Gå till innehåll

8mm


Lucio Fulci

Recommended Posts

tjenare allihoppa

 

Jag har nu filmat vissa scener till min nya kort film och det är första gången jag ska använda ljud från scenerna jag menar i mina förra filmer så lägger jag musik över så man hör ingenting från själva scenen, Och jag har nu insätt hur kronligt det är med ljud.

 

Jag använder 8mm och jag använder ljudet från själva kamera ingen bom eller liknande. När jag skulle klippa filmen så gick det åt skogen med ljudet, tillexempel när jag har filmat en scen på långt avstånd och sedan igen på kort avstånd så hör man skillnaden med ljud nivån om ni förstår vad jag menar och det är det som försörde allt. jag har försökt att lägga ljudet från klippet som är tagen från långt avstånd och lägga det äver klippet från kort avstånd så gick det inte häller för att det var lite fel på koreografin, till sist så komm jag inte på ett annat sätt än att bara dubba ljudet, så frågan är om man vill dubba ljudet så att det ska sitta perfekt ska man kolla på det man har filmat och försöka komma ihåg allt 100% och sedan dubba. eller

 

För att undvika sådana problem vad ska jag tänka på i framtiden för att det är första gången jag håller på med ljud

Länk till kommentar
Share on other sites

8mm...kamera? Dom där gamla? Dom har väl inte ens inspelning av ljud?

 

När man ljudlägger en film så är det jättemycket klipp och klistra pga just sånna anledningar som du säger, att man hör ofta mycket skillnader mellan olika tagningar. Det man ska försöka tänka på på plats är att få det så tyst som möjligt runt om så att skilnaden i atmosfären i allafall blir mindre. Sedan är det ju bra om man alltid generellt sett försöker ligga så nära ljudkällan som möjligt, även på de stora bilderna, så att karaktären på ljudet blir så lika som möjligt.

 

När man sen ljudlägger så strävar du också efter att få jämnhet i ljudbilden, så det inte hoppar mellan olika atmosfärer i samma scen och att dialogen är jämn och har samma karaktär. Man kan göra som du säger att ibland ta atmosfärljud (utan massa annat jox) från andra inställningar och lägga på andra ställen. Eller tvärtom försöka mejsla ut dialogen med volymautomation och sedan lägga på helt ny atmos (vilket man alltid också gör). Du kan även maska mindre missljud genom att lägga andra ljud strax innan eller över det ljudet du vill att man inte ska tänka på att det är där.

 

Annat du kan göra på plats för att lättare ha atmos att klippa och klistra med är att ta vilt ljud, dvs du tar bara ljud som inte hör till någon bild. Så spelar du in någon minut atmos så har du det att använda när du redigerar. Annars är risken att man får sitta och ta en sekund här, två där och klippa ihop loopa etc för att kanske få 10s att kunna lägga över någon annan scen som kanske är "för tyst". Så att ta vilt ljud kan spara mycket tid vid ljudläggningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...