Gå till innehåll

Gammal undertext dyker upp i Encore?! (Spökigt)


Gonz

Recommended Posts

Hej. Jag brände ut en samling DVD skivor med ett flertal undertextspår. När jag tittar på DVD skivan så är är det vissa spår som har en gammal undertext och inte den nya. Hur kan detta hända. Jag vet inte ens att var de gamla undertexten ska vara sparade.

 

Hjälp

 

Jobbar med Encore CS4 på macbook intel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hoppades att Rogge skulle ha synpunkter på detta men tydligen inte än.

Min erfarenhet av många Encore projekt är att det är ett program som måste användas med försiktighet. Det spårar lätt ur och då händer det att det blir ändringar från redigeringen som står kvar och ställer till det.

 

I regel har det varit en lösning för mig att börja från scratch. Det senaste stora projektet jag gjorde med två talade kommentarer på valfritt språk och tillhörande textremsor och där det fanns olika menyer för språken med alla olika länkar att hålla reda på ledde till flera total krascher. Lösningen blev att börja om från början vilket efter några gånger gick förvåningsvärt snabbt när alla subtitles fanns sparade och var testade och bara var att hämta in.

Kanske detta kan vara en lösning för dig.

För övrigt sparar jag alltid mina filmer som ISO filer som gör att de kan användas för att bränna ny kopior i flera år framöver om någon skulle vilja ha dem. Då är alla delar av projektfilerna borta men tidslinorna finns sparade med och utan kommentar på dv kassett. Kommentarerna finns sparade i wav format.

Länk till kommentar
Share on other sites

På Encore Windows är detta med textning lite spökigt.

 

När man återanvänder ett gammalt projekt, dvs tar in nya filmer men behåller menystruktur etc så är det mera regel än undantag att textningen muppar. Dvs man man kan lägga in ett nytt textningsblock och ändå så syns det gamla raderade textblocket i slutliga filmen, men inte på preview!

Om man då tar det nya textblocket, kopierar ut textinfo. Tar bort det gamla textblocket. Flyttar markören något, sätter in nya texten igen, justerar start och sluttid. Då fungerar det.

 

Likadant är det om man rättar skrivfel.

1) Rätta texten.

2) Kopiera ut textinfo med ctrl-c.

3) Radera textblocket.

4) Flytta markören någon.

5) Sätt in textmarkören, kopiera in rättade texten med ctrl-v.

6) Justera till rätt start och sluttid.

Annars slår inte ändringen igen. Det är jättesjukt, men gör man inte som ovan ser texten rätt ut i programmet och vid preview. Men när man bränner ut en skiva ligger gamla texten kvar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...