Gå till innehåll

Renderingsdator för runt 10k


gusgez

Recommended Posts

men mitt gtx 470 da? det kommer ju supportras av cs5 när det kommer....

Nej, GTX 470 kommer *inte* att stödjas av Pr CS5.0.0 när det släpps, precis som StenR redan skrivit. Nya kort kommer att utvärderas och ev läggas till listan under kommande uppdateringar av CS5, men till CS5.0.0 kommer det endast att finnas fem stycken certifierade grafikkort för GPU Acceleration till Windows:

Nvidia GeForce GTX285

Nvidia Quadro FX 3800

Nvidia Quadro FX 4800

Nvidia Quadro CX

Nvidia Quadro FX 5800

 

Det är ingen tvekan om att GTX400-seriens kort kommer att läggas till, men vilket/vilka det blir och när finns ingen officiell uppgift om för närvarande.

Länk till kommentar
Share on other sites

behöver nog trots allt lite hjälp med 2 nya skärmar för min rendering och film skapande...

 

fick lite mersmak på att ha bra grejor så jag köper nog nya....

 

vilka skärmar ska man skaffa för att utnyttja mitt grafikkort (som tillslut landade på gtx 470 ;-)) på absolut maximala sätt?

 

är kontrastvärdena viktiga ...responstiden?

Länk till kommentar
Share on other sites

Notera att i dagsläget är nVidia 470-kortet INTE är godkänt för CS5 (och jag vet inte om det någonsin kommer att bli det). Dvs grafikkortsaccelerationen kommer inte fungera alls i Premiere Pro CS5.0 .

 

Skärmar är en vetenskap - oftast får man vad man betalar för. Väldigt svårt att generalisera, men billiga skärmar ger (för det mesta) en klart "mindre korrekt" bild än dyra. Många tycker dock ex att Dells 24" skärmar är OK.

 

Jag har en LG-skärm á 4000:- vilken vid första anblicken ser bra ut - att förkorrigera är dock omöjligt då gammat är helt åt skogen och kalibrering är omöjligt.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Men hur pass mycket nytta har man av ett GTX285 egentligen? Blir ju inte så mycket pengar över till programvaror, processor, minne och hårddiskar om man lägger så stor del av budgeten på grafikkortet. Min magkänsla är att med en budget på 1000 kr så är det bättre att lägga pengarna på processorn och hårddiskar men jag har kanske fel...

 

Vänta till 27:e April så släpps de nya AMD 6-kärniga processorerna. Då kan man kolla recensioner och se om det är ett bra alternativ till Core i7, vilket jag tror att det är.

Om du väljer AMD X6 så ska du köra med två eller fyra RAM-minnen, inte 3 som du hade med i din produktlista. Anledningen är att man vill köra dual channel minneskonfiguration.

 

När det gäller bildskärmar, kolla in HP ZR24w. Den verkar prisvärd.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=580584

 

Du behöver inget 1000W nätaggregat och märket du valt känner jag inte igen. Jag skulle satsa på ett nätaggregat från Corsair som är kända för att göra bre grejer. På sweclockers har de precis testat nätagg och Corsair HX850 fick bra betyg. Men jag tror du utan problem klarar dig med ett Corsair 550VX som är billigare.

 

Chassit skulle jag lägga lite mera pengar på. Har ett sådant till barnens dator och visst funkar det men tunna skramliga plåtar och plastiga knappar med mera gör att det känns billigt på något sätt och det är det ju också. I servern har jag ett Antec 300 och det känns mycket mera prisvärt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nyttan är alltid relativ, men vill man kunna klippa native Sony/Panasonic/Canon AVCHD-filer eller 5D-filer med uppspelning i Full Res och med ex 3 Way Color Correction är skillnaden milsvid.(Ex så är 3 Way Color Corrector ca 73x snabbare med GPU än med en 3Gzh QuadCore i7). Eller om man ofta jobbar med många lager. Min Dual Xeon 2.45Ghz med 16GB ram fixar ca 2-3 lager native Canon 5D i "Software Mode" (QuadCoren också). Slänger jag på mitt vanligaste färgkorrektionsverktyg (en 3 Way CC eller RGB Curves) blir det trögt. På min andra burk (3Ghz QuadCore i7) går ex export från till Blu-ray 1080p ca 10x snabbare än med CPU. Gillar man att ha många effekter är skillnaden också stor (ex om man kör gamla "soft-fusket" med dubbla identiska lager och Blur och Blendmode på det översta).

