Gå till innehåll

Lite CUDA tester


Max_H

Recommended Posts

Testade lite med Mercury Playback Engine för att kunna ge en "hint" om vad man får ut med ett GeForce 285-kort som är det billigaste som kommer att fungera med CS5. Inga vetenskapliga tester alls, bara File > Make Movie till ett gäng olika format och klockade med ett stoppur.

 

Gjorde en 1 minut sekvens med AVCHD 1920 x 1080i och en likadan fast med Canon 5D material. Bägge 30fps. Sekvenserna var uppbyggda enligt nått försök till "så här kan en vanlig timeline se ut":

 

- 7-8 klipp med 3 cross dissolves emellan

- 10 sek med en Bild-i-bild (skalad 50%)

- 10 sek slow motion

- 2st 6 sek textskyltar

- 3 Way Color Corrector på alla videoklipp

 

Sen gjorde jag en 20 sekunders Chroma-key sekvens formatet 10 bit AVCIntra 720p 25:

 

- Överst: AVCIntra klipp med RGB Curves, Premiere Ultra Keyer och Fast Color Corrector

- Underst: HDV 1080 klipp med 3 Way Color Corrector, Gaussian Blur

 

Resultaten syns i bilderna. Inga som helst officiella siffror, bara ett test som sagt, eftersom det är många som funderar på att byta burk och grafikkort.

 

All export var till "standard presets" med 1-pass kodning av MPEG2/h.264 osv.

 

Min burk hade:

Win 7 64-bit Business

i7 965

6GB Ram

Systemdrive (dvs all media och operativet är på samma disk)

GeForce FX 285

 

Inte helt oviktigt är ju "Playback också": I samma dator kunde jag utan problem spela 3st AVCHD 1920 x 1080 native klipp (1 klipp med 2 bild-i-bild) med 3 way Color Corrector, 1 grafik lager, Slow mo, mm utan problem med GPU accelerationen påslagen (inget fusk med "Low Res" eller så).

 

Ska testa med Quadro 4800 senare för att se skillnaden, men kan säga den märks direkt om man kör RED media i 2K eller högre...

 

Men att köra ut 1 minut Canon 5D native med texter, färgkorr mm > MPEG2 på 21 sekunder är hyfsat tycker jag...

 

EDIT: Noterade att en rad försvann från Excel - man får hovra musen över miniatyrerna för att se vilken kamera det gäller.

 

//Max

Canon5DCUDA.png

AVCHD CUDA.png

AVCIntraCUDA.png

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilka är egentligen aktuella CUDA-kort?

 

Hittade här: http://www.nvidia.co.uk/object/cuda_gpus_uk.html

Men vad är egentligen att rekommendera för videoredigering?

 

Vad är skillnaden mellan exempelvis ett GEFORCE GTX 285 för ca 2700 kr+moms jämför med NVIDIA QUADRO4 580 XGL 6 för ca 2990 kr+moms?

Båda exemplen från Dustin (motsvarar inte den prisnivå som jag är beredd på att lägga).

 

Men generellt alltså - vilka kort/generation är det som gäller? Fortfarande Quadro på topp?

Länk till kommentar
Share on other sites

Just nu: nVidia GeForce FX 285 och Quadro 3800/4800/5800 för PC. 285 och 4800 för Mac. Inga ATI då CUDA är en ren nVidia teknik.

 

Fler kort kommer senare, men det är alltså 'hard coded' - det funkar ex INTE med ett 295-kort.

 

EDIT: Och alltså inte heller Quadro4 580.

 

EDIT 2: En sak som skiljer är att GeForce-korten klarar maximalt 3 videospår i RT medan Quadro har obegränsat med spår (men förr eller senare börjar det givetvis hacka).

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant... Än mer intressant är frågan om 3800 (mest aktuellt för min del) kommer att vara värd sina tre-fyra gånger så mycket som ett 285-kort.

 

Kommer CUDA att ge effekt för AE också? Närmar vi oss realtid snart? :)

(Dold CS5 fråga, hehe).

 

Någon som vet om alla Quadro 3800-korten är helt jämförbara?

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant... Än mer intressant är frågan om 3800 (mest aktuellt för min del) kommer att vara tre-fyra gånger så mycket som ett 285-kort.

 

Bra fråga - vet inte (annat än 285's 3 layer-limit).

 

 

Kommer CUDA att ge effekt för AE också? Närmar vi oss realtid snart? :) (Dold CS5 fråga, hehe).

 

 

No comments. :OO

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Från och med idag är GeForce FX 285 inte längre begränsat till 3 lager i Premiere Pro CS5 (update till 5.01).

 

Det är fortfarande rekommenderat att köra Quadro-serien för ex 2K/4K/RED-media då Quadro-drivers är mer optimerade för annat än "gaming".

