Gå till innehåll

Köpråd gällande ny dator


gren81

Recommended Posts

Hej folket!

 

Jag tänkte höra med er som har mer erfarenhet än mig inom området.

Jag sitter i dagsläget med en äldre laptop enligt specen ;

 

Acer Extensa 7620G.

Intel Core 2 Duo T7500 (2,2 GHz, 800 MHz, 4 MB L2 cache)

Ram : 3GB DDR2

Grafikkort : ATI HD 2400 XT

 

 

Jag känner att den inte alls är ngt att ha när jag nu vill lära mig att arbeta med t ex CS4 Premiere Pro och mitt material som jag får från min kamera ; Panasonic HDC-SD10

Full-HD 1920*1080, AVCHD.

 

Jag har funderingar på att köpa mig en iMac men vet inte riktigt vad jag ska satsa på.

Vad jag har hört så bör man satsa på en QuadCore-processor i första hand men då landar en iMac på ca 20 000:-

Inte riktigt det som jag hade som mål att lägga på en dator idag.

 

Kollar man på en enklare iMac så är det ju "bara" Intel Core 2 Duo, visserligen med bättre spec och prestanda än vad jag har idag, plus ramminnen som förmodligen är bättre och snabbare.

Är det överhuvudtaget lönt att köpa en enklare iMac?

Eller ska man satsa på att skrapa ihop pengar och köpa en krutburk direkt?

 

Skall man ens tänka tanken på att köpa en PC?

 

Tacksam för era åsikter och tips!

Länk till kommentar
Share on other sites

AVCHD är trögt att klippa på en maskin utan QuadCore och minst 4GB ram... Vad har du för budget?

 

//Max

 

Hej Max!

Min budget är ganska stor men det är snålheten som talar ibland.

Saken är väl egentligen att jag inte vill köpa en dator som inte håller måttet.

Jag kommer iaf satsa på en QuadCore i vilket fall som helst.

 

Jag har väl som idé att lägga strax över 10k men skulle kunna sträcka mig till att köpa i iMac 27" med QuadCore från Apple och med studentpris få 10% avdraget på 20k, vilket innebär ca 18k. ( http://www.inet.se/artikel/1968751/apple-imac-27-mb953s-a )

 

Jag har dock kollat runt lite och hittat några datorer som kanske kan vara alternativ.

Jag vill ju helst inte gå och köpa mig en stationär PC igen, det tar så mycket plats.

 

Har t ex kollat på denna burken (Inet VOX i5/Stationär) ---> http://www.inet.se/artikel/1517080/inet-vox-i5

Mycket prisvärd tycker jag om man jämför specen med iMac'en ovan.

 

Har även kollat en del på laptops igen

Några prisvärda förslag ;

 

Packard Bell Easynote TJ75

http://www.elgiganten.se/product/data/barbar-dator/ENTJ75JO724NC/packard-bell-easynote-tj75?Selected=Specifications#tProductTabcontent

 

Toshiba Satellite L505-141

http://www.elgiganten.se/product/data/barbar-dator/SATL505141/toshiba-satellite-l505-141?Selected=Specifications#tProductTabcontent

 

HP Pavilion DV62-158SO

http://www.elgiganten.se/product/data/barbar-dator/PADV62158SO/hp-pavilion-dv62-158so?Selected=Specifications#tProductTabcontent

 

Toshiba Satellite L505-14D

http://www.elgiganten.se/product/data/barbar-dator/SATL50514D/toshiba-satellite-l505-14d?Selected=Specifications#tProductTabcontent

 

Vad säger ni som har lite kunskap?

Vad väger mest? Vad bör man värdesätta i detta fallet?

Tanken är att datorn enbart ska vara för hemmabruk, så det går ju givetvis att ha en stationör PC men helst då en mindre modell.

 

Det känns iaf inte aktuellt att köpa en iMac med Intel Core 2 Duo ~3Ghz.

Tänker jag fel?

Länk till kommentar
Share on other sites

En PC funkar ju med Premiere Pro CS4 och det finns ju små chassin om du inte vill ha den alltför stor. En stationär ger mer prestanda för pengarna så om du inte behöver flytta runt den så är det bättre att välja stationär.

 

Ett tips är att om du kan vänta en månad så släpper AMD sina nya 6-kärniga processorer i Thuban-serien. De kan ge bra prestanda för pengarna. Annars rekommenderar jag en intel Core i7. T.ex Core i7 860 eller Core i7 930. i5 750 som du länkade till saknar Hyper Threading och är alltså inte riktigt lika bra som i7. Men i5 750 är ändå mycket bättre än Core 2 Quad eller Core 2 Duo...

 

Jag håller med om att det inte känns prisvärt med en imac, men vill man absolut ha Apple så får man betala för det...

