Gå till innehåll

"Genvägen". Genre Skräck. Längd 3.40 min.


jackestahl

Recommended Posts

 

Ge mig gärna tips, och lite konstruktiv kritik.

 

Manus tog en halvtimme att göra, filmning 2 timmar & redigering 2 timmar.

 

Kamera: Sony DCR-HC51

 

Redigeringsprogram: Sony Vegas pro 9

 

Den filmades dagtid med sänkt exponering. Tyvärr tabbade vi oss lite och visade himlen så det syntes rätt väl...

Länk till kommentar
Share on other sites

Mjah det finns lite att se över här.

 

Hur lång tid en produktion tar beror helt i förhållande till manuset och hur avancerat det är. Det kändes iallafall som ni kunde planerat kameran lite mer; lite mer kamerarörelser etc. Kändes lite för stelt när kameran bara var helt stilla i de flesta tagningarna. :)

 

Men ett tips för att få fram er story ännu bättre: skriv om manuset en extragång för att (ifall det behövs) komma på fler idéer eller förbättringar, planera också vinklarna för filmen genom exempelvis ett storyboard så slipper man gissa sig till bra vinklar på filminspelningen. Repetera också repliker och hur skådespelarna ska agera för att skjuta fram storyn och spänningen ännu mer.

 

Skulle det föreställa kvällen? För jag fick uppfattningen om att det utspelades i tidig morgon. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar

 

Vi två som är med i filmen gjorde egentligen allt själva. Så alla namn i eftertexterna är våra pseudonymer :) HeHe. Tyckte det såg proffsigt ut med ett helt team :)

 

Så det var tyvärr inte så lätt att göra någon snygg kameramove, då den stod på ett stativ hela tiden.

 

Ah, vi skulle nog ha gjort manuset lite noggrannare, för replikerna blev lite lama.

 

Man kan kanske säga morgon. kanske 02.00-05.00 någonting.

Länk till kommentar
Share on other sites

Många brister men några ljuspunkter är enligt mig vad ni har åstadkommit.

 

Som föregående talare redan påpekat så var fotot extremt trist. Manuset kändes bristfälligt, att omarbeta ett manus tre, fyra, fem.. gånger är inte ovanligt. Ljus, regi, kameravinklar och kamerarörelser (även om det inte var möjligt denna gången, har ni ingen polare som kunde ställt upp?) Att filmen skulle utspela sig mellan 02-05 är inte trovärdigt då det är som mörkast på natten. Jag fick intrycket att det var tidig kväll. Planera, planera, planera. Lär er ljussätta och spela in på kvällen.

 

Positiva saker tycker jag är att ljudet kändes hyfsat, det var relativt suggestivt och kudos till er att ni låter tittaren själv få en bild av vad det nu än var som lurkade i buskarna, filmen tjänade helt klart på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar

 

Den har en del tabbar och ett lamt manus, det håller jag solklart med om.

 

Nästa gång jag ska göra en film ska jag satsa mer på allt. Bättre manus, snyggare ljussättning och lägga lite mer tid på redigering m.m. kanske offra lite mer tid på att träna in replikerna också.

 

Men med tanke på att det var ett projekt över en eftermiddag så är jag hyfsat nöjd ändå.

:)

//Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Slutet var definitivt dåligt klippt. Bilden var för länge på hans ansikte, så man liksom såg hur han slutade skådespela.

 

Annars tyckte jag även att det fanns bra grejer, som när han blev "neddragen" i vattnet. Det var onekligen halvobehagligt. Men ja, annars håller jag väl med dom flesta här.

 

Tyckte ändå det var en helt okej film och tycker du ska vara nöjd. Lägg ned lite mer tid, eller mycket mer tid, nästa gång så ska du se att ni kan åstadkomma något riktigt bra!

Länk till kommentar
Share on other sites

hehe, ah vi tänkte ha ett jättesnabbt klipp på hans ansikte och sedan svart bild. Råkade ha typ 1-2 sek för länge där. Vi tänkte också ha ett ljud av typ någon slags "köttning"( typ halshuggnig) precis efter att bilden blivit svart.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att filmen skulle utspela sig mellan 02-05 är inte trovärdigt då det är som mörkast på natten. Jag fick intrycket att det var tidig kväll. Planera, planera, planera. Lär er ljussätta och spela in på kvällen.

Ptja på sommaren vettefasen om det är speciellt mörkt vid fyra-femtiden. Killarna var knappast vinterklädda.

Länk till kommentar
Share on other sites

Brist på fantasi! :D Om varför inte låta den andra sköta kameran när det bara är en av er som syns i film? Sen är det inte bara brist på rörlig kamera som är grejen, utan snarare vinklar. Öppningsscenen kunde ni skjutit hundraelva gånger med kameran på olika platser för att sedan kunna klippa mellan dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Öppningsscenen är lite seg, det håller jag med om. den kunde kanske ha filmats i typ 2-3 olika vinklar eller något. Men det där med kamerarörelser blir ganska skakigt ofta, då vi inte har någon steadycam, dolly eller liknande. Fast vi kunde ju i och för sig ha styrt kameran lite mera på stativet, med handtaget....

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...