hindra dig från att filma men de kan hindra dig från att vara där. Du kan stå på din tomt och filma in genom grannens fönster när han eller hon har sex.

 

Det är publiceringen som är det svåra. Kan bilderna uppfattas som kränkande av den som är med på filmen kan man få problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...