Länk till kommentar
Share on other sites

En PC funkar ju med Premiere Pro CS4 och det finns ju små chassin om du inte vill ha den alltför stor. En stationär ger mer prestanda för pengarna så om du inte behöver flytta runt den så är det bättre att välja stationär.

 

Ett tips är att om du kan vänta en månad så släpper AMD sina nya 6-kärniga processorer i Thuban-serien. De kan ge bra prestanda för pengarna. Annars rekommenderar jag en intel Core i7. T.ex Core i7 860 eller Core i7 930. i5 750 som du länkade till saknar Hyper Threading och är alltså inte riktigt lika bra som i7. Men i5 750 är ändå mycket bättre än Core 2 Quad eller Core 2 Duo...

 

Jag håller med om att det inte känns prisvärt med en imac, men vill man absolut ha Apple så får man betala för det...

 

Tack för ditt svar ronnylov :-)

Ja, en av planerna är att hitta en mindre burk och satsa på en stationär PC.

Jag tar åt mig av dina tips, har faktiskt kollat en del på i7 860 då den verkar väldigt prisvärd.

Är den AMD-processorn bättre om man jämför med i7 860?

Kanske en dum fråga?

Länk till kommentar
Share on other sites

Bara så du vet, det går supersmidigt att arbeta med AVCHD på i princip alla nya Macar via Imovie, Final Cut Express/Pro. Detta på grund av att Apple än så länge löser AVCHD-problemet via konvertering till smidigare format redan då du loggar materialet från kameran. en vill du jobba i Premiere så är det rå prestanda som krävs...

Länk till kommentar
Share on other sites

Bara så du vet, det går supersmidigt att arbeta med AVCHD på i princip alla nya Macar via Imovie, Final Cut Express/Pro. Detta på grund av att Apple än så länge löser AVCHD-problemet via konvertering till smidigare format redan då du loggar materialet från kameran. en vill du jobba i Premiere så är det rå prestanda som krävs...

 

Tack för svaret. Har hört detta men borde man inte förlora i kvalitét när man konverterar om?

Själva tanken med att ha en kamera som filmar AVCHD tappar väl lite sin funktion då?

Rätta mig gärna om jag har fel :-)

Jag har själva aldrig arbetat med iMovie eller Final Cut så jag vet ju inte hur bra det fungerar än.

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst förlorar man lite om man konverterar till ett annat format (oftast i princip osynligt lite), men du vinner i prestanda vilket ju är bra om du kör en långsammare burk. Vill du köra PPro så kan du konvertera till DVCPro HD codec (dock inte per automatik som sker i FCP) eller en till en tredje parts codec som heter Cineform. Skillnaden mellan FCP och PPro är hanteringsmässigt ganska liten - de är designmässigt väldigt lika så jag skulle inte tro att det är några större problem att växla. iMovie är inte i närheten...

 

Vill du leva kvar i PPro världen, lanseras snart CS5 som har mycket bättre prestanda på playback (helt ny "uppspelningsmotor") och stöd för hårdvaruacceleration av nVidias GeForce FX 285 kort. (Observera att det MÅSTE vara just 285-kortet, eller relativt dyra Quadro-serien) Ska inte säga att det blir som att klippa DV igen, men inte sååå långt ifrån om man har rätt grafikkort.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack återigen för svar Max. Du är en pärla på att besvara och hjälpa folk.

Jag förstår varför du har varit årets medlem :-)

 

Jag ska ta en tur till Inet och prata med dom imorgon på lunchen och se vad dom kan erbjuda mig för ngt roligt.

Som vanligt så är man hetsig och vill köpa nytt så fort som möjligt men denna gången ska jag ta det lite lugnare och undersöka mycket innan jag köper ngt.

Laddade ner MainConcept AVCHD Transcoder från Panasonic nu för att testa hur datorn orkar med att arbeta med DVCPRO HD.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan göra det med Adobes Media Encoder också (via exportkö - men det kanske Main Concepts också kan)... Du får räkna med en liten försämring då DVC Pro HD endast supporterar 1440 x 1080 och inte 1920 x 1080 (i CS5 kan man köra AVCIntra också som supporterar 1920 x 1080).

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt svar ronnylov :-)

Ja, en av planerna är att hitta en mindre burk och satsa på en stationär PC.

Jag tar åt mig av dina tips, har faktiskt kollat en del på i7 860 då den verkar väldigt prisvärd.

Är den AMD-processorn bättre om man jämför med i7 860?

Kanske en dum fråga?

