Gå till innehåll

Hebron

Recommended Posts

Hallå där.

 

Jag håller på med förproduktionen till en ny film och jag ska snart sätta igång med bildmanuset.

Därför undrar jag om någon vet ett program som man kan koppla samman till ett ritbord och sen rita direkt på datorn.

 

mvh.

Marcus

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hittade inte storyboarding till mac men jag har kollat in Celtx:s storyboard och det ser bra ut men går det att rita direkt till de bilderna eller måste man rita i ett annat program och sen lägga in bilderna?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 år senare...

Jag använder den till Photoshop och Illustrator i mitt arbete men även till allt annat också, om det så handlar om att redigera film eller att surfa på internet. Den går bra till det med.

 

Nu är jag nybörjare på ritandet och använder mest min ritplatta för retouch av foton.

 

Köpte en XP-Pen DECO 03 Pen Tablet ( 10”x5.62” med 8192 levels tryckkänslighet , 5080LPI , 6 fysiska knappar ) , men för min ritteknik så upplever jag den som aningen för stor. Men en stor brasklapp om att det snarare är fel på min ritteknik än på storleken på plattan. Själva ritytan är A5, men hela plattan är större än ett A4.

 

Annars har jag väldigt lite att klaga på. Trådlös penna och platta. Bra känslighet och känner till och med av i vilken vinkel man håller pennan. Och så följer det med ett trevligt lite pennställ som dessutom innehåller olika pennspetsar för olika känsla (typ tusch eller blyerts). Sen har plattan lite programmerbara knappar och ett scrollhjul som är smidigt när man jobbar med olika stora "penslar" i Photoshop.

 

Men håller med övriga talare om det här med öga-hand koordination. Tar en stund att få hjärnan att lära sig titta på skärmen i stället för ner på handen.

 

https://www.xp-pen.com/goods/show/id/314.html

 

https://www.storexppen.com/buy/56.html

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...