Gå till innehåll

Haralds resa (novellfilm, film noir)


love

Recommended Posts

Film från Umeå och Midgårdsskolan. Manuset är baserat på novellen "Dårar" från den sydafrikanska novellsamlingen "Dårar och andra berättelser" av Njabulo S. Ndebele (för övrigt en samling med jävligt bra noveller, ifall någon letar efter läsmaterial.).

Filmen blev en aning mer poetisk än vad som var tänkt, men vi är fortfarande väldigt nöjda med resultatet och den visas på VAFF-kortfilmsfestival i Umeå i år.

Varsågod och titta:

Länk till kommentar
Share on other sites

jag kan tyvärr inte säga så mkt om din film då jag inte orkade ta mig igenom den, den var alldeles för seg och för lång. du kunde skippat en del dialoger.

men min fråga är, varför åker harald bakåt och den andra killen åt andra hållet?? sitter de i ett tåg och åker fram o tillbaka? :) förstör fokus för min del.

men är de ett första gångs projekt så var det helt ok, keep it up!

Länk till kommentar
Share on other sites

jag kan förstå att det är jobbigt att lyssna på ett samtal, följa med i en handlingen och samtidigt kolla på en förbifarande bakgrund som skiftar riktning. vi tänkte att tåget skulle åka i en riktning från början, men nu gjorde vi så här istället för att sålla bort människor som skulle tycka det var drygt och lite för irriterande för att stå ut med; om du inte står ut med störningsmomenten har du förmodligen inte tålamod att se igenom hela filmen eller ens lyssna på dialogen och därför kan filmen nog inte heller ge dig något i slutändan. då är det lika bra att stänga av direkt. så du gjorde rätt i att inte se klart den, det har varit ett slöseri med 21 värdefulla minuter av ditt liv.

det är vår första film tillsammans, vi i filmteamet. den gjordes som ett PA-100projekt sista året på gymnasiet. kan inte med säkerhet säga att det blir fler, men det var framförallt jävligt kul att göra den.

Länk till kommentar
Share on other sites

tackar. jo kupén byggde vi själva, det tog drygt tre månader och då arbetade vi endast på skoltid.

ljussättningen är hyfsat basic med två vikingar hängandes från taket (ganska långt ner nära skådespelarna), en filtrerad lampa som lyser rakt framifrån in i kupén och två spot lights på vardera skådespelares ansikten (en från sidan och en rakt framifrån). Vi hade även en viking utanför fönstret som lyste upp green screenen i bakgrunden.

jo, manuset hade kunnat kortas ner en del, vissa karaktärer som de nämner kanske var överflödiga, men i det färdiga resultatet så har vi redan dödat väldigt många darlings (både i manuset och i klippningen) och efter att ha ändrat manuset fyra, fem gånger så får man ju liksom mindre distans till storyn och dialogen. men när man ser den så här i efterhand (den spelades in i mars förra året) så märker man ju att vissa repliker är onödiga och kanske lite för långa.

betyget baserades mer på den skriftliga rapporten av arbetet och hade inte så mycket med filmen i sig att göra. vi fick alla mvg i film dock.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...