 

Det är svårt att säga om AMD 6-kärniga blir bättre eller sämre. AMD väntas släppa den i slutet av April och innan dess finns inga recensioner där de mätt upp prestandan. Men spekulationerna jag läst tyder på att det finns goda chanser att den bör bli ungefär lika bra som i7 860 till ett något lägre pris. Men jag tror inte den blir mycket bättre så i7 860 är nog ändå ett bra val. Men om intel får mer konkurrens från AMD så kanske de tvingas sänka priset även på i7 860. Så därför kan det ändå vara bra om man kan vänta lite och se vad som händer. Sedan kan man ju undra om det är värt att vänta 1-2 månader för att kanske få ett lägre pris på processorn? Har hört att priset på RAM-minne är på väg upp så man kanske ändå inte tjänar något på totalpriset i slutändan om man väntar...

 

Kan också vara bra att lägga pengar på flera hårddiskar och kanske SSD för systemdisken om man vill ha en rapp dator. Så det hela blir ju en kompromiss inom den budget man har.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag filmar med två Panasonic HMC151 i AVCHD 1080/25p. Det blir utmärkt kvalitet när FCP konverterar materialet till Apple ProRes. Min gamla Macbook Pro 2,33Ghz/3Gb klarar flera videolager, effekter mm. Dessutom fungerar det nästan lika bra (svårt med 720/50p) i Final Cut Express, som man faktiskt har råd att köpa som privatperson. Självklart kommer Apple låta oss redigera AVCHD native, men först när man kan garantera att hårdvaran klarar av det.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hej folket och tack för era svar!

Har själv inte alls varit aktiv på sistone pga jobb och skola.

Mina planer gällande inköp av ny dator är fortfarande aktuell.

 

Har nu sökt en mediautbildning till hösten och behöver då en kraftfull bärbar dator.

Jag var länge inne på att köpa en iMac men eftersom jag nu tydligen har fördel av en bärbar så lutar det åt MacBook Pro.

 

Dock har jag en fundering som ni kanske kan hjälpa mig med.

Har kollat på dessa 2 då jag tycker att det är min smärtgräns gällande vad det får kosta just nu när jag numera är student och inte jobbar längre....

Jag behöver en dator som förhoppningsvis ska kunna vara min kompanjon under mina 3 år under utbildningen. Jag ska kunna arbeta med att redigera film (program lutar åt FCP då jag idag inte äger några macprogram och måste införskaffa mig det)

Sen kommer jag nog att fixa något studentlicens på några Adobe program, kanske Premiere Pro, After Effects och vill kunna använda mitt full-HDmaterial från min Panasonickamera (AVCHD).

Har förstått att om jag arbetar i FCP så är det inga problem alls då man konverterar om till ngt macformat.

 

Vilken av dessa nedastående bör jag satsa på? Är det något märkbar skillnad på dessa?

Priset som skiljer åt (studentpris) är ca 2000:-

Är det värt att lägga 19.345:- istället för 17.545:-

 

Alt 1)

15 tum: 2.53GHz

Intel Core i5

4 GB minne

500 GB hårddisk1

Intel HD Graphics

NVIDIA GeForce GT 330M med 256 MB

 

Alt 2)

15 tum: 2.66GHz

Intel Core i7

4 GB minne

500 GB hårddisk1

Intel HD Graphics

NVIDIA GeForce GT 330M med 512 MB

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hej folket!

Har nu kommit in på min mediautbildning och fått lite tips även från lärarna.

Mitt val av dator landade på en

 

MacBook Pro med spec;

2.66GHz Intel Core i7

4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2X2GB

500GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm

SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)

MacBook Pro 17-inch Hi-Resolution Glossy Widescreen Display

Bakgrundsbelyst tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)

 

Det blev betydligt mer pengar än tänkt från början men jag ville ha en Mac, bärbar och bra prestanda som förhoppningsvis orkar hänga med iaf 3 år.

 

Ser verkligen fram emot att få hem paketet och börja ett nytt och problemfritt liv med en Mac :-)

Jag vill tacka er som tipsat och hjälpt mig med mina frågor.

Länk till kommentar
Share on other sites

..och tipset nu är att lägga ut några slantar till på en intern disk som snurrar i 7200rpm istället. Bra att ha när man redigerar HD-material.

 

:)

 

Är det märkbart skillnad? Kan ju ändra min order och betala ca 500:- mer och får en 7200rpm istället :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är nog fel person att fråga, prestandanörd som man är. Vet ej heller hur avancerade redgieringar du tänker jobba med. Singelspår och enkla saker funkar nog okej på en ny Mac. Men efter några månader när du fyllt den lite och kanske ligger på 2-3-4 spår med HD plus grafik så är det bra med 7200rpm. Såvida du inte bara ska köra mot externa diskar.

 

Jag hade iaf köpt 7200rpm

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...