 

Mer kort (Fermi-serien) är just i certifieringsprocessen och kommer i en "future update".

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Från och med idag är GeForce FX 285 inte längre begränsat till 3 lager i Premiere Pro CS5 (update till 5.01).

 

Det är fortfarande rekommenderat att köra Quadro-serien för ex 2K/4K/RED-media då Quadro-drivers är mer optimerade för annat än "gaming".

 

Mer kort (Fermi-serien) är just i certifieringsprocessen och kommer i en "future update".

 

//Max

 

Det vore intressant att få höra hur verklig prestanda skiljer sig mellan Quadro 3800 och ett FX285. Quadro är drygt dubbelt så dyr, men prestandaspecifikationen ser bättre ur på FX285. Hur är det egentligen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt ärligt: Vet inte, har inte kunnat testa bägge i samma burk med samma projekt. Vet att det skiljer en hel del mellan 285 och 4800 om man kör RED 2K och 4K.

 

Vet inte om nån webbsida gjort tester...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej har testat lite mer. Är lite förvirrad - Varför laggar det med tre lager h264?

Även vid 1/4 upplösning?

Det spelar bra i någon sekund, sen börjar lagget. Ungefär i samma anda som CS4 och ett lager h264.

Två lager funkar heller inte så bra.

Ett lager funkar utmärkt.

 

Filerna är rakt från kamerorna. (1D, 7D, 5D) 1080p25, instoppade i en seq. skapad genom att dra och släppa ett klipp på ikonen. Allt upplagt enligt bild

 

 

 

staplar upp mina spec. igen

Core2Quad 2.8ghz

Win7 64

8GB

Sys:SSD

Program: SATA

Media:Raid0 SATA

Nvidia 285GTX 2GB - 197.45

CS5 5.0.1

scr_cs5.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det samma klipp? Det finns en loggad bugg för det syndromet - j*kla irriterande.

 

Ex om du tar ett klipp och splittar det i två delar och slänger en cross dissolve i skarven så kommer det att lagga som fasen. (Fix kommer)

Gäller AVCHD och h.264 i allmänhet.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej inte samma klipp. Tre olika klipp, från tre olika Canon DSLR enligt ovan. De råkar bara heta likadant och är filmade på samma plats.

Kör jag Nikons filer (MJPEG) funkar det utan problem upp till typ 9+ lager

Ska prova MTS-filer senare

Länk till kommentar
Share on other sites

Ingen förändring vad jag kan se. Eventuellt är att det funkar med två lager i 1/4 res. Anar mig till lagg även då dock.

Spelar det någon roll att jag kör med dubbla skärmar?

 

Körde lite AVCHD (.MTS) från HMC151 och från en Sony HDR XR500VE.

Det funkar i 3 lager i 1/1 res. men bara precis. Kör jag 4 lager laggar det rejält även om jag kör 1/4 res. Visar ändå gul linje oavsett hur många lager jag lägger på. Kanske ska vara så?

Länk till kommentar
Share on other sites

..medans jag ändå testar runt..

Provade filer från vår hjälmkamera "ContourHD 1080p" den ger h.264-filer i MOV-container.

 

Här börjar det bli mer förvirrande.

Körde den i 720p60. Jag kan spela upp 3 lager i 1/1 res. utan lagg, och även i 1/2 res. Men om jag väljer 1/4 ..då laggar det ?!

Kan som tillägg inte köra 4 lager i 1/1 res. men dock 4 lager i 1/2 res.

 

Varför får den svårare att jobba med sämre upplösning? Det den tar bort blir jobbigare att hantera?

Länk till kommentar
Share on other sites

och så vill jag bara prova något som funkar bra i playback också.. :)

Körde 5 lager DVCPROHD 720p50 bild i bild på alla 5 samtidigt. På det 5e lagret la jag till: Ultra Key, Basic 3D, Drop Shadow, Edge Feather, Timecode, och Gaussian Blur. Samt någon form av CC på något av de andra lagren. ..och allt spelar strålande fint.

Det känns faktiskt lite konstigt att titta på det. Hjärnan är så van vid att saker som Gaussian Blur == rendertid! men här funkar det direkt. Känns udda att titta på det i realtid faktiskt. Skönt med udda.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det 25 eller 30fps?

Kolla CPU-mätaren under playback.

 

h.264 är TUNGT att spela upp och CPU:n gör ALL decoding och Canon 5D-filer är lite trögare än AVCHD då den är i MOV-container och har högre bitrate än de flesta AVCHD-kameror. GPU gör effekter men har viss inverkan på playback i och med att den sköter overlaybilden i PPro.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Märkligt att man inte stödjer annat än just GTX285. För programmeraren är det väl lika enkelt att ta hjälp av vilken GPU som helst som stödjer CUDA?

 

PowerDirector funkar ju bra med GTX260, tyvärr är ju PD galet buggigt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...