 

Grafikkortet gör också att CPU:n belastas mindre 2-3 strömmar 5D i "Softmode" gör att CPU:n ligger på 70-90% belastning och ca 20% i GPU mode. Ett "löjligt" extremt testprojekt med 11 HD klipp (alla med minst 4 effekter plus Ultra Keyer på det översta) och 6 lager animerad grafik (7st DVC Pro HD 720p, 2st HDV 1080i, 1st AVCIntra 1080i, 1st Canon 5D i en P2 720P 25 sekvens) ger en CPU belastning på ca 30% med GPU.

 

Nu är det LÅNGT ifrån alla som klipper så, men jag skulle lätt ha möjligheten att spela upp och klippa AVCHD/5D 1080p med perfekt mjuk playback i Full Res snarare än att spara några minuter i encodingen (som görs av CPU:n). Det går ju ex att köra 4-kamera Multicam med 5D material med GPU, men det är omöjligt utan... Men visst, skillnaden är mindre ju snabbare burk man har. (Å andra sidan är den nya FERMI arkitekturens CUDA acceleration ännu snabbare - den används i 400-serien och support för något dessa kort kommer senare i år).

 

Icke att förglömma är iofs att man kan köra Fractional Res Playback - dvs spela upp varannan/var fjärde/var åttonde pixel och det ger också stora förbättringar. (Ska inte blandas ihop med Draft mode i CS4 där man läste alla pixlar men endast spelade upp häften.

 

Fasen, det blev värsta boken, men det är ju viktigt att upplysa innan nån blir förbannad och tycker att grafikkortsinvesteringen för 3 eller 10K suger fett...

 

Bäst är om man kan snoka upp någon återförsäljare och testa själv om man tycker att det är värt det. (Tyvärr kommer fortfarande MPEG format att vara spärrade i trial versionen av CS5 som kommer ut inom kort så där blir det svårt att testa)

 

 

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

 

...(Å andra sidan är den nya FERMI arkitekturens CUDA acceleration ännu snabbare - den används i 400-serien och support för något dessa kort kommer senare i år).

 

...

 

Bäst är om man kan snoka upp någon återförsäljare och testa själv om man tycker att det är värt det. (Tyvärr kommer fortfarande MPEG format att vara spärrade i trial versionen av CS5 som kommer ut inom kort så där blir det svårt att testa)

 

//Max

 

Så GTX470 för ca $349 blir det billigaste kortet med FERMI senare i år om jag har läst?

 

En seriös återförsäljare borde väl ha något annat än en trialversion att testa med...

Länk till kommentar
Share on other sites

Gjorde just ett intressant test:

 

4st HDV 1080 klipp med 3-4 effekter plus scale/position justering.

Export till Blu ray 1080p.

Sekvensen 30 SEK lång.

Dator: Dual 3Ghz 6 core Xeon med 48GB ram och ett 285 kort.

 

Tid utan GPU: 2.30

Tid med GPU:1.15

 

Så även om man har det snabbaste datorskrället som går att köpa går det snabbare att exportera i vissa fall.

Vid export till DVD är dock skillnaden klart mindre (ca 1 min utan GPU mot 48 sek med GPU)

Länk till kommentar
Share on other sites

OK, skillnaden är mycket större än jag trodde. Så för Adobe CS5 verkar det ändå prisvärt med grafikkort istället för CPU. Synd bara att det ska vara så begränsat till vissa grafikkort. CUDA finns ju t.ex. på mitt 9600GT-kort. Borde det inte gå att aktivera så länge man har ett kort med drivrutinsstöd för CUDA? I och för sig kan jag förstå att nyttan blir mera tveksam med ett klenare grafikkort så de kanske vill begränsa sig till kort där man verkligen märker skillnad. Men det räcker alltså inte med vilket GTX285-kort som helst, man måste alltså välja ett som är certifierat också?

Länk till kommentar
Share on other sites

Min personliga åsikt ( ej min arbetsgivares, etc): I vissa fall, med första generationens kort är det mycket långsammare med CUDA än utan. Sen kan jag tycka att det borde finnas en 'aktivera på egen risk med ett ocertifierat kort' checkbox att klicka i...

 

Det går med vilket 285-baserat kort som helst, så vitt jag vet.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag känner mig lite blåst som köpte ett GTX 275 för ett antal månader sedan. Det ser ut som att man skulle lagt till lite extra för att få ett 285. Inte för att jag tror att jag kommer att köra CS5 inom den närmsta framtiden, men ändå.

 

Det var intressant att se din dragning på eventet igår, Max. Jag blev speciellt imponerad av hur bra prestanda man kan få utan GPU-accelerering. Att GPU:er är snabba för sådana uppgifter visste jag ju redan. Jättebra att program börjar använda dem ordentligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...